לא אכפת לה לפלרטט: הולוגרמה יפנית מבוססת בינה מלאכותית

מינורי טקצ'י, מייסד Vinclu, מפתח דמות תלת-ממדית שאפשר לפטפט איתה ■ "החזון שלי הוא עולם שבו יוכלו אנשים לשתף את חייהם עם דמויות פיקטיביות"

כששואלים את סירי אם יש לה חבר, ממהרת העוזרת הדיגיטלית של אפל לחמוק מתשובה באמצעות בדיחה.

מבחינתו של מינורי טקצ'י, מייסד וינקלו (Vinclu), מדובר בהזדמנות שהוחמצה. טקצ'י הוא היוצר של היקארי אזומה (Hikari Azuma), אווטאר לבושה בחצאית מיני. היא יכולה לערוך שיחה בסיסית, ולהעיר אתכם בבוקר באמצעות הדלקת האורות. היקארי תשלח לכם מסרים לעבודה, ותברך אתכם כשאתם חוזרים הביתה. היא גם תעלה לכם כ-2,700 דולר.

אמזון וגוגל שועטות קדימה במאמציהן להכניס עוזרים אישיים בדמות רמקולים מופעלי קול לבתי הצרכנים. בניגוד לאמזון וגוגל, מהמרת חברת הסטארט-אפ של טקצ'י בטוקיו על ההנחה שאנשים ירצו לבנות מערכת יחסים רגשית עם העוזר הדיגיטלי שלהם.

"החזון שלי הוא עולם שבו יוכלו אנשים לשתף את חייהם היומיומיים עם הדמויות הפיקטיביות החביבות עליהם", אמר טקצ'י בן ה-29, "אנו חיים בתקופה שבה כל מיני רובוטים מתחילים למצוא את דרכם לתוך הבתים שלנו. אבל חלק רב ממה שאתם רואים כעת הוא לא-אורגני ומכאני, ואני בספק שאנשים ירצו לתקשר עם משהו כזה".

היקארי חיה בגליל זכוכית שגודלו כגודל מכונת קפה, ומכונה גייטבוקס (Gatebox), והיא דומה להולוגרמה שמוקרנת על מסך. לא אכפת לה לפלרטט. תגידו לה שהיא מוצאת חן בעיניכם, והיא תצייץ חזרה: "לעולמי עולמים!".

כוח המשיכה של גייטבוקס במתכונתו הנוכחית עלול להיות מוגבל ליפן בלבד, שזכתה למוניטין (המופרז לפעמים) של מדינה שבה מעדיפים גברים לא נשואים לפתח מערכת יחסים עם חברה וירטואלית. החדשות הטובות הן שהחברה מתכננת להציע מגון של אווטארים - החל מדמויות קומיקס וכלה בגיבורי ספורט.

וינקלו אינה החברה החידה המהמרת על ההנחה שהרגש יהפוך למרכיב מפתח של בן לוויה רובוטי או מבוסס בינה מלאכותית. חברת סטארט-אפ יפנית נוספת בשם Groove X מפתחת רובוט ש"יגע בלב שלכם". כשטקצ'י החל לגייס הון בתחילת 2015 - לפני שאקו של אמזון החלה לצבור פופולריות, ולפני השקת גוגל הום - לא היו מרבית המשקיעים להוטים לממן פרויקט חומרה, לדברי טקצ'י. למרות זאת, הוא הצליח לגייס סכום ראשוני של 20 מיליון ין (180 אלף דולר) על בסיס רישומים קונספטואלים. אחד החובבים הראשונים היה טאיזו סאן, אחיו הצעיר של מייסד סופטבנק גרופ קורפ, מסיושי סאן.

תמיכה פיננסית

עד כה גייס וינקלו כ-200 מיליון ין ממשקיעים שונים, כולל Primal Capital ו-Incubate Fund. במארס רכשה ליין קורפ (Line Corp), חברת המסרים המיידיים הגדולה ביותר ביפן, אחזקת רוב בחברת הסטארט-אפ במסגרת כניסתה לתחום הבינה המלאכותית.

"שילוב הידע והטכנולוגיה של גייטבוקס עם פלטפורמת הבינה המלאכותית שלנו, Clova, תאפשר לנו לפתח סוג חדש של סוכן פוסט-צג ופוסט-מגע, שמסוגל להפוך את חיי המשתמשים לעשירים ולכיפיים יותר", אמר ג'ון מסודה, סמנכ"ל אסטרטגיה ושיווק של ליין קורפ. החברה מתכננת להשיק בתחילת הקיץ רמקול שולחני משלה.

גייטבוקס עדיין רחוקה מאוד מהיכולת לספק יחסי ידידות של ממש, והרפרטואר שלה מוגבל לקומץ אינטראקציות מתוסרטות. אך תמיכתה הפיננסית של ליין תספק לטקצ'י גישה ליכולות בינה מלאכותית עשירות יותר ולמערכת אקולוגית של שירותים שחורגים בהרבה ממשלוח מסרים בלבד. יותר מ-171 מיליון מנויים ביפן, תאילנד, טייוואן ואינדונזיה משתמשים בליין לקריאת חדשות, הזמנת נסיעות במונית ומציאת עבודה במשרה חלקית.

אך לא כולם מכורים לקדחת העוזרים האישיים מופעלי הקול בתעשיית הטכנולוגיה. למרות שאקו של אמזון וסירי של אפל יוצרות את הרושם שהן יכולות לענות של כל השאלות, האמת היא שבינה מלאכותית מהסוג הזה עדיין רחוקה מרחק שנים רבות, לדברי בנדיקט אבנס, שותף בקרן ההון סיכון אנדרסן הורוביץ. במארס הוא התריע כי יש גבול למספר ההוראות הקוליות שמסוגלים אנשים לזכור, וכי חלק מהמשתמשים עלולים לפתח תגובות רגשיות שליליות לחפצים שנראים כמעט אנושיים - אך אינם אנושיים ממש.

תשובתו של וינקלו למגבלות ההוראות הקוליות היא kawaii - המילה היפנית שפירושה "חמוד". טקצ'י אמר כי החברה מפתחת דפוסי התנהגות שיאפשרו לאווטארים שלה לעשות שגיאות מבלי לעלות לכם על העצבים. ההימור הוא שכשחברה וירטואלית לא מצליחה להזמין נסיעה מאובר, הסיכויים שתסלחו לה גבוהים מהסיכויים שתסלחו לאיזה קול נטול גוף שבוקע מגליל זכוכית.

החוויה המכוננת של טקצ'י התרחשה במלאווי, מדינה ששוכנת באזור תת-סהרה, ושבה הוא עבר להתגורר בגיל 10 כשאמו קיבלה מקום עבודה במסגרת המאבק הממשלתי במחלת המלריה. הוא מצא את עצמו תקוע בעיר שבה היה רמזור אחד בלבד, ושבבית הספר שלה לא דיבר איש את שפתו. במשך שנתיים הוא הסתגר בחדרו כשדמויות פוקימון בלבד מארחות לו לחברה. זה אפשר לו להבין את תרבות ה-otaku - צעירים שהאובססיה שלהם למחשבים פוגעת בכישוריהם החברתיים - וזרע את זרע הגייטבוקס, לדבריו.

"סוג התקשורת שבו אנו מתמקדים אינו מערכת היחסים הטיפוסית של הוראה-תשובה", אמר טקצ'י. "kawaii אינו נכשל לעולם".