גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברה שגרמה למות נוסעים מועמדת לספק איתות לקו האדום

נת"ע פועלת במחשכים לביטול מכרז האיתות ועשויה להכריז היום על מסירת הפרויקט לחברת CRSC, אף שמערכת האיתות שלה הביאה ב-2011 להתנגשות קטלנית בין רכבות

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

במהלך היום (ב') עשויה חברת נת"ע להכריז על הסכם לביצוע מערכת האיתות של הקו האדום של הרכבת הקלה על ידי חברת CRSC הסינית (China Railway Signal & Communication), ועל ביטול מכרז האיתות שהיום הוא המועד האחרון לפרסומו. המגעים האינטנסיביים בנושא התנהלו בימים ובשבועות האחרונים במחשכים, ותוך התחמקות מתמדת של נת"ע ממתן תשובות לשאלות שהופנו אליה.

מזה שבועיים שולחת נת"ע לעיתונות נוסח אחיד של תגובה עמומה בנושא, כאילו אינה חייבת בדין וחשבון מפורט יותר לציבור. גם פנייה למשרד האוצר אתמול, כדי לקבל את תגובת החשב הכללי, רוני חזקיהו, על ניסיונות נת"ע לעקוף את רוח חוק חובת מכרזים לא זכתה בינתיים לתגובה.

לנוכח היעדר השקיפות - ובהיעדר ראיות לשיקולים זרים - נותר רק להעריך כי בנת"ע מקדמים את המהלך מכמה סיבות מקבילות. הראשונה היא מחיר מערכת האיתות, שתוכנן להיות 300 מיליון שקל. על פי המסתמן, הצעת CRSC נמצאת בטווח שבין 240 ל-290 מיליון שקל, ולהצעה זאת יש להוסיף עמלה ל-CNR של עד 10% מהמחיר שייקבע. בטווח המחירים הנמוך מדובר בהצעה משופרת לעומת זאת של חברת תאלס הצרפתית, שהציעה ככל הנראה לספק את המערכת בכ-300 מיליון שקל, ללא העמלה ל-CNR.

סיבה שנייה שעשויה להיות לקידום המהלך היא הרצון להתקדם במהירות. בנת"ע הדגישו מאז כישלון מכרז המערכות הגדול בנובמבר האחרון, כי מרכיב האיתות מהווה צוואר בקבוק, וכי יצרנית הקרונות CNR צריכה לקבל עוד השנה את המפרט המדויק של המערכת כדי שהרכבת תוכל לעמוד בלוח הזמנים ולהתחיל לפעול באוקטובר 2021. עם זאת, הוצאת עבודת האיתות ללא מכרז עלולה להביא להליכים משפטיים מצד חברות שתכננו להשתתף בו, ודווקא לעכב בסופו של דבר את התהליך.

סיבה שלישית אפשרית - ומדובר כאמור בהערכה בלבד - היא היתרון לכאורה שיהיה להליך האינטגרציה בין הקרונות ומערכת האיתות, במציאות שבה שתי החברות הממונות על הנושא הן סיניות, כלומר התקשורת ביניהן זורמת יותר. גישה כזאת, אם קיימת, מתעלמת מחוסר הניסיון של CRSC בעולם המערבי ומכך לאור זאת ישראל עלולה להיות מעין פיילוט לחברה בעולם המפותח.

"ניהול כאוטי"

סוגיית האיכות עולה סביב מכרזי נת"ע באופן מתמיד, כאשר החברות הנאבקות על חוזי מאות המיליונים והמיליארדים מחמיאות כל אחת לעצמה על האיכות הבלתי מתפשרת של מוצריה, שמצדיקה לכאורה את העדפתה על פני המתחרות למרות המחיר הגבוה יותר. עם זאת, במקרה של CRSC יש לטענות אלה ביסוס מסוים, על רקע שני מקרים שבהם רכבות שבהן הותקנה מערכת האיתות של החברה התנגשו ברכבות אחרות.

המקרה הראשון והמוכר יותר גבה ביולי 2011 את חייהם של 40 בני אדם וגרם לפציעתם של 172 אנשים, רבים מהם באורח קשה, על גשר בסמוך לעיר וונזו. האירוע קיבל תהודה רבה בשל ניסיונות של הממשל להשתיק ולהטות את הדיווחים עליו - כולל קבורה מהירה של ארבעה קרונות שנפלו מהגשר - אך הניסיונות נכשלו ועוררו תרעומת הן ברשת האינטרנט והן בערוצי תקשורת רשמיים של המדינה. עקב כך החליטה הממשלה על חקירה מעמיקה.

החקירה העלתה כי הכשל המרכזי שגרם לתאונה היה במערכת האיתות שתכננה, ייצרה והתקינה CRSC. התקלה נגרמה מפגיעת ברק ביחידה אלקטרונית של מערכת האיתות לצד המסילה, וגרמה לעצירה אוטומטית של הרכבת הראשונה. אלא שלמרות עצירת הרכבת, מרכז הבקרה והמערכת שבקטר הרכבת העוקבת לא נתנו חיווי לכך שהמסילה תפוסה, וכך התרחשה ההתנגשות.

מיד לאחר התאונה הכריז משרד הרכבות על פיטורי 3 בכירים בענף, ולאחר סיום החקירה ננקטו צעדי ענישה נגד 54 בעלי תפקידים בסך הכל, בהם מנהלים ומהנדסים ב-CRSG, שנמצא שכשליהם הובילו לאסון. על פי מסקנות החקירה, "ניהול כאוטי" של מכון המחקר של החברה הוביל לכשלים בתכנון מערכת האיתות ולכשלי בטיחות קשים. לאחר פרסום המסקנות הקימה הממשלה צוות לליווי CRSG כדי לוודא שהחברה מקפידה על איכות ובטיחות.

חודשיים בלבד לאחר התאונה הקשה, בסוף ספטמבר 2011, התרחשה התנגשות נוספת בין שתי רכבות שהשתמשו במערכת האיתות של SRCG, הפעם ברכבת התחתית של שנגחאי. 295 נוסעים נפצעו בתקרית. עשרה ימים לאחר מכן מסרה הממשלה כי טעויות אנוש גרמו לאירוע. סוכנות הידיעות שינהו מסרה שמערכת האיתות כשלה בגלל כשל חשמלי, שגרם לפעילי הקו לשלוח פקודות ידניות שגויות.

מנת"ע נמסר בתגובה כי "בהמשך לסיכומים בין משרדי התחבורה והאוצר לנת"ע, תתקבל בימים הקרובים החלטה על אסטרטגיית הרכש של מערכת האיתות של הקו האדום. לא נתייחס לספקולציות של בעלי אינטרסים. לכשיתקבלו החלטות תצא הודעה מסודרת".

מחברת CRSC נמסר: "CRSC הינה החברה הגדולה ביותר בעולם למערכות איתות ושליטה ובקרה לרכבות. בסין, שזהו שוק הרכבות המתקדם ביותר בעולם - החברה חולשת על 70% מהשוק. נושא הבטיחות הוא הבסיס לקיומה והוא מנוע הצמיחה הגדול שלה. החברה מחויבת לספק את המערכות הבטוחות והמתקדמות ביותר הקיימות בעולם. כל מערכות החברה עומדות בתקני בטיחות אירופים ויש להן אישורים ממעבדות התקינות המובילות והמקצועיות בעולם לנושאי בטיחות".

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים