תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

דברים שאתם חייבים לדעת על בקבוקי מים

1.7 מיליארד בקבוקי משקה נמכרים בישראל מדי שנה. כ-522 מיליון מתוכם מגיעים לטבע, לים ולבטנם של בעלי חיים. הכימיקלים המופרשים מהם נספגים בגופם של שוכני הים ומגיעים לבסוף גם אלינו דרך הצלחת. מסנן אחד של בר מים יחליף 300 בקבוקי מים קטנים ■ אולי הכתבה הבאה תשכנע אתכם לצמצם קצת את הפלסטיק

הטבע סובל תחת ערימות של פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הטבע סובל תחת ערימות של פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשיתוף שטראוס מים

המודעות הסביבתית שלנו כבר מספיק מפותחת בשנת 2017 כדי שנבין שכדאי לצמצם את כמויות הפלסטיק שמלוות את חיינו. הנה כמה נתונים שיעזרו לכם לחשוב פעמיים לפני שתרכשו שישיות בסופר ולשקול להפסיק עם כל הפלסטיק.

בישראל מוכרים מדי שנה מעל מיליארד בקבוקי משקה. רק 31% מהם מועברים למיכלי המחזור, כ-632 מיליון בקבוקי משקה גדולים מוטמנים בשנה באתרי ההטמנות בישראל, וייעלמו מעל פני כדור הארץ במקרה הטוב רק בעוד 500 שנה. שאר מיליוני בקבוקי הפלסטיק מגיעים לטבע, לים ולבטנם של בעלי חיים. אם תהיתם מה אתם עומדים להשאיר מאחוריכם בעולם הזה הנה התשובה.

הצד האפל של המלדיבים אי הבקבוקים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 הצד האפל של המלדיבים אי הבקבוקים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זבל הפלסטיק הישראלי הוא כמובן טיפה בים הזבל הבינלאומי, ולמעשה כמעט כל פיסת פלסטיק שאי פעם יוצרה בישראל ובעולם, עדיין קיימת איפשהו על כדור הארץ.

בלב האוקיינוסים הולכים וגדלים איי פלסטיק אדירים (שניים מהם גדולים מגודלה של ארה"ב). האשפה שטה עם הזרם ומתנקזת לכדי אי צף שמורכב מבקבוקים וחלקי סירות, מצעצועים ומרהיטי פלסטיק. מראה עצוב מאוד, יש לציין. באיים המלדיביים יצרה תעשיית התיירות אי של פלסטיק, אליו נזרקים מדי יום 400 טון אשפת פלסטיק. ההערכה הכלל עולמית היא שכל שנייה נזרקים לאדמה או לים 1,500 בקבוקי פלסטיק. כל שנייה. כלומר עכשיו. הנה עכשיו עוד אחד.

על צבאים, יעלים וצבי ים

אם לא ממש מעניין אתכם מה תשאירו על האדמה הזו מאחוריכם, דעו שכבר בימי חייכם הפלסטיק המתפזר בעולם הורג מאות ואלפי בעלי חיים מדי שנה. כל שוכני האוקינוס - דגים, צבים ויונקי ים שניזונים מהים, אוכלים בטעות פיסות פלסטיק קטנטנות, שאינן מתעכלות וסותמות את מערכת העיכול או שפשוט חונקות אותם.

עשרות אלפי בעלי חיים מוצאים את מותם לאחר שהצליחו להשחיל ראש או רגל לבקבוק פלסטיק זרוק בטבע. קרוב למיליון עופות ים ו-100 אלף יצורים ימיים מתים (בייסורים, יש לומר) מדי שנה כתוצאה מפלסטיק.

עשרות אלפי בעלי חיים מתים בשנה כתוצאה מזבל פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 עשרות אלפי בעלי חיים מתים בשנה כתוצאה מזבל פלסטיק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בואו לחתוך את כמות הפלסטיק בעולם בהזמנת בר מים תמי4. הקליקו כאן>>>

רוצים עוד? למחצית מאוכלוסיית צבי הים העולמית יש פלסטיק בבטן. 700 סוגים של בעלי חיים ימיים נמצאים בסכנת הכחדה רק בגלל מוצרי פלסטיק שנשטפים או נזרקים לים.

כדאי לדעת שגם הצבאים והיעלים המסתובבים חופשיים בשמורות הטבע בישראל מצליחים לשרבב לא פעם פיסות פלסטיק לפה, אלה יוצרות פקק במערכת העיכול שלהם עד שהם מתים מרעב.

