ביה"ד: לבטל סעיפים בתקנון האחיד לקרנות הפנסיה הוותיקות

זאת בנוגע לחישוב שכר קובע ■ הסיבה: התנאים שנקבעו בתקנון הרעו את התנאים של חלק מהמבוטחים ■ יועץ פנסיוני האם צריך?

חסכון לפנסיה / (צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חסכון לפנסיה / (צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בית הדין לעבודה בבאר-שבע קובע כי יש לבטל סעיפים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות בנוגע לחישוב שכר קובע, מאחר שהתנאים שנקבעו בתקנון הרעו את התנאים של חלק מהמבוטחים.

השופט צבי פרנקל קיבל לאחרונה תביעה שהגיש קצין מכונות באוניה בשם ארז עברי, אשר יצא לגמלאות בהגיעו לגיל 67 בשנת 2011, שטען כי התקנון האחיד הרע את תנאי הפנסיה שלו לעומת התנאים שהיה זכאי כשבוטח בקרנות הפנסיה מבטחים ונתיב.

השופט פרנקל קבע כי חוק ההגנה על השקעות הציבור אוסר על הממשלה לפגוע בזכויות החוסכים, אלא רק אם הממשלה הוסמכה לכך ברוב של חברי הכנסת, זאת לאור סעיף 3 לחוק. התקנון הותקן מכוח חוק שנחקק בשנת 2003 במסגרת חוק ההסדרים, מבלי שהתקבל ברוב של חברי הכנסת, ולכן בית הדין קבע כי הסעיף בתקנון שפוגע בזכויות המבוטח - בטל.

בית הדין לא קיבל את עמדות הממונה על שוק ההון, שטען כי אין מקום לבטל את הסעיף, מאחר שהממשלה סייעה לקרנות הפנסיה להתמודד עם גירעונות, וקבע בסעיף 21 לפסק הדין: על בתי המשפט ובתי הדין לכבד את רצונה והוראותיה של הכנסת ולפעול בהתאם לחוקים שהיא מחוקקת. גם על הרשות המבצעת לכבד את הוראותיה של הכנסת ולא לפעול בניגוד להן, גם אם אין דעתה נוחה מהוראה של הכנסת.

בית הדין קבע בסעיף 25 שאינו מקל ראש בצורך לסייע לקרנות הפנסיה להתמודד עם גירעונות אם נקלעו אליהם, אלא שהיה על הממשלה להקפיד על הוראות החוק שהכנסת חוקקה ולדאוג לקבלת חוק ברוב של חברי הכנסת, כפי שקבעה הכנסת בחוק ההגנה שחוקקה ב-1984.

מבטחים ונתיב חויבו לשלם לתובע הפרשים מיום יציאתו לקצבה ועד היום, בהתאם לתנאים שהיה זכאי להם בהתאם לשכרו המבוטח ערב פרישתו, בהתאם לתנאים כפי שהיו לפני פרסום התקנון האחיד, וקבע כי מעתה ואילך על הנתבעות לשלם לתובע את גמלתו בהתאם לתנאים שהיו לפני פרסום התקנון האחיד.