אורן חזן: "האוצר ורשות המסים עובדים היום בשיטת מצליח"

ח"כ חזן בכנס לשכת רו"ח באילת: "קודם אומרים לאנשים 'שלם' - ואז שיבדוק מאיפה הוא משלם" ■ "הרבה פעמים אנחנו נתקלים גם בוועדת הכספים בחברי כנסת שאין להם מושג מהחיים שלהם, מהמציאות"

אורן חזן / צילום: אמיר מאירי
אורן חזן / צילום: אמיר מאירי

"צריך לומר את האמת - מי שמחוקק את חוקי המס אלה הפקידים ולא הכנסת. מי שמתווכח על כל חקיקה אלה נציגי האוצר, עם הנציגים של לשכת רואי החשבון, נציגי השמאים ועורכי הדין. חברי הכנסת לרוב הם חותמת-גומי, לצערי. לא מזמינים את חברי הכנסת לדיונים שנערכים באוצר סביב החוקים האלה" - כך אמר היום (ב') ח"כ אורן חזן, חבר ועדת הכספים של הכנסת, בפאנל המתקיים בכנס לשכת רואי החשבון באילת.

הפאנל, שכותרתו "הגבול בין גבייה לגוויה", עסק בנטל שמטילים חוקי המס על הציבור ובמורכבות של חוקי המס. לדברי חזן, "האוצר ורשות המסים עובדים היום בשיטת מצליח. קודם אומרים לאנשים 'שלם' ואז שיבדוק מאיפה הוא משלם. לא בודקים אם אדם יכול עמוד בזה".

עוד הוסיף חזן כי גם בוועדת הכספים לא מבינים את המשמעויות של חוקי המס. "הרבה פעמים אנחנו נתקלים גם בוועדת הכספים בחברי כנסת שאין להם מושג מהחיים שלהם, מהמציאות, כי רוב החיים שלהם הם היו שכירים שקמו בשבע בבוקר ובחמש בערב הגיעו הביתה חזרה לילדים, המעסיק שילם להם פנסיה, השלים ימי חופש ועוד".

חזן התייחס גם לדבריו של מנהל רשות המסים, משה אשר, שדיבר בבוקר בכנס אילת על כך שצריך לקדם את חקיקת חוק הגבלת השימוש במזומן במשק, ואמר: "ניסיתי לשאול את משה אשר שאלה מהקהל, על מה קורה לבחור צעיר שפתח עסק לא הצליח - הבנק גם 10 שנים קדימה לא ייתן לו כסף, והוא חייב להתנהל במזומן. מה הוא יעשה? מה נעשה עם אנשים כאלה? הפער האמיתי הוא בין המציאות כפי שהיא נראית בדרגות הפקידות הבכירה ובין המציאות. כדי להילחם בעבריינים לא צריך להעניש את כל הציבור".

לדברי חזן, "מי שנפגע מחוקי המס זה האזרחים הפשוטים, שאת הכמה שקלים הפנויים שלהם צריכים להוציא על מומחים וחוות-דעת במקום על הגבינה והלחם, בעוד יש אנשים כמו אליעזר פישמן שלוקחים כספים מכולנו, ואנחנו מתכנסים בוועדת כספים לאשר לו הסדר חוב על חשבון כל הציבור. אני לעולם לא אשכח שישבתי באחד הדיונים בוועדת הכספיםף והיה דיון לעשות 'תספורת' ליצחק תשובה על 1.5 מיליארד שקל, ובאותו יום היה דיון בוועדה על הרווחים שלו של מעל מיליארד שקל בתחום הגז. אם זה לא חלם, אני לא יודע מה זה".

עוד הוסיף חזן כי "רוב הציבור הולך לעבודה בבוקר, וכל מה שהוא רוצה לעשות זה להביא אוכל הביתה. אם הוא צריך להתמודד עם חקיקת מס שהיא לא ברורה, הוא נפגע. אני הראשון שיעמוד לצד רשות המסים לחוקק חוקים שלא ישאירו לרשות דרך להתלבש על הציבור, אלה יאפשרו לציבור דלת לחיות בלי להיות חייב כל הזמן לרשות המסים.

"רשות המסים היא יצרנית חוקי המס הגדולה ביותר, שלא יהיה ספק. הרצון הרגעי למלא את הקופה הוא זה שמכריע. וזה גם נוחות של הרבה חברי כנסת שנוח להם בכיסא שלהם, יש משכורת, יש אוטו, כולם אומרים לך 'בוקר טוב גברתי/אדוני', ואתה לא צריך להסתכל על השכנים שלך שצריכים להתמודד עם רשויות המס".