עסקת הענק בין אפל לסמסונג - וההשפעה שלה על השוק

בתחילת החודש הדהימה אפל בהזמנתה מסמסונג מסכים מתקדמים מטכנולוגיית OLED, לטובת אייפון 8 שיוצג בהמשך השנה ■ על רקע הגידול המואץ של השימוש בטכנולוגיה זו, מומלץ לשים לב לכמה שחקניות בולטות בתחום

חברת אפל בהזמנתה מסמסונג מסכים מתקדמים מטכנולוגיית OLED / איור: shutterstock
חברת אפל בהזמנתה מסמסונג מסכים מתקדמים מטכנולוגיית OLED / איור: shutterstock

מיקרו נגד מאקרו - זו הדרך הטובה לתאר את התקופה הקרובה. לאחר צמיחה מהירה בארה"ב, שעמדה על 3.5% ברבעון השלישי של 2016 ו-2.1% ברבעון הרביעי, צפוי נתון התוצר לרבעון הראשון שיתפרסם השבוע להעיד על צמיחה נמוכה, שלפי ההערכות תעמוד על כ-1% ואף פחות.

תקופת הצמיחה המהירה שהתרחשה בתקופת הבחירות בארה"ב התמתנה ומשקיעים יביטו לנתוני הרבעון שיתפרסמו השבוע כדי לבחון אם גם השנה מדובר בעונתיות או בהאטה מבנית. לעומת ארה"ב, בשאר העולם - אירופה, יפן ושווקים מתעוררים בהובלת סין, הצמיחה מפתיעה לטובה, עובדה המחזקת את ההערכות שההאטה בארה"ב ברבעון הראשון הייתה זמנית.

לצד זה, עונת הדוחות המתפרסמת בימים אלה בארה"ב, היא החזקה ביותר מאז שנת 2012, כאשר ההערכות מדברות על צמיחת רווח מצרפית בחברות ה-S&P 500, העומדת על 11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וצמיחה במכירות של כ-7%. כידוע, ציפיות גבוהות יוצרות תנאי רקע לאכזבה. ועדיין, צמיחה זו משמעותית ונותנת תמיכה למחירי המניות הגבוהים.

גל של ביקושים

בתחילת החודש הדהימה אפל רבים כשהזמינה מהמתחרה הגדולה שלה, סמסונג, מסכים ב-4.5 מיליארד דולר לשימוש באייפון 8, שצפוי להיות מוצג בספטמבר. לא היו אלה המסכים בהם השתמשה אפל בכל הדגמים הקודמים, אלא מסכים מתקדמים בטכנולגיית OLED.

OLED זה ראשי תיבות של Organic Light Emitting Diodes, קרי LED אורגני בו דיודה פולטת אור המבוססת על חומר אורגני. החומר מודפס בתהליך מיוחד ומורכב על שכבה דקה של חומר פולימרי המאפשר בניית צגים דקים במיוחד. הטכנולוגיה אמנם אינה חדשה, אולם העובדה כי אפל מאמצת אותה, מהווה נקודת מפנה לתעשייה כולה.

הזמנתה של אפל מסמסונג, השליטה הכמעט בלעדית בתחום, צפויה להספיק בשלב הראשון ל-70 מיליון מכשירים, כאשר האחרונה צפויה להאיץ את יכולת הייצור, שעומדת היום על 30-45 מיליון מכשירים בשנה בלבד. המסכים החדשים יקרים משמעותית מהקודמים ועלותם כ-90 דולר לעומת 50 דולר, כאשר עלות המסך מהווה כ-28% מסך עלות המכשיר לעומת 20% באייפון 7.

החלטת אפל צפויה לגרור אחריה גל שלם של חברות לאמץ את הטכנולוגיה עבור סמארטפונים מחד ומנגד להביא חברות דוגמת LG, שארפ או , APsystems, AU Optronics  ואחרות להאיץ השקעות כדי להתמודד עם גל הביקושים.

שוק ה-OLED עומד בפני האצה חדה וצפוי עד 2020 לגדול פי 3 להיקף של 38 מיליארד דולר, כאשר בשנת 2017 לבדה צפוי בו זינוק של 60% לעומת 2016. השוק נחלק למסכי OLED קשיחים (GIRID) ומסכים גמישים, המהווים עדיין חלק קטן יותר בשוק, אך ההיצע להם מדביק בקושי את הביקוש.

המסע הסיני לכיבוש ה-ה-OLED

אחד הכוחות המשמעותיים בתחום באופן לא מפתיע מגיע מסין - הן בצד הביקוש עבור הטלפונים המתקדמים והן בצד ההיצע כיצרנים המתחרים בסמסונג. חלקם של היצרנים הסינים בייצור צפוי לגדול מ-12% בשנת 2016 לכ-30% בשנת 2020. היצרנים נתמכים על-ידי הממשל הסיני, ששם לו למטרה לכבוש את השוק. לדוגמה, חברת Royal, הנתמכת על-ידי Huawei; וקבוצת BBK, המוכרת כחברת האם של Vivo, הודיעו בתחילת השנה כל אחת בנפרד על הקמת מפעלי ייצור חדשים בשנתיים הקרובות בסיוע הממשל, כדי לספק את הביקוש המקומי.

סמסונג נחשבת היום לשליטה הבלעדית כמעט בשוק ייצור בטכנולוגיית ה-OLED לסלולר. ב-2013 החזיקה ב-97% משוק זה, ב-2016 חלקה ירד ל-83% ועד 2020 חלקה בתחום זה צפוי לצנוח ל-50% בלבד.

ומי תופס נתחים בעוגה הזו? LG Display צפויה להיות עם כ-10% ממנו, חברת Japan Display תתפוס כ-5% וחברת BOE הסינית, שמניותיה עלו חדות בשנה האחרונה ושחלקה בשנת 2016 עמד על 4%, צפויה ב-2020 להכפיל את חלקה בשוק לכ-8%. גם חברות הטכנולגיה בארה"ב, דוגמת גוגל, שואפות להיכנס לתחום, כאשר זו הציעה להשקיע 880 מיליון דולר בחברת LG Display כדי להבטיח אספקת מסכים עבור סמארטפון ה-Pixel העתידי שלה.

כניסה זהירה לטלוויזיות

תחום נוסף אליו נכנסות חברות, גם אם בזהירות, הוא שוק ה-OLED עבור טלוויזיות. מכשירים אלו, בעלי מסך גמיש שעוביו אינו עולה על דף נייר, אמנם הוצגו כבר לפני מספר שנים, אולם אלו היו יקרים משמעותית לעומת מסכי ה-LCD. בתערוכת CES בתחילת השנה הציגה LG Display, המובילה העולמית בתחום, טלוויזיות OLED שהחלו להימכר החודש במחיר סביר של 3,000 דולר ומעלה. בתערוכה זו הציגה גם סוני את טלוויזיית ה-K4, מבוססת OLED, שמחירה הההתחלתי עומד על 5,000 דולר עבור מסך 55 אינץ', עדיין יקר יותר מהמחיר בו החלה LG Display למכור. כאמור, שוק המסכים לטלוויזיות עדיין קטן ויעמוד ככל הנראה על 1% בלבד, אולם זה צפוי לצמוח במהירות ומומלץ למשקיעים לבחון את ההודעות המתפרסמות בתכיפות גוברת.

שני שווקים שעדיין לא ברור עיתוי מעברם לטכנולוגיית ה-OLED, אך צפויים להיות משמעותיים ביותר, הם הטאבלטים ומסכי המחשב. העלות היקרה עדיין של הטכנולוגיה, מרחיקה בשלב זה את היצרנים אך כנראה לא לזמן רב. חברת דל לדוגמה, דחתה את השקת מסך המחשב בטכנולוגיה זו כבר פעמיים, אך גם כאן מומלץ לעקוב אחר ההודעות המתפרסמות.

החברות הבורסאיות הפועלות בתחום אינן רבות והן פועלות בתחומי ייצור המסכים, אספקת חומרים ובדיקתם המסכים. כאמור, התחום נשלט היום על-ידי חברת סמסונג SDI. סמסונג SDI עדיין מתמודדת עם הנזק שנוצר בחטיבת הסוללות סביב מכשיר ה-7notes, נזק שצפוי עדיין להביא להפסד בתוצאות הרבעון הראשון. עתידה של החברה נראה מבטיח וייתמך הן בחטיבת הסוללות הקטנות והן מתחום מסכי ה-OLED.

ההכנסות בתחום המסכים צפויות לעמוד על 6 מיליארד דולר השנה ולייצר רווח תפעולי של 1.2 מיליארד. סמסונג אלקטרוניקס, שהציגה בסוף מארס את הגלקסי S8, צפויה בנוסף על אפל להיות לקוח משמעותי של סמסונג SDI בשנים הבאות, כאשר המסך הגדול של הגלקסי צורך 10% יותר חומר. החברה נסחרת במכפיל כ-15 לרווחי 2017, המוטים כאמור מטה בגלל המחיקות ברבעון הראשון, ובמכפיל 10 לרווחי 2018.

הזדמנות ב-LG Display

בשבוע שעבר העלתה גולדמן זאקס את מחיר היעד למניית חברת Universal Display (סימבול OLED) ל-100 דולר לעומת מחיר בשוק של 85.1 דולר ומחיר יעד קודם של 88 דולר. החברה, שמניותיה עלו בחדות בשנה וחצי האחרונות, צפויה לשלש ויותר את רווחיה, מ-1 דולר למניה בשנת 2016 ל-3-3.5 דולר למניה בשנת 2019, תלוי בגוף המעריך.

החברה, שצפתה את הגידול בביקוש, הגדילה את כושר הייצור, שצפוי להיות מוכפל עד הרבעון השני של השנה. בנוסף חשפה החברה טכנולוגיית ייצור חדשה הקרויה OVIP, שצפויה להיות מוכנה עד סוף השנה. החברה, כאמור, לא נעלמה מעיני המשקיעים והיא נסחרת במכפיל של 30 לרווחי 2018 ו-23 לרווחי 2019 ומכפיל EV/EBITDA של 17 ו-12.5 לשנים אלו, בהתאמה. המכפיל בו נסחרת החברה אינו זול ומגלם סיכון למשקיעים והיא מתאימה בעיקר למשקיעים המעריכים צמיחה מעל תחזית השוק לחברה או לענף.

חברה נוספת הפועלת בתחום היא LG Display (KS.034220), הנמצאת בהמלצות שונות ואף סותרות בקרב בתי השקעות מובילים על רקע שחיקת המרווחים בתחום הטלוויזיות, המהווים 39% מהכנסותיה ב-2016. החברה, הנשלטת בידי LG Electronics, צפויה להגדיל ב-75% את כושר ייצור מסכי טלוויזיית ה-OLED עד הרבעון השלישי השנה. החברה גם משקיעה בהגדלת כושר הייצור עבור מסכי הסמארטפונים, מתוך כוונה לקבל נתח מהזמנות אפל בשנת 2018, עבורה היא מייצרת היום. רווחי החברה צפויים לרדת החל בשנת 2018, אולם היא מהווה אופציה זולה ביותר לדעת בתי ההשקעות הממליצים עליה, מאחר שהיא נסחרת במכפיל 4.9 בלבד לרווחי 2017 ומכפיל של 7.4 לרווחי 2018.

חברת Viatron Technologies (141000.KS) מייצרת ציוד ייצור עבור יצרני ה-OLED, כולל המסך הגמיש, בעיקר לסמסונג ול-LG Display וכן לכמה יצרנים סינים. התחום, שהיווה 24% מהכנסות החברה בשנת 2015 ותרם 33% מהרווח התפעולי, צפוי לצמוח משמעותית בשנים בקרובות ובעיקר בשנה הנוכחית. מניות החברה התממשו בשנה האחרונה ורק לאחרונה התחילו לתקן מעלה. החברה נסחרת במכפיל 11.4 על הרווח הצפוי השנה ומכפיל 10 לרווחי 2018.

הישראלית שנהנית מהמגמה

הנקודה הישראלית בתחום צומח זה הינה חברת אורבוטק (ORBK), שכבר לפני מספר שנים העריכה כי השוק צפוי להאיץ בצמיחתו ופיתחה מכשירי בדיקת מסכים בטכנולוגיית מתקדמות ומוגנות פטנט. מורכבותו הגדולה יותר של המסך ומחירו היקר יחסית למסכים הנפוצים היום, הופכים את בדיקת המסך לקריטית עבור היצרנים. המונח המקצועי בתחום המתאר את הסתברות ייצור מסך תקין, נקראת Yield, כאשר אם בתחום ה-LCD הוא עומד על 98%-99%, הרי שבתחום ה- OLED הגמיש הוא צונח לכ-40%.

כל מתחרותיה של אורבוטק מצויות באסיה, כאשר היא גם מתחרה במחלקות הבדיקה הפנימיות של החברות הגדולות בתחום, כמו סמסונג ו-LG Display. לחברה קשר טוב עם יצרנים סינים והיא נמצאת היום בבדיקה אצל כל היצרניות הגדולות. תחום ה-Display, המהווה שליש מהכנסותיה של אורבוטק, עומד בפני צמיחה גדולה, כאשר תחום ה-OLED צפוי לצמוח במקביל לצמיחת השוק בכ-50%.

לסיכום, מעטים הם התחומים בהם ניתן להשקיע טרום האצה משמעותית, כאשר תחום ה-OLED הינו ללא ספק אחד מהם. אימוץ הטכנולוגיה על-ידי יצרני סמארטפונים, טלוויזיות ובהמשך אולי אף מסכי מחשב וטאבלט, מבטיח זרם הכנסות גבוה לחברות הפעילות בתחום, תוך שינויים משמעותיים בין השחקניות הפועלות בו היום.

הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth advisory service. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

נתח שוק בסמארטפונים
 נתח שוק בסמארטפונים

תחזית מכירות השחקנים בשוק המסכים
 תחזית מכירות השחקנים בשוק המסכים