"עבורנו ישראל היא שוק אטרקטיבי, אחרת לא היינו פה"

AIG ישראל מציינת בימים אלה 20 שנה להקמתה ■ בראיון ל"גלובס" מסביר קווין הוגאן, מצמרת הקבוצה האם, על חשיבות המיקוד בלקוח, בעיקר בעקבות לקחי משבר 2008

שי פלדמן ןקווין הוגאן / צילום: אמיר מאירי
שי פלדמן ןקווין הוגאן / צילום: אמיר מאירי

ענף הביטוח הישראלי, בדומה לענף הבנקאות, הוא ענף מקומי במיוחד. הכוונה היא שאין כאן נציגויות של ממש לגופי ענק בינלאומיים, שפועלים במדינות רבות בכל רחבי הגלובוס, כי אם חברות ישראליות שאינן חלק מקבוצה גלובלית. למציאות הזו, שמשפיעה על אופי השוק המקומי ברמת התחרות, המחויבות ללקוח, היצע המוצרים ועוד היבטים רבים, יש יוצא מן הכלל אחד: AIG ישראל.

מדובר בחברת ביטוח בגודל בינוני, שפועלת בחלק מתחומי הביטוח הקיימים פה, ובולטת ברמות השירות בתחומים אלה, אך אינה פעילה בתחומי החיסכון הפנסיוני וניהול הכספים. החברה היא חלק מענק הביטוח הבינלאומי AIG, שנסחר בניו-יורק לפי שווי של 58.6 מיליארד דולר.

בימים אלה מציינת החברה הישראלית, שהחלה לפעול במאי 1997, אבן דרך של 20 שנות פעילות בישראל. לאחר שהקבוצה האם רכשה את החזקות השותפה שלה להקמת הפעילות בישראל - קבוצת עורק - נמצאת כיום AIG ישראל בבעלותה המלאה של AIG העולמית, שאת שמה היא נושאת מאז הקמתה.

בעבר הייתה קבוצת American International Group אחת משתי ענקיות הביטוח הקמעוניות (כלומר לא מבטחות משנה), שפועלות בישראל. השנייה הייתה ג'נרלי האיטלקית, שהייתה בעלת השליטה במגדל, עד שמכרה את מניותיה בה לשלמה אליהו בשלהי 2012, במה שנראה היה - לצד נימוקים אחרים - גם כבריחה מישראל. כך קרה שכיום AIG היא הקונצרן הביטוחי הבינלאומי היחיד שפועל בישראל כחברת ביטוח (יש חברת ביטוח אמריקאית, קטנה בהרבה מ-AIG, שמחזיקה בשליטה בסוכנות הביטוח האינטרנטית המוצלחת וובי).

מציאות זאת נמשכת, למרות שעל מדף המכירות יש לפחות שתי קבוצות ביטוח גדולות שמוצעות למכירה זה זמן, ושאינן מעניינות את ענקיות הביטוח האירופיות והאמריקאיות: כלל ביטוח והפניקס. לפני מספר שנים אף נקשר שמה של AIG כגורם הבוחן את האפשרות לרכוש את השליטה בכלל ביטוח - דבר שלא התפתח לכדי מהלך ממשי.

מדוע AIG היא היחידה שרואה את הפוטנציאל בישראל ומחזיקה כאן בחברת ביטוח, והאם בכוונתה להרחיב את פעילותה בישראל? בראיון שהעניק ל"גלובס" קווין הוגאן, מנכ"ל הפעילות ללקוחות פרטיים בקונצרן הענק, הנמנה עם הצמרת המצומצמת ביותר של החברה הבינלאומית, ושהגיע לישראל לרגל חגיגות 20 שנות פעילות כאן, הוא אומר כי "לנו יש הצלחה בישראל ואנו ממשיכים להשקיע בישראל".

- למה חברות ביטוח מערביות לא באות לפה לקנות גופי פיננסים, שרבים מהם נמצאים על המדף?

