צעד נוסף בדרך להסדרת תחום התדרים בסלולר

תוקם ועדת מכרזים להקצאת תדרים נוספים לחברות הסלולר; פילבר צפוי לעמוד בראשה ■ מו"מ מתקדם עם משרד הביטחון על הפיצוי שיקבל בתמורה לפינוי תדרים בתחום הג'יגה הראשון

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

משרדי התקשורת והאוצר מקדמים הקמתה של ועדת מכרזים (ועדה ממשיכה) להסדרת תחום התדרים בג'יגה הראשון - פינוי מידי של תדרים בתחום הג'יגה הראשון ממשרד הביטחון ומגופי הביטחון לשימושים אזרחיים, בדומה למגמות בעולם. מדובר על תדרים בתחום ה-900, 800 ו-700 מגה הרץ, והועדתם מחדש למפעילים הסלולריים.

במסגרת הרה-ארגון של התחום, פלאפון וסלקום נדרשות לפנות תדרים בתחום שבו הם פועלים עכשיו - ולקבל תדרים בתחומים אחרים שמתאימים לתקנים הבינלאומיים ולחלוקה האזורית, כפי שנקבע על ידי ארגון ה-ITU. היות ומדובר בוועדה ממשיכה, אך גם ללא קשר, מי שצפוי לעמוד בראשה הוא מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר.

ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים כבר מתקיימים דיונים רציניים מול משרד הביטחון לגבי פינוי התדרים והתמורה שהוא יקבל עבור זה. לכשיושלם הפינוי, יתפנו תדרים נוספים שיוקצו לצרכים אזרחיים, קרי עבור חברות הסלולר, מה שיסייע לחברות להיערך טוב יותר לביקושים בשוק שכידוע רק הולכים ומתגברים, ובעיקר לדור ה-5 בסלולר שיפציע לתוך חיינו כבר בשנה הבאה.

זהו אחד היעדים המרכזיים שהציב המשרד והוא נחוש לעמוד במשימת הפינוי. לעומת המשרד, הרי שבקרב חברות הסלולר אין אופטימיות רבה והן חוששות שהפינוי מתקדם בצורה אטית מדי. נסביר שעבור פלאפון וסלקום הפינוי של התדרים הוא פרויקט כבד מאד כשלעצמו היות ומדובר במאות אלפי לקוחות שמקבלים מהחברות שירות בתחומים אלה.


אחת הבעיות בדרך להקצאת תדרים נוספת למפעילים היא תשלום האגרות עבור השימוש בהם. כרגע, המצב  הוא שבשל הרווחיות הנמוכה של חברות הסלולר, הן מסרבות לקבל עוד תדרים אם הדבר כרוך בתשלום נוסף של אגרות. החברות משלמות היום 300 מיליון שקל בשנה, והן דורשות את ביטול האגרות או לפחות את צמצומן בצורה דרמטית.