אמנון עובדיה ישלם לבבילון כ-2 מ' ד' בגין רכישת פעילות התרגום

החלטת הבורר עו"ד איתמר ענבי ניתנה כשנתיים לאחר שעובדיה, מפתח תוכנת התרגום של בבילון, דרש לבטל את הסכם הרכישה שחתם מול החברה

נועם לניר / צילום: איל יצהר
נועם לניר / צילום: איל יצהר

בהליך בוררות בין חברת האינטרנט בבילון  לבין היזם אמנון עובדיה, מייסד תוכנת התרגום של בבילון, נקבע סכום של כ-2 מיליון דולר שיידרש עובדיה לשלם לבבילון בגין רכישת פעילות התרגום ממנה.

החלטת הבורר, עו"ד איתמר ענבי, שניתנה כשנתיים לאחר שעובדיה דרש לבטל הסכם שחתם מול בבילון לרכישת פעילות התרגום ממנה, קובעת כי עובדיה ישלם לבבילון 1.5 מיליון דולר בתוספת מע"מ, הפרשי הצמדה וריבית וכן החזר הוצאות בהיקף של 250 אלף שקל. את בבילון ייצגו עוה"ד דרור הרפז וענבר מקין ממשרד הרפז, אורן, אדלר ושות'.

תחילת הפרשה בספטמבר 2014, אז חתמה בבילון, שבשליטת נועם לניר, על הסכם למכירת פעילות התרגום שלה ופעילות אחזור המידע הארגוני לחברת "בבילון תוכנה", חברה פרטית שהקימו עובדיה ורעייתו בלה לצורך העסקה. תמורת המכירה נקבעה על כ-2.5 מיליון דולר (כ-9 מיליון שקל), והעברת התמורה נקבעה ב-3 שלבים - עד שנתיים ממועד סגירת העסקה. אולם במהלך 2015 הודיע עובדיה לבבילון על ביטול ההסכם, בטענות להטעיה ומצגי-שווא - טענות שנדחו במלואן על-ידי בבילון.

במוקד הליך הבוררות עמדה טענת החברה של עובדיה כי היא "הוטעתה על-ידי בבילון", וכי "לו ידעה את מצב הדברים הנכון, לא הייתה מתקשרת בהסכם, למצער - לא במחיר שנקבע בו". בהתאם לכך, הרוכשת טענה כי היא זכאית "לביטול ההסכם" וכן להשבת כספים ששילמה על חשבון התמורה, ואשר אותם השקיעה בנכסים שהועברו אליה.

בבילון, מנגד, טענה כי עובדיה קיבל במהלך המשא-ומתן בין הצדדים, שארך כמה חודשים, את כל החומרים שביקש, וכן כי "עובדיה קיבל נתונים לגבי ההכנסות בפועל מפעילות התרגום בתקופה משנת 2011 ועד מחצית 2014, והיה מודע היטב לירידה המתמשכת בהכנסות. הוא בחר להתקשר בעסקה כשהוא מודע להידרדרות במצב העסקים, על סמך אמונתו כי יוכל לשפר את ביצועי החברה".

הבורר קבע בהחלטתו כי "טענת ההטעיה, הנסמכת על מצב שלא נכלל בהסכם, נדחית", וכי בהתאם, בבילון זכאית "ליתרת סכום התמורה שלא שולם לה".

מעבר לשיווק ופרסום באינטרנט

בבילון יצאה לדרכה ב-1997 ופרחה בזכות תוכנת התרגום אשר אותה פיתח עובדיה, שהקים עם שותפים את החברה, אשר נמכרה לאחר הנפקתה בבורסה ב-2007 לקבוצת משקיעים בראשות לניר, יו"ר החברה.

עם הזמן הוסטה עיקר פעילותה של בבילון לתחום השיווק והפרסום באינטרנט ולהפצת תוכנות ומוצרים של מפרסמים שונים, שסייעה לצמיחתה המהירה, וזאת עד לקראת סוף 2013, אז הפסקת שיתוף-פעולה מול ענקית האינטרנט גוגל ושינוי בפעילות מול ענקית האינטרנט יאהו פגעו באופן משמעותי בפעילותה וגררו שחיקה של עיקר ערכה.

כיום מנסה בבילון, המנוהלת על-ידי שנית פאר צפוני ונסחרת בשווי של כ-100 מיליון שקל, לאתר השקעות בחברות הפועלות בתחום המדיה הדיגיטלית, עם התמקדות בתחום האינטרנט במובייל.

הכנסותיה של בבילון נובעות משירותי חיפוש במסגרת שיתוף-פעולה עם יאהו ואחרים, שירותי איתור ניהול ובקרת מפיצים, מכירת שטחי פרסום באתרי אינטרנט והפצת תוכנות ומוצרים של מפרסמים שונים באינטרנט. בסיכום 2016 התכווצו הכנסותיה של בבילון ביותר מ-40% ל-16 מיליון שקל, בעיקר בשל ירידה בהכנסות משיתוף-הפעולה שלה עם יאהו.

לצד זאת, בבילון נהנתה משיערוך של קרוב ל-9 מיליון שקל בגין השקעתה בחברת פיתוח המנוע להזמנות בתחום התיירות אם.אס.טי טראוול, כך שרווחיה השנתיים קפצו ב-75% ל-13 מיליון שקל.