וואן טכנולוגיות במגעים לרכישת השליטה בטלדור

העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי דומה למחיר השוק של טלדור - 313 מיליון שקל ■ בשלב שני עשויה וואן לפנות בהצעת רכש למניות הציבור

חברת וואן טכנולוגיות  מנהלת מגעים לרכישת השליטה בחברת טלדור , במחיר הדומה לשווי השוק של טלדור, הנסחרת בשווי של 313 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע פועלת וואן טכנולוגיות לרכוש בשלב ראשון את מניות השליטה בטלדור, שמחזיקה חברת DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום, ובשלב שני היא עשויה לפנות בהצעת רכש למניות הציבור בטלדור, כדי להפוך את האחרונה לחברה פרטית. מוואן לא נמסרה תגובה לידיעה.

וואן, שבשליטת קבוצת מיחשוב ישיר של עדי אייל, נסחרת לפי שווי שוק של 950 מיליון שקל, ומנוהלת על-ידי שי אוזון. בשנים האחרונות החברה ביצעה כמה רכישות, רובן קטנות יחסית. לדוגמה, ב-2016 נרכשו דיקמנו לאבס ב-11 מיליון שקל וניביט תקשורת בעסקה של עד 15 מיליון שקל (חלק מהרכישות שוואן מבצעת הן רכישת החזקות בחברות ולא רכישה של מלוא החברות). בשנים קודמות נרכשה החברה לאוטומציה, המספקת שירותים לרשויות מקומיות, וחברת Balink מתחום השירותים העסקיים לענן.

בדוח השנתי האחרון שפרסמה החברה היא התייחסה למגמת המיזוגים והרכישות בשוק ה-IT, וציינה כי "קיימת מגמה כלל-עולמית בשוק טכנולוגיות המידע של מיזוגים ורכישות. הדבר בא לידי ביטוי ברכישתן של חברות מחשוב ותוכנה קטנות על-ידי חברות גדולות. מגמה זו קיימת גם בישראל... החברה רואה את אחד מאופקי הצמיחה שלה באמצעות ביצוע רכישות ו/או מיזוגים עם חברות תוכנה אחרות".

עוד נכתב כי "התפתחויות הטכנולוגיות בתחום מערכות המידע מצריכות מהחברה להגיב מהר לצורכי השוק, על-ידי מיזוגים ורכישות של פעילויות קיימות בעלות ניסיון וידע בתחומים שבהם החברה לא עוסקת. בשנים האחרונות גיבשה החברה מדיניות של רכישות ומיזוגים והרחיבה באופן משמעותי את סל הפתרונות שלה". בשנים האחרונות בוצעו לא מעט עסקאות בתחום בישראל, שהבולטת ביניהן הייתה רכישת נס ישראל על-ידי חילן תמורת 42 מיליון דולר.

טלדור: זינוק של 500% מ-2014

בשוק שירותי המחשוב בישראל יש כמה חברות בולטות שנסחרות בבורסה, מלבד וואן וטלדור, ובהן מטריקס (שווי שוק של 2 מיליארד שקל), חילן (1.4 מיליארד שקל), מלם תים (860 מיליון שקל) ואמת מחשוב (640 מיליון שקל), כל אחת מהן מספקת שירותים מגוונים בתחומים שונים.

טלדור, יעד הרכישה הנוכחי של וואן, הייתה לפני שלוש שנים בעיצומו של משבר חריף, שנבע משערורייה חשבונאית שהתגלתה בחברה. טלדור גילתה בתחילת 2014 אי-התאמות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בדוחותיה, ונאלצה למחוק כ-30% מההון העצמי שלה; באותה תקופה פוטרו בכירים בחטיבת השירותים המנוהלים של טלדור, והחברה התמודדה עם הליכים משפטיים מצד בעלי מניות (הליך שהסתיים לבסוף בפשרה). לכל זה הייתה כמובן השפעה גם על מחיר המניה, שאיבדה כמעט חצי מערכה בחודשים שלאחר מכן.

נכון להיום נראה שהמשבר הוא היסטוריה עבור טלדור, והמניה זינקה מאז השפל של סוף 2014 ביותר מ-500%. בעלת השליטה בטלדור, חברת DBSI, ניצלה את הזינוקים במניה כבר בתחילת 2016, ומכרה למוסדיים כ-18% ממניות טלדור תמורת 46.6 מיליון שקל, לפי מחיר של 23.3 שקל למניה. כיום המחיר גבוה ב-22%, ועומד על כ-28.5 שקל למניה.

DBSI, חברת ההשקעות הפרטית של דותן ובן שלום, מחזיקה היום ב-45.4% מטלדור. בעלי מניות בולטים נוספים בטלדור הם ילין לפידות (13.6%), פסגות (10.1%) ומור קרנות נאמנות (5.2%).

טלדור מנוהלת על-ידי נתי אברהמי, שהגיע לחברה לפני כשנה וחצי והחליף בתפקיד המנכ"ל את אריה רימיני. אברהמי כיהן קודם כמנכ"ל קבוצת יעל, חברה פרטית מתחום שירותי המחשוב. יו"ר טלדור הוא ברק דותן מ-DBSI. החברה מעסיקה 2,200 עובדים.

