"תוך כמה שנים בכל עיר יהיה מרחב עבודה משותפים"

אף שהם מהווים כ-0.5% משטחי המשרדים, חללי העבודה המשותפים הם מגמה הצומחת במהירות ■ בישראל יש מעל 100 מתחמים כאלה, ומספרם צפוי להכפיל עצמו עד סוף השנה

חלל של ריג'ס / צילום: שרון צרפתי
חלל של ריג'ס / צילום: שרון צרפתי

יותר ויותר אנשים קמים בבוקר והולכים לעבודה במרחב משותף - ולא במשרד מסורתי. חללי העבודה הללו, שבשנים האחרונות הפכו לטרנד בעיקר בקרב בני דור ה-Y, מציעים חלופה למשרד קבוע, באמצעות שטחי נדל"ן המספקים שירותים טכנולוגיים במרחב מעוצב, שבו חולקים את השטח עם חברות או יזמים אחרים. זהו פתרון זול ונוח לפרילנסרים ולעצמאיים - שעוזר כמובן גם לנטוורקינג - ומספק לשוכרי השטח מספר עמדות רצוי, משרד פתוח או סגור ולעתים גם סידור לחיות המחמד ואפילו בריכת שחייה.

יותר מ-100 מרחבי עבודה פועלים כיום בישראל, 40% מהם בתל-אביב, והם מתרבים בקצב מהיר. התחזית היא שעד 2018 מספר המרחבים יגדל לכ-200. לחלוצה בתחום, WeWork, הצטרפו שחקנים חדשים: בעוד שבועיים צפוי להיפתח Mood, שלוקח את חללי העבודה לכיוון חדש, וממקם אותם בתוך מועדוני לילה; בתחילת אוגוסט ייפתח סניף Mindspace בהרצליה פיתוח ויצטרף לסניפי החברה בתל-אביב ובאירופה; ולאחרונה נפתחו, בין השאר, מתחם Ayeka ומתחם ש7 בתל-אביב, Spaces בהרצליה ו-Wise בחיפה.

"סך שטחי חללי העבודה המשותפים בעולם אינו מגיע לכדי 0.5% מסך שטחי המשרדים, אולם הצפי הוא שהענף הזה יתפוס 5% משטחי המשרדים עד 2020. קצב צמיחה של פי 10 בתוך שלוש שנים", אומר איתן זינגר, יזם משותף ב-Spacing, פלטפורמה להשוואת חללי עבודה. "בעולם קיימים כ-13,800 מתחמים לחללי עבודה משותפים עם מיליון חברים, ועד סוף 2018 יהיו 37 אלף חללי עבודה - כמעט פי שלושה".

"זהו ענף שמתרחב ותופס אחוז משוק הנדל"ן העסקי, בשלב זה בשיעור נמוך אבל בהכרח זה יגדל", אומר עודד ישראלי, סמנכ"ל שיווק עולמי ב-Mindspace, שפתחה לאחרונה מרכזים בברלין ובקרוב גם בוורשה. "השינוי בא לידי ביטוי בדרך שבה חברות תופסות את מרחבי העבודה, ולא רק בתחום העצמאיים או הסטארט-אפיסטים. מי שמוביל את השינוי הזה הם בני דור ה-Y, שמתנהל וחושב אחרת. מדובר בחבר'ה בני 34 פלוס שלרוב לא נשארים הרבה זמן באותו מקום עבודה. החברות ניצבות בפני אתגר להחזיק אותם לפרקי זמן ארוכים יותר, והדרך הזו מתחילה בסביבת העבודה והתרבות שאתה מייצר. עולם מרחבי העבודה המשותפים משחק על הטרנד הזה - הוא לא יצר את השינוי, אלא ידע לקרוא את המפה ולהוביל למוצר שנולד עבור הדור הזה, ומשמש גם דורות אחרים".

"הדרך שבה אנשים עובדים והמניע הכי חשוב להצלחה עבור העסק השתנו", אומר בנג'י זינגר, מנכ"ל WeWork ישראל. "אלו מובילים לעלייה בביקוש לשטחי עבודה משותפים. המודל שלנו משקף את העתיד של אופן העבודה ואנחנו מצפים לראות צמיחה משמעותית בעתיד".

"כבר מזמן לא מדובר בטרנד אלא במגמה, ויש הרבה דברים שצומחים במגמה הזו", אומרת שרון חן, מייסדת ומנכ"לית מתחם Ayeka, שנפתח זה מכבר בשכונת פלורנטין. "יש מחקר שמדבר על כך שעד שנת 2020 אחד מכל שני עובדים יהיה פרילאנס. להרבה אנשים יש חלום לעשות אקזיט וברחבי העולם יש מיליוני יזמים. כל אחד כזה הוא לקוח פוטנציאלי של חללי העבודה. ולא רק העצמאיים: חברות מצמצמות שטחי נדל"ן כי הטכנולוגיה מאפשרת לעבוד מכל מקום ובכל זמן. כבר היום צוותים של עד 50 איש מחברות גדולות עוברים לעבור במרחבי העבודה, גם במטרה להוריד עלויות".

