63 חודשי מאסר בפועל לניסים דז'לדטי בגין עבירות מס

דז'לדטי - הממתין להכרעת העליון בערעורו על הרשעתו ושליחתו ל-30 חודשי מאסר בגין השתלטותו על עסקי האוליגרך אלכסיי זכרנקו - הורשע כי פעל באמצעות חברות-קש והפיק רווחים של 40 מיליון שקל, וזאת לאחר שהוכרז כפושט-רגל

הסיפור הזה מתחיל באוגוסט 2008, בהיעלמותו המסתורית של איש העסקים היהודי-רוסי אלכסיי זכרנקו ברוסיה, ומסתיים בשני גזרי דין ששולחים את שותפו לשעבר של האוליגרך הנעלם, איש העסקים ניסים דז'לדטי, לעונשי מאסר ממושכים מאחורי סורג ובריח בישראל. גזר דין אחד - בנוגע להשתלטות על נכסיו של האוליגרך הנעלם; והשני מהבוקר- בגין עבירות מס. על שניהם מערער דז'לזטי.

הבוקר (ד') קבעה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, דנה אמיר, כי איש העסקים ניסים דז'לדטי - אשר ממתין להכרעת בית המשפט העליון בעניין נוסף, ערעורו על הרשעתו ושליחתו ל-30 חודשי מאסר בגין חלקו בפרשת ההשתלטות על עסקיו של האוליגרך אלכסיי זכרנקו - ירצה 63 חודשי מאסר בפועל בגין הרשעתו בשורת עבירות מס. 

זאת, לאחר שהוא פעל באמצעות חברות-קש והפיק רווחים של 40 מיליון שקל, לאחר שהוכרז כפושט-רגל. בנוסף, נקבע כי דז'לדטי ישלם קנס בסך 400 אלף שקל.

השופטת כתבה בגזר הדין כי "התרשמתי כי הנאשם, איש עסקים ממולח, אשר גלגל תחת ידיו סכומים של עשרות מיליוני שקלים, מכיר היטב את חובותיו, אך בדרך מתוחכמת ותוך שימוש במירמה, סבר כי יוכל להתחמק מחובותיו החוקיות והאזרחיות - וכך היה למשך שנין ארוכות, עד אשר נתפס".

על-פי כתב האישום שהוגש נגדו, בין השנים 2000 ל-2008 פעל דז'לדטי בעסקי אשראי, מימון השקעות, מתן הלוואות וניכיון צ'קים, וכן בתיווך בעסקי ביטוח, נדל"ן, גז ונפט, ופעל להסתיר מעינו של פקיד השומה את הכנסותיו. דז'לדטי הקים וניהל במהלך השנים חברות שונות, זרות ומקומיות, אשר רובן נרשמו בשם בעלות בדויה ואנשי-קש, בעוד שבפועל הוא זה ששלט בפעילות החברות ובחשבונותיהן.

כל זאת, לאחר שבראשית שנות ה-2000 הוכרז דז'לדטי כפושט-רגל. למרות זאת, הוא המשיך בפעילותו העסקית במסגרת החברות והניב הכנסות גבוהות. כאמור, מפעילותו זו צמחו לדז'לדטי בין השנים 2002-2008 הכנסות בסך כ-40 מיליון שקל, שעליהן לא דיווח לפקיד השומה. מהאישום עלה כי דז'לדטי דיווח לרשות המסים כי בחלק מאותן שנים לא עבד כלל, ובחלק מהן דיווח על הכנסה ממשכורת בסכום ממוצע של 40 אלף שקל.