טלדור פועלת בשני מגזרים עסקיים. הראשון הוא תחום המערכות, הכולל מתן שירותי תוכנה ופתרונות IT לארגונים, באמצעות פרויקטים הכוללים ייעוץ, אינטגרציה ו-BPO, מיקור-חוץ תפעולי - תחום שבמסגרתו טלדור מספקת שירותים לאו דווקא בתחום המחשוב, לדוגמה, ניהול וארגון של בחינות הבגרות האקסטרניות עבור משרד החינוך. במגזר המערכות, אחד הפרויקטים הבולטים של טלדור כלל את התכנון, ההקמה, התפעול וההחזקה של מערכת התקשוב בפרויקט מרכז ההדרכה הארצי של משטרת ישראל בבית שמש.

התחום השני הוא תקשורת ותשתיות, והוא כולל אספקת פתרונות אבטחת מידע וסייבר, וירטואליזציה, אינטגרציה ועוד. במסגרת זאת טלדור מוכרת פתרונות שלה המשולבים עם חומרה של חברות ציוד תקשורת גדולות. במגזר המערכות, רוב לקוחות החברה הם גופים ציבוריים, ובמגזר התקשורת והתשתיות חלק ניכר מהלקוחות הם גופים ציבוריים ופיננסיים.

ב-2016 הסתכמו הכנסות טלדור ב-808 מיליון שקל, עלייה של כ-1% לעומת 2015. במגזר המערכות נרשמה ירידה של 4% בהכנסות, בעוד שבמגזר התשתיות ההכנסות עלו ב-5.6%. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-6% בשנה הקודמת ל-25.6 מיליון שקל, על רקע עלייה במיסים ששילמה החברה.

לעומתה פועלת וואן טכנולוגיות בארבעה מגזרי פעילות. היא מספקת פתרונות ושירותי תוכנה; פתרונות תשתיות ומחשוב; אספקת שירותים מנוהלים בתחום המחשוב לארגונים, כולל הפעלת מרכזי תמיכה טכנולוגיים; וכן משווקת מוצרי תשתית לשוק הסלולר. החברה מעסיקה 3,074 עובדים והיא סיימה את 2016 עם צמיחה של 3.1% בהכנסות לרמה של 1.3 מיליארד שקל, ועם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 66.4 מיליון שקל, כמעט ללא שינוי לעומת 2015. בסוף 2016 היו לחברה מזומנים בהיקף של כ-128 מיליון שקל.

רשימה ארוכה של אקזיטים מוצלחים

DBSI, בעלת השליטה בטלדור, היא חברת השקעות פרטית שהוקמה ב-2002 על-ידי ברק דותן, בנו של בועז דותן, אחר ממייסדי ענקית התוכנה אמדוקס, ויוסי בן שלום, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קונצרן כור. את השליטה בטלדור היא רכשה ב-2003 לפי שווי חברה של 82 מיליון שקל בלבד, מידי פולאר תקשורת, אז בשליטת קבוצת שרם-פודים-קלנר, ומידי דוד קוליץ.

המימוש הצפוי, המשקף תשואה של מאות אחוזים על ההשקעה, מצטרף לרשימה הולכת ומתארכת של אקזיטים מוצלחים, לאחר שלרוב החברה נשארת בחברות שבהן השקיעה במשך שנים ארוכות. "מנטליות של לקנות ולבנות", הגדיר זאת בן שלום בראיון ל"גלובס" ב-2014.

לפני כחודשיים ניצלה DBSI את העלייה החדה במחיר מניות חברת כוח האדם דנאל, ומכרה בעסקה מחוץ לבורסה 16% ממניותיה לבתי ההשקעות אלטשולר שחם וילין לפידות, תמורת 115.5 מיליון שקל. עסקה זאת הצטרפה למכירות קודמת שביצעה DBSI, של מניות דנאל, תוך שגם כאן היא רושמת תשואה של מאות אחוזים על ההשקעה שבוצעה ביוני 2011 (בסך הכול ביצעה DBSI בדנאל מימושים בהיקף מצטבר של כ-250 מיליון שקל בשנים האחרונות).

מלבד דנאל, האקזיט המשמעותי ביותר שביצעה DBSI היה בחברת סימטרון, שמפתחת תוכנות לעיצוב מוצרים: ב-2013 מכרה את החזקתה בחברה (46%) ביותר מ-30 מיליון דולר, 11 שנים לאחר שנכנסה לחברה בהשקעה של 4.5 מיליון דולר בלבד. נוסף על כך, ביצעה החברה לאחרונה מספר מימושים חלקיים מוצלחים בחברות הפורטפוליו שלה - טלדור, כפרית וראדא.

טלדור

עיסוק: אספקת שירותי תקשורת ותשתיות, שירותי תוכנה ומיקור חוץ תפעולי

מיקום: חולון

שווי שוק: 313 מיליון שקל

מספר עובדים: 2,200

מנכ"ל: נתי אברהמי

הכנסות 2016: 808 מיליון שקל

רווח נקי 2016: 25.6 מיליון שקל

בעלת שליטה: DBSI (45.4%)

וואן טכנולוגיות

עיסוק: אספקת שירותי תוכנה, תשתיות ומחשוב ושירותים מנוהלים

מיקום: ראש העין

שווי שוק: 950 מיליון שקל

מספר עובדים: 3,074

מנכ"ל: שי אוזון

הכנסות 2016: 1.3 מיליארד שקל

רווח נקי 2016: 66.4 מיליון שק

בעלת שליטה: מיחשוב ישיר (45.4%)