בן משה ולבייב הגישו הצעה לרכישת אפריקה בתספורת של 25%

מחזיק אג"ח: "שווי ההצעה נמוך מהצעת המחזיקים הגדולים, ולא ברור היחס בין החזקות לבייב לבן משה; כל נושא הפטור מראש ללבייב ולמנהלים לא מקובל"

מוטי בן משה (מימין) ולב לבייב / צילומים:  תמר מצפי
מוטי בן משה (מימין) ולב לבייב / צילומים: תמר מצפי

משפרים עמדות לקראת ההכרעה: יום לפני שההצעות להסדר חוב שני באפריקה ישראל מגיעות לדיון באסיפת נושי האג"ח, הגישו מוטי בן משה ולב לבייב - בעל השליטה הנוכחי בחברת ההשקעות - הצעה משופרת לרכישת החברה חדלת הפרעון. ההצעה של השניים מגלמת לטענתם החזר של כ-2.1 מיליארד שקל לנושים, המהווה תספורת של כרבע מהחוב האדיר של אפריקה למחזיקי האג"ח.

ההצעה העדכנית של בן משה ולבייב מצטרפת להצעה של האחים סיידוף (תספורת של לפחות 27%), ולזו שהציגו אתמול (ב') מחזיקי האג"ח הגדולים באפריקה ישראל, בראשות בית ההשקעות פסגות, כלל ביטוח וקרן DK פרטנרס, המשקפת לטענתם פוטנציאל להחזר חוב בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל (תספורת של כ-20% "בלבד").

אפריקה ישראל חייבת 2.89 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, מתוכם כ-2.56 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח מסדרות כ"ו וכ"ז, ואילו היתרה למחזיקי אג"ח כ"ח. לטובת מחזיקי אג"ח כ"ו וכ"ז משועבדות כמעט כל מניות השליטה (56%) באפריקה נכסים, החברה הבת המרכזית בקבוצה, שנסחרות בבורסה לפי שווי של כ-1.25 מיליארד שקל, כך שפנייה לביהמ"ש ובקשה לממש את השעבוד אמורות להביא בתוך זמן קצר יחסית לפירעון כ-45% (אם לא יותר) מהחוב לשתי סדרות אלו.

בן משה ולבייב מציעים כעת לרכוש את מלוא מניות אפריקה ישראל, בתמורה להזרמות של 700 מיליון שקל - כשמחצית מהסכום תשולם מיד עם ביצוע ההסדר, והיתרה בשני תשלומים על פני שנתיים ממועד הביצוע. כספים אלה ישמשו להחזר סדרות אג"ח חדשות שיונפקו במקום הקיימות - שיהיו בהיקף של כ-2.1 מיליון שקל, במח"מ של 4 שנים ובריבית ריאלית של 4.5%, בעוד שרק אחת הסדרות תובטח בשעבוד על כ-51% ממניות אפריקה נכסים.

נוסף על כך, ההצעה כוללת תשלום במזומן של 450 מיליון שקל במועד ההשלמה, ובמקביל יינתנו למחזיקי האג"ח מלוא החזקות החברה בדרך ארץ - מפעילת כביש חוצה ישראל (כביש 6) - לפי שווי של 150 מיליון שקל. כמו כן, מחזיקי האג"ח יקבלו לידיהם קרקע ברוסיה שכבר משועבדת לטובתם, לפי שווי שברבות השנים יגיע ל-25 מיליון שקל לפחות. לצד זאת יהיו צעדים נוספים, כגון קידום הנפקה עתידית של החברה הבת דניה סיבוס או הכנסת שותף חיצוני לתוכה. אם לא יתבצע המימוש - יקבלו המחזיקים 40 מיליון שקל נוספים כעבור 30 חודשים ממועד ההסדר.

לצד זאת, ההצעה של בן משה ולבייב כוללת הסכמה על אי-משיכת דיבידנדים לתקופת מה, כמו גם מתן פטור מתביעות לחברה ולמנהליה, ובכלל זה גם ללב לבייב, וקביעת תקופה של שלושה שבועות של בלעדיות במו"מ מול המציעים על תנאי ההסדר הסופיים. שתי הסוגיות האחרונות בעייתיות מבחינת המחזיקים, הן משום הרצון לשמור את השוט של מהלכים משפטיים נגד לבייב ומנהליו, והן משום החשש שהאופציות החלופיות האחרות לא ישמרו על רלוונטיות.

גורם בקרב מחזיקי האג"ח הוסיף ואמר היום, כי "ההצעה של בן משה יחד עם לבייב בעייתית ממספר סיבות: שוויה נמוך מהצעת פסגות, DK וכלל ביטוח, וכן לא ברור היחס בין החזקות לבייב לבן משה בגוף המציע, כשכל נושא הפטור מראש ללבייב ולחברה ולמנהלים לא מקובל". עוד אמר, כי "אין שום ערבות או פיקדון למקרה שאם ינהלו איתו מו"מ שייכשל יהיה משהו לחלט בעוד מספר שבועות".