הערכות: אמי פלמור תומכת באוהד עיני לתפקיד השמאי הממשלתי

עיני, לשעבר שמאי רמ"י, נהנה מתמיכתה של מנכ"לית משרד המשפטים פלמור ■ השמאי הנוכחי אלדרוטי המשיך לספק לכחלון את נתון מחירי הדירות שנאסר לפרסום

חיים מסילתי / צילום: שלומי יוסף
חיים מסילתי / צילום: שלומי יוסף

ועדת האיתור לבחירת השמאי הממשלתי הראשי החדש במשרד המשפטים, שיחליף את טל אלדרוטי בתחילת חודש יוני, אמורה להתכנס מחר (ב') כדי לקבל הכרעה. אם יהיו קשיים מיוחדים בתנועה בירושלים בגלל ביקור נשיא ארה"ב, יתקיים הדיון ביום ג'. בראש ועדת האיתור עומדת מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, שמתוקף תפקידה היא יו"ר מועצת שמאי המקרקעין.

על פי הערכות של מקורבים לוועדת האיתור, המועמד המוביל והנהנה מתמיכתה של פלמור הוא שמאי המקרקעין אוהד עיני, מי שהיה שמאי ראשי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). עיני סיים את עבודתו ברמ"י לפני כשנה, אחרי תקופה קצרה בתפקיד מנהל המרחב העסקי ירושלים, בעקבות קשיים ניהוליים. עיני נהנה גם מתמיכה של בנצי ליברמן, שהיה מנכ"ל רמ"י (כיום עומד לדין משמעתי באישום של ניגודי עניינים).

שני מועמדים מובילים נוספים לתפקיד הם איל מידן, סגן השמאי הממשלתי הראשי כיום, וגילי בלולו, מנהל מחוז ירושלים באגף השמאי הממשלתי. מועמד נוסף הוא השמאי הפרטי הוותיק קובי ביר.

נתון אלטרנטיבי

השמאי הממשלתי הראשי נותן שירותי שמאות לכל משרדי הממשלה, ובעיקר לרמ"י. לאחרונה הורעו היחסים בין השמאי הממשלתי לבין משרד האוצר, בעקבות הלחץ שהפעיל שר האוצר, משה כחלון, להפסקת פרסום הסקירות של השמאי הממשלתי על השינויים במחירי הדירות, נתון שהסתמך על מחירי דירות 4 חדרים ב-16 הערים הגדולות.

למרות ההנחיה של כחלון והפסקת הפרסומים בתחילת 2017, אלדרוטי המשיך לייצר את המדד, אם כי לא פרסם אותו, אלא העביר את הנתונים והממצאים לידי כחלון וצוותו. זאת, בהסכמה שקטה שכחלון יעשה בהם שימוש כרצונו, אולם הנתונים לא יפורסמו בציבור.

בחוגי השמאים צופים, כי השמאי הממשלתי החדש שייבחר לא ינסה לחדש את פרסום המדד הוותיק שאת פרסומו אסר כחלון.

ביום חמישי האחרון הודלפו לערוץ 2 נתוני אלדרוטי לרבעון הראשון של 2017, ולדברי מעורבים בעניין, הם פורסמו משום שהצביעו על ירידה של 0.6% במחירי הדירות יחסית לרבעון האחרון של 2016. עם זאת, על פי הנתונים של אלדרוטי, ב-12 החודשים שהסתיימו בחודש מארס 2017 עלו מחירי הדירות ב-6%, שיעור המצביע על התמתנות בקצב עליית מחיריהן.

גורם המקורב לנושא אומר, כי כאשר הנתון הסמוי שסיפק אלדרוטי לכחלון הצביע על עליית מחירים הוא הוסתר, ואילו כאשר הנתון הסמוי של אלדרוטי התגלה כנוח לכחלון - כמו הנתון האחרון על הרבעון הראשון של 2017 - הוא הודלף לתקשורת.

במקביל ובהמשך לאיסור של כחלון, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין הקודם, אוהד דנוס, פעל על פי המתודולוגיה של אלדרוטי ופרסם נתון אלטרנטיבי של מחירי הדירות, באופן שנראה כאקט של מחאה. פרסום הנתון האלטרנטיבי בציבור ובאתר הבית של שמאי המקרקעין הכעיס מאוד את כחלון וצוותו ברבעון הראשון ונטען כלפיו שהוא מוטה ולא מדויק, למרות שהתברר כי הנתון של הלשכה היה נכון.

מדד חדש

בעקבות הבחירות ללשכת שמאי מקרקעין, בהן נבחר לפני כחודש היו"ר החדש חיים מסילתי, הורה מסילתי להפסיק את עריכת ופרסום הנתון האלטרנטיבי של לשכת השמאים, והנתון הורד מאתר הלשכה. מסילתי הודיע, כי אין בידי הלשכה מספיק כלים להמשיך את עריכת ופרסום המדד במתכונת הקודמת, וכי בכוונתו לייצר מדד איכותי שייבחן מחירי דירות 3-4-5 חדרים ברחבי הארץ, על בסיס נתונים אמין ויציב.

מסילתי מינה את השמאית הוותיקה נחמה בוגין לעמוד בראש צוות ליצירת מדד חדש, שלא ברור כרגע מה יכלול, באיזו מתודולוגיה הוא ייערך, והאם יפורסם ובאיזה היקף.

היו"ר הקודם דנוס אומר: "הלשכה פרסמה עד כה מדד במתודה מחקרית המבוססת על נתוני מס שבח, שאומצה על ידי שני שמאים ממשלתיים ראשיים ועל ידי. נראה לי שראוי להמשיך במסורת זו, ובפרט נוכח אווירת סתימת הפיות בשיח הפוליטי הקיים. לשמחתי הרבה אני כבר אינני בתפקיד ואני מאחל למחליפי הצלחה רבה"

מסילתי אמר היום ל"גלובס": "תפקיד לשכת השמאים לדאוג לשוק הוגן ופרנסה ראויה לציבור השמאים. תפקיד הלשכה איננו ליצור מערכת כותרות לעיתונים, אלא להיות אוטוריטה מקצועית בתחום הנדל"ן. המדד החדש שנייצר יהיה איכותי, מחובר לשטח ויעמוד מאחוריו בסיס נתונים איתן, יציב ומבוסס, והנתונים יעובדו על ידי אנשי מקצוע. עם המדד נציג את המלצותינו".