המופנמת המתוחכמת: המשפחתית החדשה של סובארו

לחדשה של סובארו יש עיצוב סולידי וביצועים לא מרתקים, אבל מתחת לפני השטח זו אחת החבילות הדינמיות המרשימות והיעילות ביותר בפלח המשפחתי

בתחילת חודש אפריל הודיע קונצרן "פוג'י תעשיות כבדות" היפני, שמייצר בין השאר מטוסים, מסוקים ורכיבים לתעשיית החלל, כי הוא משנה רשמית את שמו ל"סובארו קורפ", כשמה של חטיבת ייצור הרכב שלו. מהלך סמלי כזה עשוי להיראות מוזר למתבונן מבחוץ, במיוחד אם עיניו אינן מלוכסנות. אבל האמת היא, שמחוות הכבוד שהעניקה החברה האם לבת המפונקת מתחום הרכב יכולה ללמד הרבה דברים על התנהלותה העסקית של סובארו בשנים האחרונות.

כמו, למשל, מדוע שומרת סובארו על התנגדות עיקשת להכנסת שותפים אסטרטגיים מתעשיית הרכב גם במחיר של פגיעה בתחרותיות שלה בשוק העולמי. או מדוע קונצרן פוג'י הסכים לסבסד במהלך השנים פעילויות של סובארו שנמצאות על גבול הרווחיות או מתחת לו. דוגמה אחת היא שיווק רכבי סובארו באירופה, שבכל השנה שעברה הסתכם בכ-27 אלף יחידות (בערך מה שטויוטה מכרה בשבועיים). אבל יותר מכל, זה מסביר את הנאמנות הקיצונית של סובארו למורשת ההנדסית והעיצובית שלה.

 

קחו למשל את האימפרזה החדשה. כמה עוד משפחתיות עממיות ממודל 2017 אתם מכירים, שמצוידות בהנעה כפולה לכל הגלגלים ובמנוע בתצורת בוקסר? וכמה משפחתיות חדשות, שיצאו לשוק השנה, נראות כמו שכפול זהיר של קודמותיהן מלפני שניים-שלושה דורות? נחסוך לכם את הביקור בוויקיפדיה - אין עוד כאלה.

העיצוב החיצוני ה"חדש לגמרי" של האימפרזה נטול דרמות וידידותי לעין, עם שילוב של קווים עגלגלים ומשטחים מוצקים, ובגרסת החמש דלתות הוא נוטה לכיוון מראה סטיישן ממש כמו ה-LEVORG, שבה נסענו לפני מספר חודשים, וכמו גרסאות ההאצ'בק בדורות הקודמים של האימפרזה.

החלק האחורי המוארך מדגיש את הממדים החיצוניים הנדיבים של המכונית (אורך של 4.46 מ', כ-20 סנטימטרים יותר מפולקסווגן גולף, למשל) והחרטום דווקא מזכיר את ה-B4. רכב ההדגמה שלנו, בצבע אדום בוהק עם חישוקים גדולים ונאים, הצליח למשוך תשומת לב מסוימת ברחוב הישראלי. אנחנו לא בטוחים שצבעים רגועים יותר כמו לבן או כסף יעשו את העבודה.

גם בעיצוב תא הנוסעים כבר פגשנו - בלבורג. זהו עיצוב קלאסי עם מערך פיקוד אנלוגי נוח לקריאה וידידותי למשתמש, שמקבל גיבוי משלושה צגים דיגיטליים, ביניהם מחשב דרך משוכלל, שממוקם בלוח השעונים, צג "ביצועים" מתחת לשמשה הקדמית, וכמובן מסך מולטימדיה גדול וצבעוני, אם כי דל באפליקציות מקומיות, במרכז הקונסול.

שמחנו לגלות שסובארו הותירה מאחור את חיבתה לפלסטיק נוקשה ורוב המשטחים שנמצאים בטווח מגע עשויים כעת מחומרים רכים עם טקסטורות נאות ובעיצוב יוקרתי-אירופי. גם בידוד הרעש קפץ כיתה. כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים באורך 2.67 מ', מרחב הפנים מכובד ושלושה מבוגרים ימצאו להם מקום סביר מאחור, למרות שהאמצעי מביניהם יצטרך להסתגל למנהרת תמסורת בין רגליו. ההנעה הכפולה גובה גם מחיר בתא המטען, שמסתפק בכ-310 ליטרים בלבד. קיפול מסעד המושב האחורי יגדיל משמעותית את שימושיות ההטענה.

האבזור התקני תחרותי למדי וכולל בונוסים כמו התנעה ללא מפתח ובקרת שיוט. אבל למרבה הצער המכונית לא מגיעה עם החבילה המתקדמת של מערכות סיוע בטיחותיות לנהג, שמוצעת כיום בארצות הברית וכוללת מצלמת בטיחות מובנית, היגוי אקטיבי בזמן חירום, בלימה אוטונומית ועוד. המערכת הזו תגיע לאימפרזה, ולשאר דגמי החברה, רק במודל 2018.