"הבידול היא מילת המפתח כיום", אומר איתן זינגר. "יש מי שמציע בריכת שחייה, ציוד וידיאו, אולפנים ואפילו סידור לכלבים. הפוטנציאל בענף עצום, ואין פלא שרבים מהעוסקים בתחום הנדל"ן כבר לוטשים אליו עיניים. גם מבחינת השוכרים יש שינוי. היום אפשר למצוא גם בעלי מקצועות מסורתיים כמו רופאים או עורכי דין שמעדיפים לעבוד מתוך מרחב כזה, אם כי זה בינתיים בטפטופים".

כאמור, לא מדובר רק ביזמי טכנולוגיה. עם לקוחות מיינדספייס בברלין למשל, שמות בולטים כמו סמסונג, ברקליס  ופולקסווגן, ששכרו מקום עבור צוותי החדשנות שלהם.

"מרחבי עבודה הם מקום אידיאלי לצוותים שאמורים לחשוב מחוץ לקופסה", מדגיש ישראלי. "כיום טאלנטים, מכל תחום שהוא, לא רוצים לעבוד במשרדים מיושנים באווירת הסתדרות. רבים רואים את מרחבי העבודה כעתיד המשרדי, ורבים גם מספרים שהם שיפרו את ההספק ואת היכולת. אווירת האינטראקציה והפתיחות משפרת את הפרודוקטיביות".

- כלומר החיסכון הכספי הוא לא השיקול הראשון?

"זה חשוב להרבה חברות, בעיקר לקטנות. חברות גדולות מפעילות עוד שיקולים, למשל להיות קרובות ללקוח אסטרטגי. במקום לשכור נדל"ן לשנה שלמה, לתת ערבויות, לקנות ריהוט וציוד, הם לוקחים משהו על בסיס חודשי שהוא זול ב-40% בהסתכלות שנתית, ויש גמישות לגדול כמה שצריך".

 

לייצר הזדמנויות עסקיות

כל שחקן בענף תחרותי יודע שלצד המחיר לעומת המתחרים, הוא חייב לבדל את עצמו - במקרה הזה מדובר בתוכן, מפגשים עסקיים פוטנציאליים ועיצוב. המינוח "קהילה עסקית", למשל, נפוץ בחללי העבודה.

זינגר מ-WeWork אומר כי "בשעה שהתעריפים הם גורם אחד העומד בפני עסקים ששוקלים להצטרף למרחבי עבודה, הערך האמיתי שלנו נמדד בפקטור אחר. אנחנו יכולים לספק לחברים שלנו גישה לקהילה גלובלית של יזמים בעלי תחומי עניין משותף, ובכך לסייע לעסקים שלהם לצמוח".

"יש הרבה מרחבי עבודה וזו רק ההתחלה", אומרת חן, "כמו שיש המון מסעדות וכולן מגישות אוכל ולכולם יש מקום. את ה'מה' אפשר לשכפל ולהעתיק, אבל ה'איך' הוא מה שמבדל בין המקומות. זה התרבות הארגונית והערכים של המקום, להפוך להיות בית של תוכן עבור הקהילה שלו".

לדבריה, "כשאני בונה מרחבי עבודה, המטרה היא להגיע לתמהיל שיודע לייצר הזדמנויות עסקיות לחברים. אני עושה סינון בין הלקוחות משום שאי אפשר להכניס אותו סגנון של עסק לכל המרחב. התמהיל שלי מורכב מסטארט-אפים מכל מיני עולמות כמו שיווק, סייבר וביו-טכנולוגיה, והרבה פרילאנסרים כמו סופרים, בימאים ועיתונאים. התמהיל מגוון כדי לייצר אינטראקציות נכונות".

- עבור אותם עצמאיים, האופציה לעבוד מהבית זולה יותר.

"האופציה לשבת בבית היא בסדר, אף שיש בה גם בדידות גדולה. הקושי של מרבית העצמאיים מסתכם ביכולת לשווק את המוצר שלהם. שיווק זו מומחיות ומרחבי העבודה מאפשרים את זה לא רק מבחינה תפעולית טכנולוגית, אלא גם באמצעות סדנאות וקורסים לקהילה, ועזרה בבנייה ובפיתוח צוותים. BBDO-טק פותחים אצלנו שלוחה כדי לתת מענה לחברים, KPMG ייתנו שירותים של ראיית חשבון - והכול בעלות נמוכה יותר. אנחנו לא רק חללי עבודה, אלא סביבה עבודת פרו-אקטיבית שמנגישה את כל מה שצריך, כולל שירותים של בר בריאות, חדר כושר ובריכה".

