נכון לעכשיו: התאגיד בכל זאת אמור לעלות ב-15 במאי

אחרי שבליכוד דרשו דחייה של שבועיים נוספים בעלייה לאוויר בשל הזמן הדרוש למינוי מנכ"ל, אמש הוסכם כי בימים הראשונים סמכויות המנכ"ל יוקנו למי שמיועד לתפקיד העורך הראשי ■ בש"ס וביהדות התורה מאיימים להתנגד לחוק על רקע דרישתם להקמת תחנת רדיו חרדית

תאגיד השידור כאן לוגו
תאגיד השידור כאן לוגו

הוועדה המיוחדת של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה לדון אמש (ב') אל תוך הלילה בפרטי הצעת התיקון לחוק השידור הציבורי, שבמרכזה הפרדת חטיבת החדשות מתאגיד השידור "כאן". אחרי שעד כה אנשי הליכוד בראשות ביטן דרשו לדחות את עליית שני התאגידים וסגירת רשות השידור בשבועיים נוספים, ל-28 במאי, אמש הסתמן כי ניתן יהיה להגיע לנוסחה שתאפשר את עלייתו כבר ב-15 במאי, כפי שקובע החוק הנוכחי שתוקן לאחרונה, ולא תידרש דחייה נוספת.

הנוסחה מבוססת על הצעה של ח"כ רועי פולקמן (כולנו), שלפיה עד למינוי המנכ"ל הזמני - עניין שטכנית לא ניתן להספיק לבצע עד ה-15 במאי - מי שיקבל את סמכויותיו יהיה העורך הראשי, תפקיד שכרגע אמור לכהן בו ברוך שי, ראש חטיבת החדשות במבנה הנוכחי שלה, תחת תאגיד "כאן".

ביטן הסכים לכך שבימים הראשונים העורך הראשי יוכל לקבל סמכויות תפעוליות של מנכ"ל, לתקופה קצרה שלא תעלה על שבועיים - מה שמייתר את הצורך בדחייה נוספת, שהאוצר מתנגד לה ושעלותה מוערכת על-ידו ב-17 מיליון שקל.

יחד עם זאת, צריך לציין כי מעבר לעובדה שכלל לא ברור אם שי מתכוון לקחת על עצמו את תפקיד העורך הראשי בתאגיד החדשות החדש (במקרה כזה ניתן יהיה למנות עובד אחר שיכהן בתפקיד עם סמכויות זמניות של מנכ"ל), מעל עליית התאגיד במועד מרחפים עדיין סימני שאלה נוספים, שהמרכזי שבהם הוא היכולת של הגוף להעלות לאוויר תוך ימים ספורים בלבד את תוכניות האקטואליה שהיו אמורות להיות מופקות במיקור חוץ על-ידי אולפני הרצליה.

היום (ג') בצהריים התחדש הדיון בוועדה, והוא נפתח בהודעה דרמטית של ח"כ יואב בן-צור מש"ס, שאיים כי סיעתו וסיעת יהדות התורה יתנגדו לחוק אם לא יימצא פתרון לסוגיית הרדיו החרדי. אמש, בדיון הלילי, הוסכם על הקמת התחנה אך מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, הסביר כי מכיוון שמדובר בתחנה חדשה, ייתכן שיידרשו מספר חודשים על-מנת למצוא לה תדר.

היום, כאמור, הודיע ח"כ בן-צור בוועדה כי הסיכום הזה אינו מקובל עליו, ובשיחה עם "גלובס" הסביר כי הוא וסיעתו דורשים שבחוק יפורטו התקציב, התקנים ותאריך העלייה לאוויר של התחנה. "עד שלא נקבל את הפרטים האלה, אנחנו נתנגד לחוק", אמר ח"כ בן-צור.

את התפקיד שממלאת ש"ס בקרב על הרדיו החרדי, ממלאת ישראל ביתנו בקרב על רדיו רק"ע. כאן מדובר ברדיו שכבר קיים היום והיה אמור להיכלל תחת תאגיד "כאן". אלא שאמש הוסכם, בעקבות דרישת ישראל ביתנו, כי הרדיו יעבור לתאגיד החדשות החדש (שגם הרדיו החרדי אמור להיות תחתיו). ח"כ רוברט אילטוב דרש כי מנהל התחנה יחויב לשלוט בשפה הרוסית ברמת שפת אם, אך נכון לעכשיו ביטן סירב להכניס זאת לחוק.

ביטן גם ניהל קרב ארוך עם האוצר לגבי קליטה של עובדים נוספים מרשות השידור לשירות הציבורי. על-פי ההסכם של האוצר עם ההסתדרות, 100 מעובדי רשות השידור שתיסגר, בגילאים של בין 40 ל-50, ייקלטו בשירות המדינה, וללא עלות תקציבית מכיוון שמדובר במשרות פנויות.

ביטן דרש להרחיב את ההסכמות הללו, כך שהן יחולו על עובדים רבים יותר, וגם בגילאים צעירים יותר, אך לאחר דיון סוער הוסכם רק כי באוצר יעשו מאמץ להציע למפוטרי הרשות משרות נוספות בשירות המדינה, מעבר להסכמות שכבר הושגו.

גם עובדי רשות השידור, שמאות מהם צפויים לאבד את משרתם, עדיין לא הרימו ידיים, והיום הם שלחו מכתב לראש הממשלה, בו הם קראו לו להתערב למענם. "אנו פונים אליך, במצב של מצוקה קשה וייאוש עמוק ומתוך אמונה כי בשלב זה, רק אתה יכול לשנות את הפגיעה הבוטה בפרנסתנו, בזכויותינו, במשפחותינו ובמעט הכבוד שנותר לנו".

העובדים דורשים, גם במהלך דיוני הוועדה, כי תאגיד החדשות החדש ישדר מאולפני הרשות ברוממה בירושלים ולא מהמבנה של תאגיד "כאן" במודיעין.