בנוסף, בשלהי שנת 2004, לאחר שהופטר מפשיטת-הרגל, דז'לדטי הקים חברה בשם "אינפיניטי בית השקעות" למטרת עיסוק בתיווך ובהשקעות בעסקי נדל"ן, גז ונפט. כחודש לאחר הקמת החברה, התקשר דז'לדטי עם החברה הרוסית לקידוחי נפט טרנס-נפטא. במסגרת זו מסרה טרנס-נפטא סך של 225 אלף דולר, שכנגדם מסר דז'לדטי לטרנס-נפטא את מניות אינפיניטי. את הכסף העביר דז'לדטי לחשבון של חברה אחרת שבשליטתו. לפי האישום, דז'לדטי הסווה סכום זה כ"הלוואה" ולא דיווח עליו ועל רווח ההון שנוצר ממסירת המניות, לפקיד השומה כנדרש. בעקבות זאת הוגשה נגדו תביעה.

בינואר השנה הרשיעה השופטת אמיר את דז'לדטי ב-12 עבירות של השמטת הכנסות ושימוש במירמה, עורמה או תחבולה, מתוך כוונה להתחמק ממס, ניהול פנקסי חשבונות כוזבים ועבירות מס נוספות (דז'לדטי זוכה מעבירה של ניהול פנקסי חשבונות כוזבים ביחס לאחד האישומים).

במסגרת הכרעת הדין דחתה השופטת אמיר את טענתו של דז'לדטי ל"הגנה מן הצדק,, המצדיקה את ביטול האישום נגדו. זאת, לאחר שלטענתו הוא הוצג באור שלילי על-ידי התביעה במהלך ניהול המשפט נגדו, וכן חש "רדיפה" מצד הרשויות, אשר החלה לאחר פרסום שמו בקשר עם היעלמותו של האוליגרך זכרנקו.

אלכסיי זכרנקו היה איש עסקים יהודי-רוסי, יבואן של משקאות אלכוהוליים ועמיל מכס ברוסיה ובעל מסעדות יוקרה בסנט-פטרסבורג ובתל-אביב (מסעדת "פושקין"). באוגוסט 2009 נמצאה מכוניתו של זכרנקו ריקה בפרבר של סנט-פטרסבורג, ובתא הכפפות ברכב נמצאו אלפי אירו. משטרת רוסיה חקרה את מקרה היעלמותו כחקירת רצח.

ב-2011 נעצר דז'לדטי, יחד עם עורך דינו ועם חשודה נוספת בשם אלינה מלר. השלושה הועמדו לדין והורשעו במעשים של זיוף ומירמה במסגרת הפרשה.

דז'לדטי החזיק, כך הסתבר בהמשך, ייפוי-כוח לקבל את מניותיו של שותפו זכרנקו בחברה משותפת במקרה של "נבצרות" השותף. בחשבונות החברה הזו - זכרנקו השקעות - היו יותר מ-38 מיליון שקל נכון למועד ההיעלמות.

מעט לאחר היעלמותו המסתורית של השותף הרוסי, העביר עורך הדין של דז'לדטי את השליטה בחברה לידי לקוחו, וזה הזרים מתוכה כספים רבים למלר ולצרכיו שלו.

דז'לדטי הורשע בזיוף ייפוי-כוח גורף שנועד לקבל את השליטה בכל עסקיו של שותפו בעולם (נוסף לעסקיו בישראל). עוד הוא הורשע בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, בקשר להסתרת בעלותו בחברה במסגרת מסמכים שנתן לבנק הפועלים, וכן במסגרת דיווח לחברת גאון אחזקות הציבורית, שעימה נקשרה זכרנקו השקעות בעסקה לרכישת השלד הבורסאי ב.גאון, בתקופה שלפני היעלמותו של שותפו.

כשבוטל ההסכם עם ב.גאון, מעט לאחר ההיעלמות, נותרו בחשבון החברה המשותפת הכספים שהעביר זכרנקו לצורך רכישת ב.גאון, אותם 38 מיליון שקל.

כאמור, בעקבות הרשעתו נידון דז'לדטי ל-30 חודשי מאסר בפועל. דז'לדטי ערער על הרשעתו, ובימים אלה הוא ממתין להכרעת בית המשפט העליון בערעור.