"איני יכול לדבר עבור אף קבוצה פרט ל-AIG, וכאמור, לנו יש הצלחה פה, ונמשיך להשקיע כאן. ככלל, התפיסה שלנו הנה שנהיה בקווי המוצרים שאנו חושבים שמניבים את הערך הגבוה ביותר - היכן שאנו יכולים להביא ערך לנו ולקוחות. איני חושב על משקיעים אחרים; עבורנו זה שוק אטרקטיבי להשקעה, אחרת לא היינו פה".

- תרחיבו את תחומי הפעילות שלכם בישראל? בעבר הייתם מעוניינים, וכמעט רכשתם פעילות פנסיה חדשה גדולה בישראל.

"לא בכל שוק אנו פועלים בכל סוגי המוצרים. אנו מעריכים באופן תמידי הזדמנויות להרחבת תחומים".

- האם קבוצות בינלאומיות לא באות לכאן מאחר שהרגולציה פה מכבידה ביחס לשאר העולם?

"הרגולציה בישראל לא קשה או אינטנסיבית יותר. הרגולציה זזה מהר בכל העולם, ועבודתנו היא להגיב כמיטב יכולותנו לכוונות הרגולציה, ולהיענות להן כפי שאנו צריכים. מבחינתנו ב-AIG יש לנו הסטנדרטים הבינלאומיים שלנו, שלעתים מחמירים יותר מאלה שיש במקום מסוים, וזה חלק מהמומחיות שלנו.

"יש ערך ברור לרגולציה בייצוב השוק ולהתנהלות הוגנת של התעשייה ולניהול נכון וראוי, שאמור לשרת את הלקוח גם לאורך זמן. גם AIG מרוויחה מהרגולציה ברחבי העולם".

- בשנת 2013 קניתם את השותפים להקמת החברה בישראל, עורק.

"אנו מאוד מרוצים מהשותפות שהייתה עם עורק, ואנו גם מרוצים מאוד מנוכחותנו כאן כפי שהיא".

- עכשיו אתם מציינים 20 שנה לחברה בישראל. איך היא תיראה בעוד 20 שנה, ב-2037?

"החברה תספק ללקוחותיה פתרונות טובים, על פי צרכיהם, ותהיה במעגל העליון של הענף. נתח שוק לא היה המטרה שלנו אף פעם - כי אם הלקוחות".

הלקח מהמשבר: להוריד סיכון

עבור הוגאן זוהי הפעם הראשונה שבה הוא מבקר בישראל. לאורך שנותיו בקונצרן הענק הוא עבד בשיקגו, בהונג קונג, בסינגפור, בניו-יורק, בבייג'ינג ובטאיפיי. כמו כן, לפני מספר שנים הוא עזב את הקונצרן לכמה שנים, לטובת ניהול עסקי ביטוח החיים של חברת הביטוח Zurich. לאחר מכן הוא שב ל-AIG, שם הוא מנהל את ביטוחי הפרט, ואחראי על 49% מסך ההכנסות התפעוליות של הקונצרן. העסקים שתחת ניהולו מניבים הכנסות של יותר מ-24 מיליארד דולר לשנה, יותר משוק הביטוח הישראלי בכללותו.

ואולם, העוצמה של AIG העולמית אינה דבר מובן מאליו. הקבוצה שרדה בקושי רב את המשבר הכלכלי של שנת 2008, שאליו היא נקלעה בגלל פעילות שאינה ביטוח מסורתי, ושממנו היא ניצלה רק הודות לסיוע שקיבלה מהממשל האמריקאי, בהיקף אדיר, שהוחזר ברבות שנים, בצל שינויים רבים ותכופים שעברו על הקבוצה (מבניים ופרסונליים).

- מה למדתם בעקבות המשבר?

"הלקחים הגדולים מהמשבר הם להוריד את הסיכון בעסקינו. נקטנו פעולות לעשות כך, ואנו חברה בסיכון הרבה יותר נמוך כעת. זה אומר שאנו מתמקדים בלקוחותינו ובצרכיהם ובבירור אנו מתמקדים כיום בלהיות ארגון ביטוח מצליח.

