גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלוויזיה בארה"ב משדרת מהפך: רשמים מאירועי TV Upfronts

אם עד לפני כמה שנים הספידו את הטלוויזיה, הרי שכיום היא נמצאת בתנופה חסרת תקדים ■ תחנות הטלוויזיה השיבו מלחמה לפייסבוק ולגוגל, למדו לנצל את הדאטה שברשותן - וגם התוכן האיכותי עשה את שלו

"או.ג'יי סימפסון סיפור אמריקאי". הריאליטי המתוסרט מוביל / צילום: באדיבות yes
"או.ג'יי סימפסון סיפור אמריקאי". הריאליטי המתוסרט מוביל / צילום: באדיבות yes

אמריקה היא לא אירופה, גם בכל הקשור להגדרת מסורות וטיפוחן. הטקסים משמרי המסורת בארה"ב, גם אם הם חדשים יחסית ובומבסטיים למביט מהצד, מתוחזקים כאילו מדובר בטקס הכתרת המלכה בכנסיית ווסטמינסטר בלונדון.

כמו כל מסורת טובה, גם השנה, כמו בעשרות השנים האחרונות באביב, התכנסה בניו-יורק כל תעשיית 100 ביליון הדולר של הטלוויזיה בארה"ב, כדי לדון בעתיד הטלוויזיה תוך הצגת עונות חורף 2017-קיץ 2018, לצד התכנים והאסטרטגיות לפלטפורמות המשלימות.

במשך שבוע באמצע מאי משיקות הרשתות הגדולות את עונות השידורים הקרובות, ובאותו שבוע נמכרים כ-70% ממלאי זמן האוויר שנה קדימה לחברות המדיה והמפרסמים הגדולים בעולם.

הכנס, שמיועד למוזמנים ולבעלי המזומנים הגדולים בלבד, מרכז את כל שועי התעשייה החזקה בארה"ב, המהווה כשליש מתעשיית המדיה בעולם: מראשי תחנות השידור, דרך חברות המדיה, חברות ההפקה הגדולות וכמובן כל השחקנים הגדולים בעולם וסוכניהם.

בפרספקטיבה של מי שמצליח לפקוד את האירועים יותר מעשור, קשה שלא להשתומם נוכח השינוי וההתחדשות של הענק הישן-חדש הזה הנקרא תעשיית הטלוויזיה האמריקאית. אם ב-2006-2010 היו שחזו את סופה, וב-2010-2014 הכינו את סידורי האשכבה - הרי שמאז 2015 התעשייה קמה לתחייה וחידשה את ימי הצמיחה והשגשוג של כל הזמנים גם בראי המתחרה הגדולה שלה - תעשיית הדיגיטל, ובעיקר הדואופול גוגל ופייסבוק.

השנה, יותר מתמיד, ראשי הטלוויזיה האמריקאית לא מיקדו את הדיון במלחמה על הלגיטימיות של הטלוויזיה מול הדיגיטל. מבחינתם הדיון הזה הוא כבר מזמן נחלת העבר. לדידם של ראשי הטלוויזיה בארה"ב, הגידול של התקציבים, בעיקר מהמפרסמים הגדולים שהתנסו בשנים האחרונות בפעילויות דיגיטל בהיקפים עצומים, הוא ההוכחה לחוזקה ולחשיבותה של הטלוויזיה בתרומה לרווחי הלקוחות.

מנקודת מוצא זו יוצאים ראשי התחנות וממקדים את הדיון ביתרון העצום, לשיטתם, של התכנים הטלוויזיוניים האיכותיים בכל המסכים והפלטפורמות אל מול התכנים של גוגל ופייסבוק והעניין וההמרות שהם מביאים אל מול התוכן הטלוויזיוני.

הנה 8 המגמות העיקריות שבלטו באפ-פרונטס 2017:

1. המשפך השיווקי האפקטיבי מתחיל בטלוויזיה: כל ראשי הרשתות הציגו מחקרים בהיקפים עצומים, המצביעים על כך שכל קמפיין שמתחיל בטלוויזיה ובמסכי המשנה שלה אפקטיבי פי ארבעה עד שמונה (תלוי במחקר) ביחס לקמפיינים שמתחילים בפלטפורמות הדיגיטליות האחרות.

2. התרמית הגדולה: נראה כי השנה החליטו ראשי הטלוויזיה העולמית להסיר את הכפפות ביחס להשקעות הענק שזורמות לגוגל ופייסבוק, עד כדי שימוש שכיח ומתואם במילה הקשה Fraud - תרמית. זו שבה וחזרה פעמים רבות בכל הפרזנטציות בכל הקשור לאמינות נתוני המדידה שמספקות גוגל ופייסבוק, בניגוד למדידה העצמאית והבלתי תלויה של הטלוויזיה. בתיאום מושלם מבחינתם, במהלך האפ-פרונטס הודיעה פייסבוק בפעם השלישית השנה כי נפלו טעויות מהותיות במדידה, וכי יש בדעתה לשפות בגין כך את המפרסמים הגדולים.