בקשר לאישום על עבירות המס - בטיעונים לעונש בפרשת העלמות המס הביע דז'לדטי חרטה וטען כי לפני שהכיר את אלכסיי זכרנקו, הוא מעולם לא היה מעורב בפלילים, אולם לאחר שזה נעלם, הוגשו נגדו 6 או 7 כתבי אישום. בנוסף טען דז'לדטי כי הוא משלם חובות חודשיים בתיקי הוצאה לפועל, וכי מצבו הכלכלי "לא מזהיר".

בגזר הדין אשר שולח אותו ליותר מ-5 שנות מאסר ציינה השופטת אמיר כי "משך שנים ארוכות דז'לדטי פעל 'מתחת לרדאר', תוך ניהול עסקיו, בסכומי-עתק ובעזות-מצח של ממש, בלי שמצא לנכון לדווח על כל חלק מהכנסותיו".

אמיר הוסיפה כי גם באשר לדיווחיו האישיים לרשויות המס, התנהל דז'לדטי ב"עזות-מצח ממש", כאשר "בחלק מהשנים דיווח כי אין לו הכנסות כלל, ובחלקן דיווח על הכנסות נמוכות עד מאוד, כ-40 אלף שקל בממוצע, מעבודתו בחברות אחרות".

השופטת דחתה את טענת ההגנה של דז'לדטי, שלפיה המעשים בוצעו על רקע היותו בהליכי פשיטת-רגל, וציינה כי יש בהם אך להוסיף על חומרת מעשיו. "כידוע, קושי כלכלי אין בו כדי להצדיק את ביצוע העבירות או להפחית מחומרתן, וודאי מקום בו אלה מבוצעות תוך שימוש במירמה, לאורך שנים ובשיטתיות ובתחכום".

עוד ביקרה השופטת את התנהלותו של דז'לדטי במהלך ניהול התיק, וציינה כי "התנהלותו המניפולטיבית וטקטיקת ההסתרה שבה נקט, לצד תשובות שקריות וסותרות בחקירותיו ותשובותיו לגורמים השונים, העצימו את מורכבות החקירה".

השופטת הוסיפה כי "דרגת החומרה הרבה במקרה זה איננה נובעת דווקא או אפילו בעיקרה מסכום ההכנסה שהועלמה, אלא מהתנהלותו השיטתית של הנאשם בביצוע העבירות, לאורך שנים ארוכות, במסגרת כמה חברות, מספר חשבונות בנק, תוך שהוא נוקט מירמה ותחכום, ומבצעם על אף קיומה של החקירה ולצידה, ולגבי חלק מהזמן, אף לאחר שהוגש נגדו הליך פלילי בגין ביצוע עבירות מס".

עו"ד צבי קלנג, בא-כוחו של ניסים דז'לדטי, מסר בתגובה: "למרשי יש טענות משפטיות נכבדות ומשמעותיות לגבי הכרעת הדין וכמובן על גזר הדין. בכוונתנו לערער הן על גזר הדין והן על הכרעת הדין. לערעור ככל הנראה יצטרף עו"ד איל רוזובסקי".  

מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר כי "בית המשפט גזר היום מעל ל-5 שנות מאסר על ניסים דז'לדטי, אשר הורשע בכך שהעלים הכנסות בגובה מעל ל-40 מיליון שקל, תוך שימוש בחברות שנרשמו על-שם אנשי-קש. מעשיו, אשר בוצעו במשך שנים באמצעות דרכי הטעיה ומירמה מתוחכמות כלפי רשויות המס, פגעו בעיקרון השוויון וגרמו נזק לקופה הציבורית. בהחלטתו אימץ היום בית המשפט את עמדת הפרקליטות וקבע כי פעולותיו של הנאשם ראויות לעונש מאסר ממושך מאחורי סורג ובריח, לצד קנס משמעותי". 

*** יובהר כי אין קשר בין ניסים דג'לדטי לבין בית ההשקעות אינפיניטי הפועל כיום וחברות הקשורות בו