"נוסף על כך, הנפקנו או מכרנו פעילויות רבות לאורך השנים, והשבנו את החוב לממשלה. שילמנו הרבה ריבית לממשל האמריקאי - זה טוב לארה"ב וגם ל-AIG - וזה אפשר לנו לבנות מחדש את הקבוצה. אנו בסוף הליך המבנה מחדש, כך שעכשיו אנו חברה בסיכון נמוך יותר, עם מאזן חזק ופוקוס על הלקוחות. אנו גם לא ממוקדים רק במתן פתרונות ביטוחיים, כי אם גם במניעה של מקרי ביטוח".

"הטכנולוגיה כבר משנה את הביטוח"

בביקורו בישראל נפגש הוגאן עם גורמים בתעשיית ההיי-טק המקומית, בדגש על חברות סטארט-אפ מתחומי האינשורטק - כחלק ממהלך שעליו הכריזה AIG ישראל, ושבמסגרתו היא בוחנת השקעה בחברות סטארט-אפ ישראליות, העוסקות בחדשנות בביטוח. "הטכנולוגיה משנה את הצרכים והתפיסה של הלקוחות", אומר הוגאן, שמוסיף ש"זה משנה את האופן שבו אנו פועלים, וזה משפיע על עולמות הביטוח. זה עולם שלם של צורכי לקוח בעולם הטכנולוגיה המשתנה, ויש להגיב לכך".

עוד הוסיף, כי "בישראל יש אקוסיסטם ייחודי בהקשר האינשורטק. הייתה לי ההזדמנות להיפגש עם חברות ואנשים כדי להעמיק את הבנתי. כפי שאנו עושים בעולם, אנו מחפשים את הכלי להגברת יכולותינו, ואת מה שאנו מביאים לשוק. מצאתי את ישראל מעניינת".

- זה משנה את עולם הביטוח כבר כיום.

"הדיגיטל הוא כבר עובדה, והשינוי קורה מהר. עלינו להגיב לזה ולצרכים המשתנים של הלקוחות, ואין ברירה רבה. זה לא רק במוצרי הביטוח, כי אם גם בהיבטים של השירותים שסובבים זאת. החיבור של שירותיות וטכנולוגיה הוא הכיוון של התעשייה".

- האם חברות האינשורטק יחליפו בעתיד את חברות הביטוח המסורתיות?

"אנו בוחנים בזהירות את ההתפתחויות בתחומים הללו של האינשורטק ושל האינטרנט של הדברים, ולומדים. המקור של הביטוח זה P2P, וזו עוד דרך לעשות זאת, ואנו מנטרים זאת, אך אני בטוח שחברות ביטוח יהיו פה גם בעוד עשרים שנה. כל הרעיון בביטוח זה ניהול סיכונים, ואלה משתנים מהר מאוד. יש סיכונים ויש הזדמנויות בהתפתחויות".

לא רק ביטוח - אלא גם מניעה

AIG ישראל אינה מאריות שוק הביטוח, אך היא בהחלט גורם משפיע ומוכר בשלל תחומי פעילות, ובשנים האחרונות היא רושמת הצלחה במדד השירות של רשות שוק ההון, שאותו היא מובילה. מאז הקמתה רשמה החברה הישראלית רווח מצרפי של כ-711.6 מיליון שקל, וחילקה לבעלי המניות בה דיבידנד בהיקף מצטבר של כ-265 מיליון שקל. רובו המכריע של הדיבידנד שחולק, כ-225 מיליון שקל, חולק מאז 2014, לאחר ש-AIG העולמית הפכה לבעלים יחיד, ולאחר ששי פלדמן מונה למנכ"ל החברה.

פלדמן נמצא ב-AIG ישראל מאז 1998, אז החל את עבודתו בחברה בתפקיד זוטר, שנה לאחר הקמת החברה בישראל, כסטודנט במוקד הטלפוני. לאחר מכן התקדם במעלה החברה, בתחומי ניהול המוצר והמכירות, עד שנהיה סמנכ"ל השיווק ומכירות. אז הוא עזב את החברה בישראל לטובת החברה הגלובלית.

בחו"ל שימש בתחילה כמנכ"ל חברה של AIG במערב אירופה, וישב בפריז, לאחר מכן עבר להונג קונג, שם ניהל את כל ההפצה באסיה, ובתפקיד האחרון לפני החזרה לארץ עבר ללונדון, שם שימש כסמנכ"ל השיווק של אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. ב-2013 הוא שב לחברה שבה החל את דרכו המקצועית, כמנכ"ל AIG ישראל.