3. Brand safety: נראה כי לא היה צירוף מילים פופולרי מזה השנה במצגות של ראשי הרשתות. החשש של המפרסמים הגדולים להיכן ולצד מי מופיעים המותגים שלהם תפס מקום מרכזי באפ-פרונטס. רוב הפרזנטורים חזרו שוב ושוב על ההבדל לשיטתם בין ה"ביטחון" שמספקים חלק מהשחקנים הדיגיטליים למותגים, ובין הטלוויזיה ונכסיה הדיגיטליים שנותנים 100% ביטחון.

4. עידן הדאטה מגיע לטלוויזיה: עושה רושם שראשי הטלוויזיה האמריקאית גמרו אומר לקפוץ לעידן הדאטה, והם משקיעים מיליארדים בהקמת מערכות כאלה. כמי שמחזיקה מאות ערוצים ואלפי נכסים דיגיטליים של מותגי התוכן האיכותיים בעולם, לצד השקת מערכות מדידה ו-BI (בינה עסקית), הטלוויזיה ערוכה לספק המון דאטה למפרסמיה. גם פה הדגישו ראשי התחנות כי מדובר ב-Real People, בניגוד ל-Unknown של שחקני דיגיטל אחרים, ואת ההמרות ל-Real Revenue כפועל יוצא מכך.

5. הטלוויזיה חוברת לפלטפורמות דיגיטליות מתחרות לגוגל ולפייסבוק: בקרב הענקים שבין תעשיית הטלוויזיה לדואופול גוגל ופייסבוק, בחרו הרשתות לשתף פעולה עם פלטפורמות מאיימות פחות כדי להפיץ את תכניהן. שיתוף-הפעולה המעניין ביותר ללא ספק הוא בין NBC לחברת אפל בייצור ובהפצת תכנים משותפים.

6. התוכן הטלוויזיוני חזק מאי-פעם: עושה רושם שאם קרב אחד כבר הוכרע בין גוגל ופייסבוק לבין הטלוויזיה לטובת האחרונה, הרי שזה זה. היום לאיש אין ספק שהתוכן הוא המלך, והתוכן הטלוויזיוני האיכותי מצוי בשיא של כל הזמנים. תעשיית התוכן הטלוויזיוני שרושמת השנה עוד גידול של עשרות אחוזים, מצביעה על כך שהמשקיעים נוהרים אחר הפוטנציאל העסקי הטמון בתוכן זה. האמונה של ראשי תעשיית הטלוויזיה באופי הצפייה בתוכן האיכותי תכריע את הקרב לטובתם, אם במסכים הגדולים ואם בנכסים הדיגיטליים הנלווים.

7. הז'אנרים המובילים: לצד המשך ההשקעה בדרמה המתוסרטת, ניתן להצביע על שני ז'אנרים מובילים: ריאליטי מתוסרט כגון "או.ג'יי סימפסון סיפור אמריקאי" וסדרות ההמשך שלו; והחזרת סדרות הפאר מן העבר כגון "וויל וגרייס", "סטאר טראק" ואחרים.

8. הטלוויזיה משנה מודל מסחרי: למרות השמרנות המיוחסת לראשי תעשיית הטלוויזיה, עושה רושם שבעיקר השנה הם הפגינו גמישות עסקית מלאה בהתאמת המוצר שלהם לצרכים ההולכים ומשתנים של צופיהם ומפרסמיהם.

לא מעט השיקו שירותי VOD, סטרימינג ושירותי Always On, המערערים אמנם את מודל השידורים הלינארי של הברודקאסט הקלאסי אך נותן פתרונות לצופים החדשים, כמו העלאת עונות שלמות ביום ההשקה לשירותי הסטרימינג של התחנות.

ועוד הערה-הארה אחרונה על היחס והכבוד של ראשי הטלוויזיה וכל המועסקים בה למפרסמים ולחברות המדיה. לצד המילים האופנתיות האחרונות, חזר משפט ידוע ומוכר מהשנים הקודמות: Thank you for your Bussiness. גם התעשייה החזקה והמשפיעה בעולם לא שוכחת את המפרסמים שמפרנסים אותה ושבזכותם היא קיימת וצומחת. חומר למחשבה על יחסי מדיה-לקוחות בבואנו לשנת 2018.

■ הכותב הוא מנכ"ל ובעלי יוניון מדיה. 

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות