ארגון העיתונאים: "פוליטיזציה נעדרת בושה" נכנסה לגל"צ

הארגון פנה לוועדת האיתור למפקד גל"צ והפציר בה "להקפיד שבעתיים בבחירת המנהל הבא של התחנה" שיחליף את ירון דקל ■ "שמענו עדויות על מקרים רבים שבהם הערכים המקצועיים הוחלפו בשיקולים זרים" ■ אבנר הופשטיין, ראש מחלקת התחקירים, פוטר סופית

ירון דקל / צילום: תמונה פרטית
ירון דקל / צילום: תמונה פרטית

ארגון העיתונאים פנה לאחרונה לוועדת האיתור למפקד הבא של גלי צה"ל במכתב שבו נמתחת ביקורת חריפה על הנעשה כיום בתחנה.

"בתקופה האחרונה הגיעו לארגון עדויות רבות על המתרחש בתוך התחנה", נכתב בו. "שמענו עדויות מפורטות על מקרים רבים שבהם הערכים המקצועיים ושיקולי העריכה הלגיטימיים הוחלפו בשיקולים זרים. פוליטיזציה נעדרת בושה נכנסה לתחנה והחלה מאכלת כחומצה את עמוד השדרה העיתונאי שלה. מי שניסה למחות נגד המגמה הזו - נענש, אוים או נאלץ למצוא את דרכו החוצה".

עוד נטען במכתב כי עיתונאים בתחנה מספרים על "מערכת יחסים עכורה עד בלתי קיימת עם ההנהלה הבכירה", וכי "מי שניסה לפנות (אליה) נתקל בהיעדר אוזן קשבת ואף בזלזול מוחלט.

"מערכת היחסים בין ההנהלה לבין עובדיה - כולל הבכירים שבהם - מתאפיינת בחוסר שיתוף עד כדי נתק מוחלט. בכמה מקרים, כך סיפרו לנו, הדליפו גורמים מהתחנה מידע אינטימי על עיתונאים בכירים במטרה להחלישם. כך למדו עובדים על הכוונה להחליפם או לנקוט נגדם צעדים אחרים".

במכתב מוזכר גם מצבה של מחלקת החדשות, שעל-פי הנטען "סובלת ממחסור חמור בכוח-אדם ומירידה משמעותית באיכות ההכשרה של העיתונאים הצעירים. עובדים ותיקים עזבו או הועזבו, ובמקומם לא מונו אחרים, ואם מונו, היו אלה אנשים בעלי יכולת חלשה בהרבה. העדויות שבידינו מתארות ירידה תלולה ועקבית באמות-המידה המקצועיות של העריכה והעיתונות בתחנה. הוזנחו איכויות של דיווח, רמת ניסוח, שאיפה לראשוניות, של כושר מנהיגות ושל גיוון עיתונאי".

בתקופה האחרונה מתנהל מאבק קשה בתוך גלי צה"ל. רבים מהעיתונאים בתחנה מתנגדים למהלכים שביצע המפקד הנוכחי, ירון דקל - שאמור לסיים את תפקידו באוגוסט, לאחר יותר מ-5 שנים. העיתונאים יצאו בעיקר נגד ההחלטה למנות את יעקב ברדוגו למגיש משותף (עם ירון וילנסקי) ביומן הערב, ונגד התנהלותו של מי שמונה לראש חטיבת החדשות בתחנה, אבי ברזילי.

היום (ב') גם נודע כי ראש מחלקת התחקירים של גלי צה"ל, אבנר הופשטיין, פוטר באופן סופי מתפקידו, לאחר שלפני יותר מחודשיים זומן לשימוע לקראת פיטורים - מהלך שהסעיר גם הוא את התחנה.

הופשטיין, יש לציין, נמנה גם עם מייסדי ארגון העיתונאים שאחראי כאמור למכתב הקשה - והוא משמש בו יו"ר "ועדת חופש העיתונות" - ורבים מהדברים שכתב הלילה בעמוד הפייסבוק שלו, בפוסט שבו הודיע על פיטוריו, מהדהדים גם במכתב של ארגון העיתונאים.

על המכתב עצמו חתום עמי ברנד, מזכיר איגוד מקצועי בארגון העיתונאים, המלווה בין היתר את עיתונאי גלי צה"ל, ובסיומו נכתב: "לאור האמור לעיל אנחנו מפצירים בוועדה להקפיד שבעתיים בבחירת המנהל הבא של גלי צה"ל. לתחנה דרוש אדם המצטיין ביחס הוגן לבני אדם, ביכולת ניהול גבוהה, בעולם מושגים רחב, ברגישות ובתודעת שליחות עמוקה כלפי הציבור. אנו קוראים לוועדה להפנות את תוכן הפנייה הזאת לאגף כוח-אדם בצה"ל, למחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל, ללשכת הרמטכ"ל ולמשרד הביטחון".

יו"ר ועדת האיתור, יפתח רון-טל, אמר אתמול (א') ל"גלובס" כי טרם קיבל את המכתב, וכי הוא מניח שהוועדה תתייחס אליו לכשיגיע. הוועדה שבראשה עומד רון-טל אמורה לנקוב בסיום הליך המיון שהיא עורכת ב-2-3 מועמדים מומלצים, שמתוכם יבחר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, את המועמד המועדף עליו.

כפי שפורסם ב"גלובס", ברשימה הסופית של השמות נכללים בין היתר מועמדים כמו שמעון אלקבץ, שהודיע לאחרונה כי יעזוב את תפקידו כסמנכ"ל הרדיו בתאגיד; ערן טיפנברון, סמנכ"ל הדיגיטל ב-RGE; העיתונאי לשעבר ויועץ התקשורת יוסי לוי; ואנשי גלי צה"ל נורית קנטי, טל לב-רם, מאיה להט קרמן ואילאיל שחר. בימים הקרובים אמורה הוועדה להתכנס לישיבתה המלאה הראשונה.