חשד: סחרו במידע רפואי רגיש למטרות רווח בתחום הסיעוד

מחלקת הסייבר בפרקליטות הודיעה ל-13 חשודים כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לסחר במידע רפואי אישי ורגיש ■ בין החשודים: עובדת סוציאלית ואח בבי"ח רמב"ם ועובד בכיר בקופ"ח לאומית

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הודיעה ל-13 חשודים כי נשקלת העמדתם לדין בחשד לעבירות של סחר במידע רפואי אישי ורגיש למטרות רווח בתחום שירותי הסיעוד. זאת, בכפוף לשימוע שייערך להם.

בין החשודים: עובדת סוציאלית ואח בבית החולים רמב"ם בחיפה, עובד בכיר בקופת-חולים לאומית, שתי חברות סיעוד (שי חברה לשירותי סיעוד ומ.ס.ד חיפה חברה למסחר) וכן מנהלים וסוכנים בחברות שירותי סיעוד ושירותי טלרפואה בצפון הארץ.

אחד הסיוטים של כל אדם שעובר טיפול רפואי הוא שהמידע עליו ידלוף לגורמים שלא אמורים להיות חשופים לו. וזה בדיוק מה שקרה בפרשה זו, במסגרתה האנשים שאמונים על שמירת הסודיות הרפואית הפרו אותה לכאורה ברגל גסה. על-פי החשד, החשודים מכרו מידע רפואי על מטופלים בבתי החולים ובקופת-חולים לאומית לחברות סיעוד, אשר רכשו את המידע על-מנת לבצע שיווק ממוקד למטופלים.

על-פי ממצאי החקירה, עובדים בבתי חולים ובקופות-חולים העבירו לשני מתווכים' פאריד אבו נאג'י ואמתיאז אבו נאג'י, מידע רפואי אישי רב על אודות המטופלים במוסדות הבריאות בהם הם עובדים, והאחרונים סחרו במידע זה עם חברות שירותי סיעוד ושירותי טלרפואה, וזאת ללא ידיעתם או הסכמתם של המטופלים לכך שהמידע הפרטי יועבר לחברות.

חברות שירותי הסיעוד ושירותי הטלרפואה פנו לאותם מטופלים בכדי לשווק להם את שירותיהן, תוך ניצול המידע הפרטי והרגיש שהועבר אליהן שלא כדין. המעורבים בפרשה פעלו במשך כ-3 שנים עד לגילוי המעשים על-ידי הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט), ובמהלך תקופת זמן זו היו שותפים לסחר במידע רפואי אישי ורגיש של אלפי מטופלים בבית החולים ובקופת החולים. 

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה בחנה בחודשים האחרונים את ממצאי החקירה שנערכה על-ידי הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים, וכעת הוחלט כי התגבשה תשתית ראייתית להעמדתם לדין בעבירה של פגיעה בפרטיות וביחס לחלקם גם בגין קשירת קשר לביצוע פשע, בכפוף לשימוע. 

הפרשה נחשפה בעקבות תלונה שהגיעה לרמו"ט מאדם שעמד לעבור ניתוח, והתלונן על כך שאחת מהחברות המסחריות המספקות שירותי סיעוד וטיפול לאחר ניתוח, כבר פנתה אליו להציע לו את שירותיה. לדבריו, היו בידי החברה פרטים רבים שלו, בהם פרטים על הניתוח שהוא עומד לעבור. התלונה הדליקה נורה אדומה ברשות להגנת הפרטיות, שהחלה לחקור את הנושא וחשפה רשת של סחר במידע רפואי של מטופלים.