נתניהו בטקס יום הזיכרון: "פצעי העבר והאובדן לא נרפאים"

ראש הממשלה: "חיינו מוסיפים להיות תלויים בנכונות ההקרבה והגבורה של בנינו ובנותינו... בבואי לשלוח את חיילינו לקרב, אני תמיד חושב בלב כבד" ■ יום הזיכרון יינעל עם המעבר ליום העצמאות ה-69 בטקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים ב-20:00

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ב') בטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל בירושלים כי "גבורתם היא תנאי הכרחי לא רק לקיומנו - אלא גם להשגת שלום עם שכנינו". בטקס השתתפו גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, והוא נפתח בתום צפירה בת שתי דקות שנשמעה בשעה 11:00. שר הביטחון אביגדור ליברמן השתתף במקביל בטקס בבית העלמין הצבאי בקריית שאול והבטיח כי ישראל לא תשקוט עד להשבת החללים הנעדרים.

"אנחנו, בני משפחות השכול, נאלצנו במהלך חיינו לדבר על יקירינו בלשון עבר", פתח נתניהו. "גם אני. זאת משימה קשה מנשוא, כי פצעי העבר והאובדן לעולם לא נרפאים. מימי מגש הכסף של תש"ח ועד היום כמעט שעברו עשרה עשורים. כל כך הרבה השתנה במדינה, וכל כך מעט. חיינו מוסיפים להיות תלויים בנכונות ההקרבה והגבורה של בנינו ובנותינו. ואני יודע שהגבורה הזו היא תנאי הכרחי לא רק לקיומנו, אלא גם להשגת שלום עם שכנינו. ולכן בבואי לשלוח את חיילינו לקרב, אני תמיד חושב בלב כבד".

ראש הממשלה הוסיף כי "לצערנו הרב מדינת ישראל נבנתה על חרבותיה, ואין לנו ברירה אלא להמשיך להגן עליה גם אם מדובר בנפילת טובי בנינו. כל המפגשים שתיארתי חידדו את האמת המורכבת והפשוטה הזו. אחים אנו בטוב וברע. בכיסופי השלום ובמכאובי המלחמה. נפש בנפש נוגעת בשדה הקרב - נפש בנפש נוגעת בשדה החיים.

נתניהו אמר כי הוא מאחל החלמה לפצועים והתחייב להשיב את גופות החללים הנעדרים. "לא נשקוט עד שנשיב הביתה את לוחמינו הדר גולדין ואורון שאול. והערב כשהדגל יחזור לראש התורן, נדע שמדינת ישראל היא נחמת אמת. הגשמת חלומם של דורות רבים, מופת לאומות בהישגיה, וכן חרף האשמות השווא הרבות - מגדלור מוסרי שאין שני לו, באזורנו ובעולם כולו. הלב שהתכווץ ביום הזיכרון יתרחב בהכרת תודה ביום העצמאות".

בטקס המקביל בקריית שאול, אמר ליברמן כי ישראל ממשיכה לפעול להשבת הנעדרים והחללים שמקום קבורתם לא נודע. "ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מתעטף העם כולו ביגון ובכאב, ומתייחד עם זכרם של בניו ובנותיו שמסרו נפשם על תקומת ישראל בארצו", פתח ליברמן. "דור אחר דור אנו נאלצים שוב ושוב ללוות למנוחת עולמים את טובי בנינו ובנותינו, צעירים וצעירות, מוכשרים, מלח הארץ - שנפלו בדמי ימיהם. זהו מחירה הנורא והכואב של החלטת העם היהודי להיות אדון לגורלו, לשוב לארצו-מולדתו ולממש בה את חייו ואת תרבותו. מדינת ישראל נולדה וקמה בסערת הקרב. 69 שנים מאז, ולא ניתן מנוח".

לדברי ליברמן, "מכוח קורבנם ובזכותו, מעמיקה והולכת ומכה שורשים תקומת ישראל בארצו. עומדים אנו כאן, משפחה אחת גדולה וכואבת. מושיטים יד חובקת וכתף תומכת, ממשיכים לפעול להשבת הנעדרים וחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע, ונושאים יחד תפילה כי שורת הנופלים לא תארך עוד, ומי שהשלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל".

מיד אחרי טקסי הזיכרון לחללי מערכות ישראל ייפתח ב-13:00 טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה. יום הזיכרון יינעל עם המעבר ליום העצמאות ה-69 בטקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הערב ב-20:00.