המשרד להגנת הסביבה תומך בהזרמת אמוניה מתוך אונייה

התוכנית של חיפה כימיקלים: אונייה שתכיל אמוניה בנפח מוקטן תזרים את החומר ישירות למפעלים ■ עמותת צלול: "הפתרון המוצע הוא לא יותר מהעתקת המכל מהחוף - לים"

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (א') כי תוכנית שהציגה חיפה כימיקלים לפתרון קצר-טווח לבעיית המחסור באמוניה במשק, להזרמת אמוניה למפעלים בצפון הישר מתוך אונייה - עומדת בדרישותיו: על פי התוכנית, אונייה שתכיל אמוניה בנפח מוקטן תזרים את החומר ישירות למפעלים דשנים וחיפה כימיקלים - תוך עקיפת מכל האמוניה שבמפרץ חיפה, שעתיד להיסגר בקרוב.

על פי החלטת בית המשפט העליון על חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה שבמפרץ חיפה עד סוף חודש יולי. השופטים אסרו על החברה לייבא עד אז כמות נוספת של אמוניה. לפי ההחלטה, על המשרד להגנת הסביבה לוודא את ריקונו המוחלט של המכל עד למועד זה.

במשרד להגנת הסביבה אמרו היום כי "לאור שינויים ועדכונים טכניים שהגישה חיפה כימיקלים לחלופות יבוא האמוניה המוצעות ליישום בטווח הזמן הקצר, ביצע המשרד בדיקה נוספת של החלופות על ידי מספר צוותים ויועצים מובילים".

במשרד אמרו כי החלופה המוצעת- אניות בנפח קטן, שמכילות כ-2,500 טון אמוניה לעומת 16 אלף טון אמוניה באונייה גדולה, ובהזרמת החומר בספיקה נמוכה של עד 200 טון לשעה במקום 500 טון לשעה - עומדת במדיניות המשרד, ומפחיתה משמעותית את הסיכון ביחס למצב שהיה קיים בעת שמכל האמוניה פעל. שם הוסיפו וציינו כי המשרד ישקול לאשר את החלופה המוצעת- בכפוף לבדיקות משפטיות, לאישורים תכנוניים, לאישורים מצד משרדי הממשלה הרלוונטיים ומבית המשפט.

עיריית חיפה, שמובילה את המאבק לסילוק מכל האמוניה, הגיבה על הדברים: "אנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לעסוק בתוכנית לריקון המכל - לפני כל מציאת פתרון אחר. לאחר קבלת עמדת המשרד לריקון המוחלט של המכל - עיריית חיפה תשמח לבחון ולסייע במציאת פתרונות לטווח המיידי לאספקת אמוניה - ולו שלא יסכנו את חייהם של תושבי האזור".

מעמותת "צלול", שמעורבת גם היא במאבק, נמסר: "הפתרון המוצע הוא לא יותר מהעתקת המכל מהחוף - לים, וזאת בלי לתת מענה לבעיות הבטיחותיות והביטחוניות של הימצאות מאגר אמוניה ליד ריכוז אוכלוסייה".