הצפה: 3,545 סטודנטים ייבחנו מחר בבחינת לשכת עוה"ד

הנבחנים, 1,834 נשים ו-1,711 גברים, ייקחו חלק בבחינה הגדולה ביותר מאז הקמת הלשכה ■ הנבחנת המבוגרת ביותר היא אישה בת 87, והצעירה ביותר בת 23

נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין  / צילום :אילוסטרציה אלון רון
נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין / צילום :אילוסטרציה אלון רון

הטענות על כך שלשכת עורכי הדין מכשילה נבחנים בכוונה על-מנת לסגור את שערי מקצוע עריכת הדין ולצמצם במשהו את תופעת "ההצפה" של המשק בעורכי דין, כנראה לא מפחידה את הסטודנטים למשפטים שנוהרים אל מוסדות הלימוד ואל מבחני הלשכה: לא פחות מ-3,545 נבחנים יתייצבו מחר (ה'), לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין שתתקיים בירושלים.

הנבחנים, 1,834 נשים ו-1,711 גברים, ייקחו חלק בבחינה הגדולה ביותר מאז הקמת לשכת עורכי הדין, ב-17 אולמות הממוקמים בחמישה מתחמים שונים ברחבי העיר - בבנייני האומה, בשני בתי מלון, במרכז הכנסים האנגר במתחם התחנה ובבית לשכת עורכי הדין בירושלים.

הנבחנים הם סטודנטים שהשלימו תואר ראשון במשפטים ב-30 מוקדי לימוד שונים בארץ ובחו"ל, ובכלל זה מאוניברסיטאות ומכללות. הנבחנת המבוגרת ביותר היא אישה בת 87, הצעירה ביותר בת 23, ולא פחות מ-780 נבחנים חצו כבר את שנת ה-40 לחייהם.

עוד עולה מהנתונים כי 2,119 מהנבחנים ייגשו לבחינה בפעם הראשונה מחר, עבור 633 מדובר בניסיון שני, ו-793 נבחנים ינסו את מזלם בפעם השלישית.

הנבחנים יגיעו חדורי מוטיבציה למבחן בכתב ויקוו לעבור את סף ה-65 נקודות במבחן שמהווה ציון עובר, ואולם, כידוע, לא כולם יזכו לכך. בשנים האחרונות עלה מספר הנכשלים בבחינות הלשכה בהתמדה, והציון הממוצע של העוברים הלך וירד.

התלונות על רמתו של המבחן ועל הניסיונות להכשיל את הנבחנים כבר הפכו לריטואל של ממש לאחר כל בחינת הסמכה כמעט, ורבים מהמתמחים במשפטים שנכשלו בה מגישים עתירות שבהן הם תוקפים את מבנה הבחינה ואת השאלות בה. ברוב המקרים העתירות נדחות, ואותם מתמחים נאלצים לגשת למועד נוסף של הבחינה, כדי לנסות לצלוח אותה.

הבחינה האחרונה שנערכה - בחינת אוקטובר 2016 - נחשבת לבחינת ההסמכה בכתב הקשה ביותר שנערכה עד היום על-ידי לשכת עורכי הדין. לאחר פרסום תוצאות הבחינה, התברר כי 70% מהסטודנטים שניגשו אליה נכשלו. בהמשך, לאחר שהתקבלו השגות של מתמחים שנכשלו לגבי 4 שאלות, עלה אחוז המעבר הכללי של הבחינה מ-30% ל-43%. כלומר, "רק" 57% מהנבחנים נכשלו, ונאלצו לגשת פעם נוספת לבחינת ההסמכה בכתב, כדי להגשים את שאיפתם לעבוד במקצוע.

בהמשך פתחו המתמחים שנכשלו במאבק עיקש נגד לשכת עורכי הדין ונגד ועדת הבחינות של הלשכה, אך בראשית החודש הם הפסידו, כאשר בג"ץ נתן נתן רוח גבית ללשכת עורכי הדין וקבע כי לא נפל דופי באופן שבו נערכה הבחינה.

הבחינה החדשה - קשה יותר ותבלום את הצפת המקצוע

בעקבות רפורמה בחוק לשכת עורכי הדין, שבמסגרתה נקבע כי לבחינת ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין יתווסף דין מהותי, בנוסף לדין הפרוצדורלי הקיים, מינתה שרת המשפטים, איילת שקד, צוות ייעוץ לגיבוש מתכונת חדשה לבחינה.

הצוות גיבש שורת המלצות לשינוי מתכונת הבחינה, שמטרתן לטייב את הליך הבחינות ולוודא כי המתמחים הניגשים לבחינה אכן ישלטו בדין המהותי, לצד הדין הפרוצדורלי. זאת, כדי להבטיח שלמקצוע עריכת הדין יוסמכו בעלי הכישורים המתאימים לשמש כעורכי דין.

מסקנות הצוות הוגשו בנובמבר האחרון, והן אמורות להיות מיושמות החל מהבחינה שתיערך השנה, בחודש אוקטובר/נובמבר 2017 (מועד החורף). לפי ההצעה, מתכונת הבחינה בכתב תשונה באופן יסודי.

כיום מדובר בבחינה רב-ברירתית (שאלות "אמריקאיות"), שנחלקת ל-5 פרקים, כאשר בכל פרק יש כ-20 שאלות על הדין הפרוצדורלי. בסך-הכול יש בבחינה כ-100 שאלות, שכל אחת מהן שווה נקודה אחת.

הבחינה החדשה, שתונהג החל מחורף 2017, תורכב מ-3 חלקים: הראשון, דין פרוצדורלי, שמשקלו יהיה בין 30% ל-40% מהבחינה; השני, דין מהותי (שאלות על מקרים "קייסים" משפטיים בתחומי משפט שונים), שמשקלו יהיה 30%-40%; והחלק השלישי של הבחינה יכלול מטלות כתיבה וניסוח משפטי, שמשקלן יהיה 20%-25%.

לפי ההצעה, לכל חלק מהבחינה יוקדש פרק זמן נפרד, והיא תיערך בסך-הכול כ-6 שעות, עם הפסקות בין החלקים. לפי ההערכות, מתכונת הבחינה החדשה תהיה קשה יותר מהבחינות הקיימות, והיא תגביר את הסינון לקבלה למקצוע, ותסייע, ולו במשהו, במאבק בהצפת המקצוע.