האמנה של פסגות ומבחן הסדר החוב של אפריקה ישראל

בית ההשקעות הצהיר בעבר, במסגרת "אמנה" למעורבות מוסדית שהכתיב לעצמו, על "איסור רכישת אג"ח בהנפקה ללא ביטחונות, בחברות שבהן בעל השליטה היה מעורב, ב-5 השנים האחרונות, בהסדר חוב"

האם בית ההשקעות פסגות, אחד הגופים המוסדיים המובילים את נציגות האג"ח של אפריקה ישראל, יתמוך בהסדר חוב שני בחברה, שבסופו ייוותר בעל השליטה לב לבייב עם החזקות מהותיות? בית ההשקעות הצהיר בעבר, במסגרת "אמנה" למעורבות מוסדית שהכתיב לעצמו, על "איסור רכישת אג"ח בהנפקה ללא ביטחונות, בחברות שבהן בעל השליטה היה מעורב, בחמש השנים האחרונות, בהסדר חוב בני"ע שהוחזקו על-ידי פסגות, ופסגות התנגד להסדר".

בשבוע שעבר דיווחה אפריקה ישראל, כי לאחר מגעים ממושכים הגיעה נציגות מחזיקי האג"ח להסכמות עם מוטי בן משה ולב לבייב על עקרונות לגיבושו של הסדר החוב השני של החברה. אפריקה ישראל הוסיפה, כי טרם סוכמו כל עקרונותיו של הסדר החוב, אולם אלו צפויים לכלול תספורת בשיעור של 27%-31% על החוב.

בתחילת 2013, בעת שפורסמה האמנה, הצהיר מנכ"ל פסגות דאז, חגי בדש, כי "ננהל רשימה של חברות ובעלי שליטה שפעלו בניגוד לעקרונות שלנו. לא נשתתף בהנפקת אג"ח ללא בטוחות של חברות שהיו מעורבות בהסדר חוב בניגוד לעקרונות שלנו, ולא נאפשר תקופת דמדומים ארוכה לחברה מבלי שננהל מו"מ מיידי על הסדר חוב. חובות צריך להחזיר, ובמלואם".

בהקשר זה צריך לציין, כי פסגות לקח חלק בניסוח הסדר החוב הקודם של אפריקה ישראל ולא התנגד לו - מה שאומר שאין מדובר בהתנגשות חזיתית בין מה שנקבע באותה "אמנה" לבין האפשרות שלבייב ימשיך להחזיק באפריקה ישראל. בבית ההשקעות מציינים, כי "כל הצעה שפסגות תתמוך בה תעמוד בתנאי האמנה שאימצנו".

נזכיר עוד כי בתחילת 2015 פסגות הוביל התנגדות לגיוס החוב של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, לאחר שנתיים וחצי של היעדרות מהשוק מאז אישור הסדר החוב של דלק נדל"ן. אז אמר המנכ"ל דאז בדש, כי ההחלטה שלא להשתתף בהנפקה התקבלה "מפני שמדובר באג"ח ללא ביטחונות, והיה הסדר חוב בקבוצה הזאת לפני מעל שנתיים. מחקו מאות מיליונים של הציבור, והיה הסדר חוב לא ראוי.

"המסר הזה, של לא להשתתף בהנפקה, הוא גם כלכלי וגם נורמטיבי: יש מחיר להתנהלות לא ראויה. הנורמות החדשות שאנחנו מתווים ייצרו לדעתנו שוק הון ראוי והוגן יותר. אני מאמין בכל רמ"ח איברי שיש קשר ישיר בין הפרמטר הכלכלי שלשמו אני כאן - תפקידי לייצר תשואה למשקיעים - לבין ההיבטים הנורמטיביים".