בעקבות קריסת החניון? עלייה במחירי הביטוח למהנדסים

עפ"י גורם המעורה בשוק הביטוח, מתחילת השנה ניכרת מגמה של העלאת מחירי ביטוחי החבויות, הקשורה "להפסדים מתמשכים בענפי חבויות בכל השוק"

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

האם מחירי הביטוח לאחריות מקצועית של המהנדסים נמצאים בסימן עלייה, בעקבות שינוי מדיניות של חברות הביטוח לאחר אסון קריסת החניון ברמת החייל בספטמבר אשתקד? האם זה ישפיע על מחירי הקצה של מיזמי בנייה, ואולי אף יעודד עוד ויתורים וחיסכון במהנדסים ומפקחים באתרי הבנייה?

על פי גורם המעורה בשוק הביטוח, מתחילת השנה ניכרת מגמה של העלאת מחירי ביטוחי החבויות, ובכלל זה גם ביטוחי אחריות מקצועית למהנדסים. לדברי אותו גורם, העלייה אינה קשורה רק לקריסת חניון הברזל, "והיא קשורה להפסדים מתמשכים בענפי חבויות בכל השוק".

ביטוח מהנדסים הוא ביטוח אחריות מקצועית שמכסה כשל בפרויקט, בנייה לא ראויה או שגויה, וגם בנייה שלא לפי התוכנית ההנדסית של הפרויקט. מדובר בחלק מעולם ביטוחי האחריות המקצועית שנמנים על ביטוחי החבויות.

נזכיר כי נוסף לקריסת החניון, שבה נהרגו שישה עובדים שהיו במקום, היו בחודשים האחרונים גם כמה אירועים של קריסת עגורנים ברחבי הארץ. גורם בשוק הביטוח אומר כי יש החמרה גם בביטוחים למפקחי בנייה, וחברות הביטוח הישראליות בוחנות בימים אלה את תנאי הביטוחים הללו, בעיקר ביחס לביטוחי המשנה (הביטוחים שחברות הביטוח עושות מול חברות ענק זרות, ובמסגרת זו הן מעבירות חלק מהסיכון החוצה, למבטחות המשנה).

על פי גורמים בקרב המהנדסים וגם בשוק הביטוח, הרקע לעליית המחירים הוא שאחת החברות שהיתה פעילה יחסית בענף זה, מנורה מבטחים, החליטה לפני חודשים אחדים להקטין את חלקה בו.

ההערכות הן שההחלטה נובעת במידה מסוימת מקריסת החניון ברמת החייל, פרויקט של חברת דניה סיבוס. חברות אחרות - ובראשן איילון שהיא השחקנית הגדולה בתחום זה בשנים האחרונות - סופגות את הביקוש שהשתחרר, אולם למרות זאת מחירי הביטוח במגמת עלייה.

השחקנית הכי גדולה בתחום היא איילון, שמבטחת את המהנדסים כחלק מהסכם עם האיגוד שלהם, יחד עם שפי בר-זיו רביד. איילון מפרטת בדוחותיה הכספיים לשנת 2016 כי "לקוחות איילון כוללים בין היתר חלק נכבד מהמהנדסים והאדריכלים בישראל". כמו כן, חברה נוספת שככל הידוע הגדילה את חלקה בתחום היא הראל.

עמית נשרי, מבעלי חברת א.לאפיס, חברה העוסקת ברישוי עסקים והיתרי תכנון ובנייה (ומעסיקה בעצמה מהנדסי בניין), מספר שהחברה שלו היתה מבוטחת במשך שנים אצל מנורה מבטחים בפוליסת ביטוח זו, ללא ניסיון של תביעות. לדבריו, לאחרונה היא נדרשה לפנות לחברות ביטוח אחרות היות שמנורה לא המשיכה בביטוח עמה, כחלק ממה שנמסר כהחלטה של החברה להקטין את פעילותה בתחום.

בעקבות זאת, התעריף אותו התבקשה החברה לשלם עבור הביטוח החדש שלה, לשנת 2017, עלה מ-27.2 אלף שקל ב-2016 לכ-45 אלף שקל - כמעט 70% התייקרות. מדובר בגידול חד בפרמיה, ולדברי נשרי, "רבים מהמהנדסים יגלגלו את מחירי הפוליסה החדשים ללקוחות - מה שיעלה את המחירים לציבור".

ממנורה מבטחים ביטוח נמסר שאין החלטה שכזו, ובוודאי שהחברה לא יצאה לגמרי מהתחום: "אין בחברה החלטה גורפת שלא לחדש ביטוח למהנדסים והנדסאים אזרחיים. החברה עורכת מעת לעת עדכון למדיניות החיתום וכך ערכה גם בענף זה. פועל יוצא מכך, הנו שתיקים שאינם עומדים במדיניות החיתום החדשה אינם מחודשים". כלומר, במנורה מבטחים, כמו ביתר ענף הביטוח, עשויים מעת לעת לשנות את אופן התייחסותם לתחומים ולקהלים מסוימים, בהתאם לשינוי בתפיסת הסיכון שרואה החברה.