הכימיקלים הרעילים המשתחררים מהפלסטיק שצף במים נספגים ברקמות הדגים ושוכני הים, ושאריות פלסטיק נמצאים בבטנם של 18% מהדגים במי הים התיכון הקרובים לארץ. מאחר ודגי ים הם חלק מהתפריט שלכם בוודאי, הכימיקלים הללו מגיעים גם לקיבה שלכם.

הקנקן יקר יותר ממה שבתוכו

חשבתם פעם איך מייצרים את בקבוק המים שאתם לוגמים? ייצור בקבוק פלסטיק אחד צורך פי שלושה יותר מים מכמות המים שהוא מכיל. כלומר, בקבוק סטנדרטי של ליטר וחצי מבזבז 4.5 ליטר מים.

נתון שכדאי לזכור מפעלי המחזור עצמם מזהמים את הסביבה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 נתון שכדאי לזכור מפעלי המחזור עצמם מזהמים את הסביבה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כדי לייצר את כמות בקבוקי הפלסטיק השנתית, התעשייה העולמית משתמשת ב-17 מיליון חביות נפט. 17 מיליון חביות נפט, שיכולות לתדלק כמיליון מכוניות במשך שנה שלמה.

ומה עם הכיס שלכם? מחיר בקבוק מים עולה יותר מפי אלף מאשר אותה כמות מי ברז, כשרק 10% מהעלות מושקעים במים עצמם. את ה-90% הנותרים אתם משלמים על אריזה, הובלה ושיווק. כלומר, אם בקבוק מים עולה חמישה שקלים, אתם משלמים 4.95 שקלים על ייצור הפלסטיק, הסעתו ושיווקו.

לא משנה כמה בקבוקי מים יש במקרר, על פי סקר הגל החדש מחודש מאי 2017, 80% מהמשפחות מעידות שכאשר יש בר מים בבית, כל בני המשפחה שותים יותר מים. וכך כל המשפחה בריאה יותר, חסכנית בכסף ומזהמת פחות. ניצחון בכל החזיתות.

בקבוקים לא נופלים בפח?

אחת הסברות הרווחות בשנים האחרונות היא, שהמחזור עצמו עולה יותר כסף ויותר זיהום מאשר ערכו של המוצר הממוחזר הסופי. במחקר שנערך בוושינגטון נמצא שהמפעל שמייצר הכי הרבה פליטות רעילות באזור הוא מפעל מחזור. השלושה המזהמים ביותר אחריו גם הם מפעלי מחזור אזוריים.

אם הגעתם עד כאן ואתם חושבים מה לעשות, הפתרונות החלופיים שלכם באמת פשוטים: שתו את המים שלכם מהברז ובבקבוק רב-פעמי והרגילו גם את הילדים.

אם אתם לא מחבבים את טעם הצנרת הישנה בבניין, אפשר לרכוש בר מים תמי4 שמעניק למים טעם צלול יותר. דעו שמסנן אחד של מים יכול להחליף 300 בקבוקי מים קטנים. כדור הארץ יודה לכם.

ומילה על מים בבקבוק פלסטיק

בקבוקי פלסטיק, בעיקר כאלה שעמדו בשמש או נעשה בהם שימוש חוזר, משחררים כימיקליים אל תוך המים שהם מכילים, היישר לקיבה שלנו.

בקבוקי פלסטיק מכילים בין השאר חומר הנקרא ביספינול (BPA) הידוע ככזה שעלול לשבש את הפעילות ההורמונלית. זהו חומר שמשתחרר מהפלסטיק באופן הדרגתי, ותהליך זה גובר ככל שהפלסטיק מתחמם או מתיישן.

מלבד הביספינול, ישנם עוד כימיקלים שמרכיבים את הפלסטיק הדק של בקבוקי השתייה והם משתחררים אל המשקה בעיקר בעקבות חימום, שימוש חוזר ובלאי. זו הסיבה העיקרית לכך שכדאי להימנע מלהשאיר בקבוקי מים ברכב. ומאותה סיבה, לא כדאי לקנות בקבוקי מים שהושארו בחוץ, כמו בחלק מהסופרמרקטים ובתחנות הדלק.

הקיץ כל המשפחה שותה יותר מים עם ברי המים תמי4 >>