בזן: שחיקה של 33% ברווחים ל-19 מיליון דולר ברבעון הראשון

השיפוץ במתקני הזיקוק של בזן בחיפה הקטין את ניצולת מתקני הזיקוק ל-74% וגרם אובדן רווחים של 61 מיליון דולר ■ המנכ"ל: "השיפוץ יאפשר לנצל את המגמות החיוביות בשוק"

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

חברת הזיקוק בזן  סיכמה הבוקר (ב') את הרבעון הראשון של השנה עם צמיחה של 30% בהכנסותיה, שהגיעו ל-1.2 מיליארד דולר, אולם לצד זאת הציגה חברת בתי הזיקוק בחיפה שחיקה של 33% ברווחיה, שהסתכמו ב-19 מיליון דולר. המגמה השלילית ברווחיה מיוחסת לשיפוץ שביצעה בזן במתקני הזיקוק שלה בתקופה זו, אשר הקטין את ניצולת מתקני הזיקוק שלה ל-74%, לעומת 93% ברבעון המקביל, וגרר לאובדן רווחים מוערך בהיקף של 61 מיליון דולר.

הצמיחה בהכנסות בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים, מיוחסת בעיקרה לעליית מחירי הנפט, המשפיעים על מחירי המוצרים שהיא מציעה, כשהמחיר הממוצע של חבית נפט (מסוג ברנט) עמד על כ-54 דולר ברבעון הראשון של השנה, לעומת כ-34 דולר ברבעון המקביל אשתקד.

השיפוץ במתקני בזן השפיע לרעה על מרווחי הזיקוק שלה, ומרווח הזיקוק המנוטרל ברבעון החולף עמד על 4.6 דולרים לחבית - ירידה של 32% ביחס למרווח המנוטרל ברבעון המקביל, שעמד על 6.8 דולרים לחבית, וזאת כשמרווח הזיקוק הממוצע עמד על 5 דולרים, לעומת 3.8 דולרים לחבית ברבעון המקביל. בבזן מציינים כי בנטרול השפעות השיפוץ, מרווח הזיקוק המנוטרל של החברה עמד על 7.3 דולרים לחבית.

עיקר פעילותה של בזן, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, מתרכז בתעשיית זיקוק הנפט (בעיקר סולר ובנזין), ורווחיותה מושפעת ממרווח הזיקוק - ההפרש בין מחירם של מוצריה לבין מחירי חומרי הגלם שהיא רוכשת כדי לייצר אותם. החברה נסחרת בשווי המתקרב ל-5 מיליארד שקל, אחרי טיפוס של כ-20% בערך מנייתה מתחילת השנה.

אבנר מימון, מנכ"ל בזן, מסר היום כי "במהלך הרבעון הראשון של השנה הושלם בהצלחה שיפוץ משמעותי שהשפיע על התוצאות. השיפוץ שנדחה מסוף שנת 2016 לרבעון זה, משלים תקופה בה שופצו רובם של מתקני הקבוצה. הטיפול התקופתי שבוצע מאפשר לנצל את המגמות החיוביות הקיימות כעת בשוקי הפעילות של הקבוצה".

בבית ההשקעות פסגות ציינו היום כי "קשה לשפוט את תוצאות הרבעון בשל השיפוץ. עם זאת מרווח הייחוס עצמו גבוה וגם מגזר הפולימרים ממשיך לספק תוצאות טובות, כך שנראה כי הרבעון השני יהיה טוב". בלאומי שוקי הון סבורים כי "התוצאות טובות בהתחשב בשיפוץ", ובוחנים שם את עדכון ההמלצה שלהם, העומדת על "תשואת שוק", "בשל מרווחים חזקים במיוחד".