בשל מדיניות המנועים של היצרן מגיעה אלינו אימפרזה סדאן רק עם מנוע 1.6 ליטר צמחוני (114 כ"ס) ואילו גרסת החמש דלתות, שבה נסענו, מגיעה רק עם מנוע 2 ליטר בהספק 156 כ"ס. המנוע שומר על תצורת ה"בוקסר" המוכרת ועל הגרגור האופייני למנועים כאלה, ועל פי נתוני החברה הוא עבר תהליך חידוש מקיף ויסודי כדי להתאים אותו למכונית החדשה. על הכביש זהו מנוע יעיל, מתורבת ונטול ריגושים, שמסתייע רבות בתיבה רציפה מצוינת לסוגה, שכוללת אפשרות לשליטה ידנית והעברות מדורגות המדמות תיבה אוטומטית מקובלת.

למרות משקל עצמי לא מבוטל של 1,434 קילו - תוצר לוואי של השימוש בהנעה כפולה - התאוצה מכובדת: מאפס ל-100 קמ"ש בכ-9.8 שניות. עם זאת, המנוע הזה לא מתברך במומנט של מנועי הטורבו העדכניים וכאשר הוא נדרש לעומס גבוה - כמו בעת האצה בעלייה למשל - הוא מייצר רעש מוחשי מאוד. נזכיר, שלסובארו יש באמתחתה מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין משובח, שמניע את הלבורג. אפשר לשער - או לפחות לקוות - שבמוקדם או במאוחר הוא או קרוב משפחה שלו יגיע גם לאימפרזה שלנו.

מי שיקפיד על רגל קלה על הדווושה וייתן לתיבה אוטומטית לעשות את שלה, יראה צריכת דלק של כ-11 קילומטר לליטר בתנאי אמת. נהגים כבדי רגל יצללו אל מתחת ל-10 ק"מ לליטר.

אם העיצוב והמנוע מייצגים את הצד הסולידי והשמרני של סובארו, השלדה של האימפרזה החדשה מספקת תזכורת לרבדים הסוערים יותר באישיותה של החברה - אלה שקשורים לעולם מרוצי הראלי ולאגדת האימפרזה טורבו.

השילוב בין שלדה מתוחכמת ואולטרה-קשיחה לבין הנעה כפולה חכמה עם שליטה אלקטרונית מתקדמת מעניקים למשפחתית הצנועה הזו יכולות כביש ללא תחרות בפלח שלה. אחיזת הכביש טוטאלית, על כל סוגי המשטחים, ומעניקה לנהג הרבה ביטחון במצבים בעייתיים כמו בלימה בלתי צפויה באמצע פנייה הדוקה או כניסה במהירות לפנייה עיוורת.

העברות המשקל מהירות וזורמות ואם היינו מצליחים למצוא איזה משטח רטוב או מושלג באמצע אפריל המהביל, קרוב לוודאי שהיינו מגלים מדוע המכונית הזו זוכה לפופולריות יתרה במקומות כמו שוויץ וקנדה. היינו שמחים לקבל היגוי יותר כבד ומהיר, אבל גם כך זו מכונית שיכולה להביא הרבה נחת רוח לנהגים שאפתנים. את החבילה הדינמית המרשימה משלימה נוחות נסיעה מצוינת, עם ספיגה שקטה ומעודנת של מהמורות עירוניות.

בשורה התחתונה, האימפרזה האצ'בק החדשה היא "מכונית בוטיק" ברוכת כשרונות, שרב בה הנסתר על הגלוי. אם מוסיפים לנוסחה את מוניטין האמינות והסחירות המסורתיים מקבלים הצעה מעניינת מאוד.

132 אלף שקלים הוא תג מחיר טיפוסי לפלח, אלא שסובארו הרגילה את הלקוחות הישראלים בשנים האחרונות, שאימפרזה קונים רק ב"אפס קילומטר" עם 20% הנחה. האם התהליך יהיה הפיך? נחכה ונראה.

סובארו אימפרזה
 סובארו אימפרזה

מתחרות

מאזדה 3 האצ'בק

132 אלף שקלים הוא מחיר גרסת הבסיס של המאזדה 3 האצ'בק, שעברה לאחרונה חידוש. המרחב הפנימי נדיב תודות לבסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ורמת האבזור התקני מקיפה, כולל חבילת בטיחות מתקדמת. המנוע הוא 2 ליטר בהספק 165 כ"ס, ההנעה קדמית התאוצה מאפס ל-100 מתבצעת ב-9 שניות

פולקסווגן גולף 2017

הגולף המחודשת, שנחתה כאן החודש, מציעה את העיצוב והאיכויות המוכרות וכן חבילה של מערכות סיוע לנהג ובקרת שיוט אקטיבית. גרסת הבסיס, 132 אלף שקל, מצוידת במנוע 1.4 טורבו עם 125 כ"ס בלבד אך הודות למומנט של הטורבו ולמשקל נוצה מאיצה ל-100 ב-9 שניות ומחזירה קרוב ל-18 ק"מ לליטר

אופל אסטרה / שברולט קרוז

132 אלף שקל הוא מחירה של גרסת הבסיס של אופל אסטרה החדשה. זו מכונית מרווחת וקלת משקל, שמצוידת במנוע 1.4 ליטר טורבו חדיש עם 150 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש מתבצע ב-8.9 שניות והתנהגות הכביש רהוטה. האחות שברולט קרוז האצ'בק החדשה מתחילה במחיר של 125 אלף