רוסיה: "ככל הנראה הרגנו את מנהיג דאע"ש בחודש שעבר"

בהודעה רשמית מטעם משרד ההגנה הרוסי נמסר כי אבו בכר אל-בגדאדי נפגע בתקיפה אווירית באזור א-ראקה בסוריה

אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס
אבו באכר אל בגדדי / צילום: רויטרס

משרד ההגנה של רוסיה מסר היום (ו') בהודעה רשמית כי מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) אבו בכר אל-בגדאדי "ככל הנראה נהרג" במתקפה אווירית רוסית באזור א-רקה שבסוריה בסוף החודש שעבר. על פי ההודעה, חיל האוויר הרוסי תקף כינוס של בכירי דאע"ש בעיר, שנחשבת למעוז הארגון האחרון.

בעבר דווח לא פעם על מותו של אל-בגדאדי, אולם הודעה כזו מעולם לא נמסרה מטעם גוף בכיר כמו משרד ההגנה הרוסי. בחודשים האחרונים דווח כי אל-בגדאדי מסתתר בשטח המדברי שבין מוסול שבעיראק לא-רקה. הפעם האחרונה שבה תועד בפומבי הייתה ביוני 2014, אז נשא דרשה במסגד א-נורי העתיק במוסול, שנכבשה ברובה על ידי כוחות צבא עיראק.

אל-בגדאדי, בן 46, נולד בשם אברהים א-סמארי, והתנתק מארגון אל-קאעידה בשנת 2013, שנתיים לאחר חיסולו של מנהיג הארגון אוסמה בן לאדן. הוא גדל במשפחה דתית, למד תיאולוגיה בבגדד והצטרף לארגוני הג'יהאד ב-2003, השנה שבה פלשה ארה"ב לעיראק והפילה את משטרו של סדאם חוסיין. הוא נעצר על ידי הכוחות האמריקאים, ששחררו אותו לאחר כשנה לאחר שסברו כי הוא אינו מהווה סכנה.

נאומו המוקלט האחרון של אל-בגדאדי שוחרר בחודש נובמבר האחרון, כשבועיים לאחר תחילת המבצע לשחרור מוסול. הוא קרא ללוחמיו להילחם ב"כופרים" ו"לשפוך את דמם כנהר". גורמים אמריקאים ועיראקים רשמיים סבורים כי הותיר מאחוריו את המפקדים בשטח כדי להילחם את הקרבות במוסול ובא-רקה, כשהוא מתמקד בהישרדותו.

אל-בגדאדי לא משתמש בטלפונים סלולריים ויש לו מספר מועט של שליחים המתקשרים עם שני עוזריו העיקריים, איאד אל-עוביידי, ומי שמשמש שר ההגנה שלו, איאד אל-ג'ומלי. ב-11 באפריל דיווחה הטלוויזיה העיראקית כי האחרון חוסל, אך לא ניתן לכך אישור אחר. לדברי גורמי מודיעין, מנהיג דאע"ש נע בכלי רכב רגילים או בטנדרים המשמשים גם חקלאים, בין מקומות המסתור שלו, רק עם נהג ושני שומרי ראש בלבד.