שווי המניות של ג'רמי לוין בחברת הביומד שלו: 74 מיליון דולר

החברה, Ovid Therapeutics, גייסה 75 מיליון דולר ונסחרת כעת לפי שווי 339 מיליון דולר ■ לוין הודח מתפקידו בטבע בסוף 2013 והוחלף ע"י ארז ויגודמן שאף הוא הודח

הנהלת Ovid Therapeutics, וג'רמי לוין בראשותה, בפתיחת המסחר בנאסד"ק/ צילום מאתר החברה
הנהלת Ovid Therapeutics, וג'רמי לוין בראשותה, בפתיחת המסחר בנאסד"ק/ צילום מאתר החברה

Teva Who?

זה אולי מה שג'רמי לוין אומר לעצמו בשבוע האחרון. לוין, שהיה מנכ"ל טבע, ענקית הגנריקה הישראלית, למשך שנה וחצי לפני ארז ויגודמן, וכמו ויגודמן הודח מתפקידו, החל פרק חדש בחייו. והפרק הזה, לפחות לפי המבחן הנוכחי של וול סטריט, די מוצלח.

לוין (63), יהודי-אמריקאי וד"ר לביולוגיה מולקולרית בהשכלתו, הנפיק בתחילת החודש את חברת הביומד הצעירה שלו בנאסד"ק: Ovid Therapeutics שמה והיא הנפיקה לציבור 5 מיליון מניות לפי מחיר של 15 דולר למניה, וכך גייסה 75 מיליון דולר.

שווי החברה עומד כעת על 339 מיליון דולר, ירידה של 8% מההנפקה, אך מן הראוי לא לזקוף ירידה זו לחובתה. חברות ביומד, בעיקר אלו שמפתחות תרופות, זקוקות ללא מעט שנות מחקר ופיתוח עד שהן יוצרות ערך אמיתי למי שהשקיע בהן.

אגב, לוין לא מוגדר במסמכי החברה כמייסד אך הוא בעל המניות הפרטי הכי גדול בה, יו"ר ומנכ"ל מרגע הקמתה, כך שחבל טבור די עבה מחבר בינו לבינה. המייסד, שמכהן כמדען ראשי, הוא מת'יו דורינג. Ovid מפתחת תרופות למחלות מוח גנטיות בילדים, ועל כך נפרט בהמשך.

רוב ההון גויס מקרנות הון סיכון

כך או אחרת, בניית Ovid והנפקתה היא סיפור הצלחה עבור לוין. מעין סוכריה שהמתיקה את הגלולה המרה - כהונתו הקצרה בטבע והדחתו מהחברה באוקטובר 2013 אחרי שנה וחצי בתפקיד - הדחה שנבעה בעיקר מחילוקי דעות שהיו לו מול יו"ר החברה דאז, פיליפ פרוסט. פרוסט כבר לא יו"ר טבע, לוין כבר לא מנכ"ל טבע, טבע כבר אינה מה שהייתה בעבר, אך לוין תמיד ייזכר בישראל כמי שניסה לאושש את טבע, לא הצליח, ושילם על כך מחיר. האפיזודה הקצרה שלו בענקית הגנריקה כנראה הותירה בו משקעים, אך לא פגעה במוניטין שלו, ולראיה הנפקת Ovid, שיצאה לפועל על רקע פריחה מתחדשת בהנפקות ביומד בשוק ההון הראשוני בארה"ב.

ללוין יש אחרי ההנפקה 21.4% מהון המניות (הרוב מניות והשאר מעט אופציות) והחזקה זו שווה 74 מיליון דולר. לא רע. החברה אינה מפרטת במסמכיה כמה השקיע לוין עצמו בחברה, אך כנראה שלא מדובר בצ'ק ממש שמן כי רוב ההון שהחברה גייסה הגיע מכיסי קרנות הון סיכון ומחברת הפארמה היפנית Takeda. לוין, נזכיר, היה איש אמיד לפני טבע. הוא כיהן בתפקידי הנהלה בכירים בענקית הפארמה בריסטול-מאיירס, ובעברו היותר רחוק כיהן בזרוע המחקר הביו-מדיקל של נוברטיס. ועדיין, נראה ש-Ovid היא חברת ההזנק הראשונה שאליה הצטרף מרגע הקמתה, וכעת הוא גוזר קופון לא קטן ("על הנייר" עדיין) מהפיכתה לציבורית.