- מה התוכניות שלכם לגבי השוק הישראלי?

"במהלך הביקור אישור בין היתר את האסטרטגיה שלנו לשנים הבאות, שכוללת בעיקר הרחבת הפעילות בתחומים שבהם אנו פעילים כבר כיום, המשך השקעות בטכנולוגיות מתקדמות לצורך שיפור חוויית הלקוח והדיגיטציה, והמשך שילוב כלים מתקדמים שיסייעו לנו בחישוב הסיכון, כדוגמת ה"Safe Drive" - טכנולוגיה שקיימת בכל העולם, שמסייעת לא רק לשקלול טוב יותר של הסיכון אלא גם מקטינה אותו.

"אנו רוצים למצב את עצמנו כחברת ביטוח חברתית - שמעבר לתשלום תביעות מהיר ברגע האמת של הלקוח, כפי שניבט ממדד השירות של רשות שוק ההון, גם מסייעת בהקטנת הסיכון למבוטחים. התפיסה שלנו אומרת שכחברת ביטוח עלינו לשלם, ומהר, אבל שיש לנסות גם למנוע הצפת הבית כדי להימנע מאובדן אלבום תמונות ועוד, וכל זאת באמצעות שילוב טכנולוגיות שיסייעו למניעה".

- כלומר, לא תיכנסו לתחומי פעילות חדשים כגון ניהול חיסכון, פתרונות מסחריים ועוד.

"כרגע זה לא נמצא על הפרק. יחד עם זאת, אנו דנים בהזדמנויות עסקיות מעת לעת, גם אד-הוק. נמשיך לגדול, ולהגדיל את נתח השוק שלנו בתחומי הפרט, ונהפוך לחברת ביטוחי פרט מובילה בישראל".

- אז AIG העולמית לא צפויה לנצל הזדמנות בשוק המקומי, ולרכוש חברת ביטוח או בית השקעות?

"טרם מצאנו את ההזדמנות הנכונה להשקעה נוספת מעבר לחברה המקומית. אבל AIG מחויבת לחברה בישראל, ובוחנת גם השקעות טכנולוגיות שיתמכו בתחום הביטוח, ולאו דווקא רק בישראל - כלומר גם השקעות בתחום האינשורטק בישראל".

- איך התחרות בשוק הישראלי נראית לעומת שווקים בחו"ל, והאם אנו שוק רווי?

"אנו מאוד דומים לשווקים המערביים המתקדמים, כגון ארה"ב, יפן ומערב אירופה - שוק תחרותי ובוגר. גם בשווקים אלה אנו רואים המשך גידול בכלים טכנולוגיים לצורך הקטנת סיכון ומחיר ולטובת הגברת התחרות, וכן - גם שם מתמודדים עם אתגרים כגון הזדקנות האוכלוסייה".

- מדוע לא באות חברות זרות נוספות לשוק המקומי?

"לכל חברה אסטרטגיה שונה ואני מניח שעד כה לא הייתה הלימה בין האסטרטגיה של החברות הגדולות לבין צורכי השוק המקומי. אבל ייתכן שזה ישתנה בעתיד".

תוצאות מפתח של AIG ישראל ב-20 שנה:

סה"כ פרמיה שנגבתה מיום הקמת החברה: כ-11 מיליארד שקל

מכרה יותר מ-3.5 מיליון פוליסות במגוון מוצרי ביטוח

סה"כ רווח מיום הקמת החברה: 712 מיליון שקל

סה"כ דיבידנד שחילקה החברה מיום הקמתה: 265 מיליון שקל (מתוכם 225 מיליון שקל חולקו משנת 2014)

AIG ישראל

שנת תחילת פעילות: 1997

מנכ"ל: שי פלדמן

מספר עובדים*: 829

מספר לקוחות*: כ 302-אלף לקוחות פעילים

היקף נכסים מנוהל (כולל הכל)**: 1,664 מיליון שקל

סך פרמיות בשנת 2016: 1,046 מיליון שקל

AIG חלוקת הכנסות
 AIG חלוקת הכנסות