חן מוסיפה כי "תוחלת החיים שגדלה מייצרת עבורנו קהל נוסף. אנחנו רואים אנשים שבגיל מבוגר צריכים להמציא את עצמם מחדש - והאג'נדה שלי היא לחבר בין הדורות. את רואה מנטורים שיצאו לפנסיה ומייעצים לצעירים".

לא רק שולחן ללפטופ

מחיר מרחב עבודה מתחיל ב-300 שקל בחודש ומאמיר לכ-2,500 שקל.

- האם המחירים נמצאים במגמת ירידה לאור הריבוי מרחבי העבודה?

"יש ירידה מינורית כי מתחילה להיות תחרות באזורי הביקוש כמו תל-אביב והרצליה", אומר איתן זינגר. "לאור התחרות, יש מקום לשוכרים לנהל מו"מ עם המתחמים ולקבל דילים טובים יותר, כולל הצעות למבצעים או לתוספת חניה".

- לאור הצפי לפתיחת עשרות מרחבי עבודה נוספים, המחירים יוסיפו לרדת?

"כן, אבל לא בצורה דרסטית. נכנסים לענף כל מיני מתחמים כמו ברים ופאבים שנותנים אפשרות לעבוד מ-8:00 עד 17:30 כאלטרנטיבה זולה יותר. אפילו יאכטות מציעות שירותים כאלה. כל החלופות הללו יגרמו גם ל-WeWork, מובילי השוק, להתאים את עצמם".

מרחב עבודה כזה, בתוך מועדון לילה, צפוי להיפתח באמצע מאי בלונדון מיניסטור. הרציונל לפתיחת המרחב Mood פשוט: חלל נדל"ני בתל-אביב שאינו מנוצל בימות השבוע. "אנחנו הולכים על המקומות הכי הארד קור בענף המועדונים, ומייצרים הזדמנות לעצמאיים לעבוד בסביבת עבודה צבעונית ושמחה", אומר אורן זילברמן, מבעלי Mood, ומוסיף כי הם מתכננים לפתוח 6 מרחבים במועדונים בתל-אביב. "בפרקטיקה, תוך שעתיים הקמה ופירוק, אנחנו מוסיפים בימים א'-ה' על הריהוט של המועדון אלמנטים משרדיים - ספות, שטיחים, גופי תאורה, פינות קפה - והופכים את המקום לצבעוני. היתרון שאני מביא אחר, כי מדובר במרחב שהוא חלל אחד ענק, בלי חדרים וגם במחיר. המתחרים משווקים יותר לחברות, ואני פונה לעצמאיים שעובדים בבתי קפה במטרה לייצר שיתופי פעולה וחיבורים".

ריג'ס, המחזיקה במותגים ספייסס וריג'ס, מחזיקה 10 מרכזים, בעיקר בשרון ובתל-אביב, ועד סוף השנה צפויים להיפתח חללים בירושלים, רחובות, אור יהודה ועוד. החברה נוסדה לפני 26 שנים בבריטניה, מתוך צורך שזיהה המייסד שנהג לעבוד בבתי קפה. היום מחזיקה החברה ב-3,000 מרכזים בעולם. את ישראל מגדירה מנהלת השיווק המקומית, עינת דז'יגן, כ"שוק מאוד תחרותי".

לדבריה, "האקו-סיסטם של הסטארט-אפים מוביל את התעשייה הזאת והוא מאוד חזק. הבידול הוא בזווית הערך המוסף, ופחות בזווית המחירים שבה אין פער מאוד גדול. אצל רוב השחקנים בענף משלמים כ-1,000 שקל בחודש לאופן ספייס ו-1,500-2,500 שקל למשרד. כל החברות נלחמות להביא את המיט-אפים הכי טובים ואת שיתופי הפעולה הכי יעילים ופוריים. לנו, למשל, יש נטוורק ענקי בכל העולם, ובין הלקוחות שלנו יש חברות כמו אמזון, גוגל וסמסונג".

- מהן הדרישות הפופולריות של הלקוחות? משרד סגור או אופן ספייס?

"הדרישות הן למשרד קטן בשילוב עם אופן ספייס, תוך דגש על מיקום במרכז, בעיקר בתל-אביב ובהרצליה".

למרות ההתמקדות במרכז, גם הפריסה הארצית צפויה לגדול. "תוך כמה שנים בכל עיר יהיה מרחב עבודה, עד לרמה של שכונות", אומרת חן מ-Ayeka. "קבלנים יקצו קומות לטובת מרחב עבודה משותף, וגם בתי מלון יקצו לשם כך קומות. זה קורה בארצות אחרות. אנשים לא יצטרכו לנסוע שעות למקום עבודה, אלא יעבדו ממרחב שקרוב אליהם".

חללי עבודה
 חללי עבודה

Ayeka, מיינדספייס / צילום: עוזי פורת, מיינדספייס
 Ayeka, מיינדספייס / צילום: עוזי פורת, מיינדספייס