הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית את החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את השר בלי תיק איוב קרא לתפקיד שר התקשורת.

נתניהו הודיע במפתיע על בחירתו של קרא רק הבוקר סמוך לשעה 6:30, לאחר שביום חמישי האחרון הודיעה המדינה לבג"ץ על הכוונה למנות שר תקשורת במינוי קבע, מבלי לציין את זהות השר. ישיבת הממשלה נערכה במהלך ביקור במנהרות הכותל, כחלק מחגיגות יום ירושלים.

במערכת הפוליטית ובליכוד בפרט מתקשים להבין מדוע נתניהו לא העניק את המינוי לשר צחי הנגבי, ששימש כממלא-מקום שר התקשורת בשלושת החודשים האחרונים וענה לחלוטין על הציפייה העיקרית ממנו: לאפשר לנתניהו לשמש כשר התקשורת בפועל שמושך בכל החוטים, בין היתר באמצעות מקורבו, מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר.

נתניהו הציע לאחרונה את התפקיד לשר התיירות יריב לוין, אולם זה סירב. על-פי הערכות, לוין חשש כי המעורבות האינטנסיבית של נתניהו בתחום התקשורת יכולה לחבל ביחסים שבין השניים במקרה של מחלוקת, ולכן העדיף לוותר. קרא, לעומת זאת, חושק מזה זמן רב בתפקיד, שלפחות באופן רשמי אמור להיות ביצועי, והוא צפוי להפגין נאמנות מוחלטת לנתניהו.

נתניהו, נזכיר, נאלץ לוותר על תיק התקשורת בעקבות עתירות לבג"ץ שהגישו התנועה לאיכות השלטון ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, על רקע חקירות המשטרה במה שמכונה "פרשת 2000". מדובר בשיחות המתועדות שניהל נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, שבהן דנו השניים באפשרות לצמצם את היקף ההפצה של "ישראל היום" בתמורה ליחס אוהד יותר לנתניהו מצד "ידיעות אחרונות".

נתניהו הסכים למסור את התיק באופן זמני בלבד לשר הנגבי, וכאמור, בתום תקופת הזמניות הודיע ביום חמישי האחרון משרד המשפטים על כוונת הממשלה לאשר מינוי קבע. המשרד טען בהודעתו לבג"ץ כי המינוי הצפוי מייתר את העתירות שהוגשו, ועל כן על בית המשפט למחוק אותן.

העותרים, מצדם, עשויים לדרוש דיון עקרוני כדי למנוע הישנות מקרים דומים וכדי להציף את הטענה שלפיה נתניהו המשיך לנהל את משרד התקשורת בעת כהונתו של הנגבי, והוא צפוי לעשות זאת בהתאם גם כשהשר קרא במשרד.

"נתניהו מתחמק שוב ושוב מהנחיית בג"ץ למנות שר תקשורת במשרה מלאה, מתוך מחויבות אמיתית ומלאה לענייני התקשורת במדינת ישראל", אמר היום ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), ששימש בעבר כמנכ"ל הרשות השנייה וכיו"ר רשות השידור. "נתניהו נשאר שר התקשורת, וכל היתר הוא מסך עשן", הוסיף.

גורמים אחרים במערכת הפוליטית כינו את המינוי של קרא "איש-קש", אבל הביעו ספק ביכולתו או בנכונותו של בג"ץ לדון בטענה כזאת.

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר: "אם היה ספק (ולא היה), נתניהו - שנאלץ לוותר על התיק בעקבות החקירה נגדו והעתירה לבג"ץ - ממשיך לשלוט במשרד התקשורת מאחורי הקלעים ובניגוד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה. לא היועמ"ש, לא השופטים וגם לא הבושה יעצרו את האובססיה של ראש הממשלה. למה קרא? שימו לב מה ענה לי לאחר שקידם חוק מושחת לטובת חברי מרכז ליכוד המחזיקים בתחנות רדיו אזוריות שביקשו להגדיל את רווחיהם מפרסומות. על-פי ההיגיון של השר קרא, הוא אינו נאמן של הציבור ומשרתו. 'ההנאה שלך זה לשרת חברים. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבן אדם המשפיע על העתיד הפוליטי שלך'".