ועכשיו נחזור ל-Ovid וחזונה: לפתח תרופות עבור מחלות מוח גנטיות, בעיקר אצל ילדים אך גם אצל מתבגרים ומבוגרים. התרופה הכי מתקדמת של החברה, OV101, נמצאת כבר ב-Phase II והיא מיועדת לטיפול בתסמונת Angelman, תסמונת הפוגעת באחד מתוך 15-30 אלף ילדים, ומזוהה לראשונה בגיל כמה חודשים עד 7 שנים. בישראל יש כ-400 חולים בה, והיא מתאפיינת בפיגור התפתחותי, הפרעה קוגניטיבית והתנהגותית, שלצידה נטייה לחייכנות יתר, פרצי צחוק והתרגשות יתר.

התרופה המתקדמת השנייה, שנקראת אף היא OV101 , מיועדת לטיפול בתסמונת Fragile X, שלעיתים מעידה על אוטיזם. תרופה זו נמצאת ב-Phase I, בדומה לתרופה שנקראת OV935 שמיועדת לטיפול בתסמונת Epileptic Encephalopathies (אפילפסיה).

ל-Ovid יש מודל עסקי מיוחד. בעוד רוב חברות הביומד הקטנות יחסית מפתחות תרופות משלב הגילוי עד שלב הניסויים הקליניים, ואז ממסחרות אותן לחברות גדולות, הרי ש-Ovid עובדת הפוך. היא רוכשת תרופות שפותחו על ידי החברות הגדולות, מפתחת אותן עד שלב השיווק ואז ממסחרת אותן בשותפות עם החברה הגדולה. יש לה כרגע הסכמים כאלו עם Takeda היפנית.

הניסוי הראשון ייערך גם בישראל

ל-Ovid אין היום משרדים בישראל, ואחרי שעזב את טבע לוין חזר לבלות את רוב זמנו בארה"ב, אולם הוא מקפיד לשמור על קשר טוב עם ישראל. לכן הניסוי הראשון שעורכת החברה, במוצר המיועד לטיפול בתסמונת Angelman, מגייס חולים גם בארץ. לוין וסמנכ"ל הרפואה של החברה, ד"ר עמית רקהיט, הגיעו לפני מספר חודשים לכנס שנערך בבית החולים שיבא במטרה לגייס חולים לניסוי.

בראיון שהעניק בעבר ל"גלובס" אמר לוין: "בגלל ההזדמנות הגדולה ב-Ovid, אני ממוקם כיום בעיקר בארה"ב ומגיע לישראל לביקורים. המדינה הזו עדיין יקרה לי מאוד ואני עדיין פעיל ומתכנן להמשיך להיות פעיל בתעשיית הביומד המקומית. החלטתי לעזור לחברות תרופות ישראליות צעירות על ידי הבאת מנהלים מובילים בתעשיית הפארמה הגלובלית לישראל, בתקווה שיתמנו לדירקטורים בחברות הישראליות, באופן שיעזור לקרב את התעשייה המקומית לחו"ל.

"בעבר נאמר כי מה שחסר לתעשייה בארץ הוא ניסיון ניהולי, ובשנים האחרונות הניסיון הזה נצבר ויש מנהלים טובים בתחום. עם זאת, דירקטור אמריקאי יכול לסייע לחברה ישראלית להגיע לשוק. ישראלים עדיין לא כל כך מבינים את המסרים שהם מקבלים מהחברות האמריקאיות איתן הם חותמים או רוצים לחתום על הסכמי שיתוף פעולה. הדירקטורים הללו גם מכירים היטב את תהליכי פיתוח התרופות ויכולים לעזור לחדשנות לשגשג.

עוד הוסיף לוין: "בישראל יש אנשי הון סיכון מעולים, שיש להם יכולות יוצאות דופן במימון, אך מה שחסר להם באמת הוא הפן של ההתנהלות בתוך ארה"ב, שהיא עדיין השוק העיקרי. יש פער בין תחום הביומד לבין תחום הטכנולוגיה, שבו נראה כי החברות הישראליות בהחלט יודעות להגיע לאן שהן רוצות בתוך ארה"ב".

Ovid Therapeutics

שנת הקמה: 2014

מה החברה עושה: פיתוח תרופות למחלות מוח גנטיות בעיקר של ילדים

מייסד: מת'יו דורינג (מדען ראשי)

יו"ר ומנכ"ל: ג'רמי לוין

סך גיוסי הון לפני ההנפקה: 75.6 מיליון דולר (נטו)

גיוס הון בהנפקה לציבור: 75 מיליון דולר (ברוטו)

מזומן שנותר בקופה, לפני ההנפקה: 51.9 מיליון דולר

שווי שוק (נאסד"ק): 339 מיליון דולר

סימול מניה: OVID

תשואה מההנפקה (4 במאי): 8%-

מספר עובדים: 31

בעלי מניות עיקריים (אחרי ההנפקה): ג'רמי לוין (21.4%); מת'יו דורינג (19.7%); חברת התרופות היפנית Takeda (7.2%); חברת ההשקעות Shira Capital