"זרקתם לפח 272 מיליון שקל כדי לפגוע בתאגיד, נעתור לבג"ץ"

כך אמר גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור, בדיון בוועדה המיוחדת של הכנסת על התיקון לחוק השידור הציבורי ■ הנגבי: "עדיין נותרה בעיה קשה - מאות עובדים של רשות השידור הולכים הביתה"

גיל עומר / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
גיל עומר / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

הוועדה המיוחדת של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה היום (א') כדי להתחיל לדון בתיקון לחוק השידור הציבורי, שבמרכזו הוצאת חטיבת החדשות מתאגיד השידור והפיכתה לתאגיד נפרד. הוועדה אמורה לדון בתיקוני החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית היום ומחר, וביום רביעי הכנסת אמורה לאשר את הנוסח הסופי של החוק.

בפתח ישיבת הוועדה דיבר מ"מ שר התקשורת, צחי הנגבי. "הממשלה בסופו של דבר הוציאה מתחת ידה את המסמך שגם הוא אולי לא מושלם, אבל אמור להרגיע חלק מהחרדות שליוו את הדיון הציבורי בשנים האחרונות... המטרה היא לקלוט כמה שיותר עובדים מרשות השידור ולאפשר להם לעבוד, בלי שזה בא על חשבון אלה שכבר נבחרו ושובצו בתאגיד. זה לרבע את המעגל ומאוד מסובך, אבל התקווה שלנו היא שסוף-סוף יהיה דף חדש ואווירה חדשה".

הנגבי התייחס גם לבעיית של עובדי רשות השידור ואמר: "עדיין נותרה בעיה קשה, מאות עובדים של רשות השידור הולכים הביתה. הבעיה בתוך הקואליציה היא שר האוצר שאמר שהוא לא יכול לאשר פריצה וחריגה של התקציב. הגישה מובנת, אבל לפחות בעת הזו מצבת העובדים בתאגיד החדש ובתאגיד החדשות לא אמור לעלות, אולי בשוליים. אין רוב לדבר הזה בכנסת, ולכן אנחנו במציאות שהיא טרגדיה לחלק גדול מהאנשים".

כמעט כל מי שדיבר בוועדה, מלבד הנגבי, תקף בחריפות את תיקוני החקיקה המוצעים, שללא ספק יסרבלו את עבודת גוף השידור הציבורי החדש שאמור לקום ב-15 במאי.

גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור, אמר: "עד היום נזרקו לפח 272 מיליון שקל על-מנת ליישם חוק שנועד לפגוע בזכויות יסוד של התאגיד, תוך הטלת דופי והאשמות חסרות בסיס. הממשלה משתמשת בטענות אלה כדי להשתלט על השידור הציבורי, כי 'מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו?'".

עומר היה הראשון בדיון ששם על שולחן את עניין בג"ץ, שבעצם כל הליך החקיקה מתנהל בצלו, כשעל רקע האיומים בעתירות כבר הוכנסו בו לא מעט שינויים. לדבריו, "לפי ייעוץ משפטי שקיבלנו, הפגיעה שבתיקון 8 לחוק היא בלתי חוקתית, ואין לה הצדקה עניינית ומשפטית. התאגיד וגופים המופקדים על ניהולו מתכוננים לעתור לבג"ץ בבקשה לביטול החוק ולהותרת המצב כפי שהוא: הקמת תאגיד שידור ציבורי איכותי ועצמאי, שבמסגרתו פועלת מחלקת חדשות, כפי שתוכנן והוכן בשנים האחרונות. לכן אנחנו לא מתכוונים לעסוק בפרטי החוק".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר: "אני מציע לכל החברים לא להתרגל לתיקון 8, הוא כנראה לא יהיה האחרון. הייאוש ממלא את האולם הזה, אני אישית מרגיש מיואש לגמרי בתוך התהליך הזה. עברנו ויכוחים קשים ודיונים קשים, אבל יש כאן תחושה כאילו אנחנו פיונים בלוח שחמט".