מיני-מבחן דרכים: מרצדס S600 "מאייבך" - לגעת בשמיים

"גרסת הטייקונים" של מרצדס S קלאס תעניק לבעליה - אבל לא בהכרח למי שיושב מאחורי ההגה שלה - חוויה חוץ-גופית

יש מכוניות שהנהיגה בהן מעמידה למבחן את הנהג - ולא להיפך. במקרה של המרצדס S600 "מאייבך", מדובר במבחן של שיוך מעמדי ולמרבה הצער נכשלנו בו כישלון חרוץ. זו המכונית הארוכה ביותר שבה נסענו על כבישי ישראל (5.54 מ') ולבטח גם היקרה ביותר, עם תג מחיר שיכול לחצות בקלות את ה-2 מיליון שקלים לאחר תוספות. אבל למרות זאת, הציבור ברחוב הישראלי התייחס אלינו כאילו היינו שקופים. המכונית עצמה זכתה לתשומת לב, כמובן, אך עיקר העניין התמקד בחלקה האחורי בעל החלונות האטומים. הגדיל לעשות מתדלק בתחנת דלק, ששאל אותנו "של מי הרכב?". אוי לאותה בושה.

באמת שהתכוננו כראוי לקראתה. לבשנו את מיטב מחלצותינו, בדקנו את ההופעה מול הראי והשתמשנו בנדיבות באפטר-שייב היוקרתי, שקיבלנו ליום ההולדת. אבל במכוניות כמו המאייבך, החלוקה המעמדית קשיחה וברורה. בעל המאה והדעה יושב מאחור, ובהגה אוחז הנהג של הבוס.

מאייבך של ימינו היא "גרסת הטייקונים" של סדרת ה-S קלאס, וכמו קודמותיה, ששווקו תחת מותג נפרד, היא מיועדת כדי לתת מענה לרולס-רויס ובנטלי, שנשלטות על ידי מתחרותיה הגרמניות של מרצדס. היא נבנית בגרמניה על פס ייצור נפרד, ארוכה יותר ב-20 סנטימטרים מה-S לונג ה"עממית", ניצבת על מתלים שונים ומציעה בסיס גלגלים, שמתקרב ל-3.4 מ'.

כל הסנטימטרים העודפים מופנים לטובת האח"מים מאחור, שנהנים מאירוח נוסח מחלקה ראשונה במטוס פרטי, מינוס הדיילות. מרווח הרגליים מאחור הוא קצת מעל מטר (!), וכדי לנצלו כהלכה, צמד המושבים האחוריים רוכנים חשמלית לאחור במקביל להרמת הדום רגליים. אותם מושבי-מיטה גם יעניקו לכם עיסוי, קירור, חימום, ועם קצת מאמץ פיזי גם שמפניה מהמקרר שחבוי בהם.

גג הזכוכית האלקטרו-כרומטי מחליף את הגוון משקוף לכחול-שמיים בלחיצת כפתור, תאורת LED מאירה כל פינה חשופה ונסתרת, ואת החלל האקוסטי - שלגביו נטען כי הוא השקט ביותר ברכב סדרתי כלשהו - ממלאת מערכת לאודיופילים עם 1,600 ואט, שני סאבוופרים ו-24 רמקולים ממונעים, שאחד מהם הוא "רמקול כיפה" אקזוטי.

עיצוב הפנים עטוף בעור מרהיב בתפירה ידנית ובעיטורי עץ ברמת גימור של נגר-אמן, אבל עבור לקוחות רבים הוא לא יותר מאשר בד חלק; תמורת גיהוץ נמרץ של ה"סנטוריון" תעניק לכם מרצדס כל פנטזיית דקורציה שתעלה בדעתכם, לצד תוספות "סולידיות" כמו הסבת שלושת המושבים מאחור לשניים, עם שולחן מהגוני מתקפל וכוסות שמפנייה מכסף (שלבדן עולות כ-4,000 דולר לזוג).

תנו למערכת הקול להרעים, צפו בכוכבים מבעד לגג הזכוכית הכחול, הניחו למערכת מתלי האוויר הממוחשבת לנטרל את כל מפגעי האספלט של העיריות ותבינו שהכסף אולי לא יכול לקנות כל דבר בחיים, אבל הוא בהחלט יכול לעשות אותם להרבה יותר נעימים.

במכונית כה מעודנת ניתן היה להסתפק גם ב"סתם" מנוע V6 או V8 חזק מהמבחר המוצלח של מרצדס. אבל המאייבך פונה ללקוחות שהמונח "להסתפק" לא נמצא במילון שלהם. לפיכך נשלף התותח הכבד: מנוע V12 (כן, 12 צילינדרים) בנפח 6 ליטרים עם שני מגדשי טורבו. הספק של 530 כ"ס הוא לא החזק ביותר בפלח, אבל למרות שדי בו כדי להאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-5 שניות, העניין כאן הוא המומנט - לא פחות מ-84 קג"מ בסל"ד אפסי.

זה אומר מנוע סופר-חלק, שלא מפגין סימני מאמץ בשום מבחן או שיפוע. אמנם קל מאוד לאבד איתו את הרשיון: שיוט ב-140 קמ"ש מתבצע עם פחות מ-1,800 סל"ד, אבל במקרה כזה פשוט מחליפים את הנהג. ומה קורה אם הנהג לא מופיע לעבודה? למקרה כזה ציידה מרצדס את עמדת הנהג בכל הפינוקים הקיימים, כולל מושבים קדמיים אולטרה מתוחכמים ומערך הפיקוד העתידני של סדרת ה-S קלאס. ואם מישהו באמת יתעקש, יש גם מצב "ספורט" שמקשיח את המתלים, מחדד את ההתנהגות המבודדת ומאפשר לנהוג בלימוזינה המגודלת הזו ברצינות.

מחיר הבסיס של מאייבך S600 עומד על כ-1.78 מיליון שקל ובטרם יאשימו אותנו כותבי הטוקבקים שמדובר במכונית "לא רלוונטיות ומתסכלת מעמדית", נציין שעל כבישי הארץ ישראל כיום מאות מכוניות שמחירן בין כ-300 אלף לחצי מיליון דולר. נחזור שוב - מאות.

במונחי כוח קנייה נטו, אלה מספרים שמקבילים לשוק הרכב של קטאר, דובאי וכו'. מאיפה הכסף? אל תשאלו אותנו. אם היינו יודעים, לא היינו כותבים על מכוניות למחייתנו.