"להיות משקיע זו עבודה קשה - המתח גבוה, וזה עניין של מזל"

טל מורגנשטרן, שותף בקרן ההון-סיכון הגלובלית Lightspeed Ventures, מספר כיצד הגיע בגיל צעיר להיות שותף באחת מקרנות ההון-סיכון המובילות בישראל ■ "אני לא חושב שאני חכם או כשרוני במיוחד -עבדתי קשה והייתי מוקף באנשים שעזרו לי"

טל מורגנשטרן מתארח ב"עוד פודקאסט" / צילום: מיכל זריהן אגמון
טל מורגנשטרן מתארח ב"עוד פודקאסט" / צילום: מיכל זריהן אגמון

"סיימתי את התואר השני בחו"ל וקיבלתי שיחת טלפון בה הציעו לי להצטרף לקרן סקויה בישראל". במילים האלה, מתאר טל מורגנשטרן (35) כיום שותף בקרן ההון-סיכון Lightspeed Ventures את הדרך שהובילה אותו לקריירה כמשקיע הון-סיכון בגיל צעיר. "אני מניח שלפני שהתקשרו אליי הריצו בקרן כל מיני מסננים, הם בטח חיפוש מישהו שעבד בחו"ל, שסיים ללמוד MBA, עם רקע יזמי - ואיכשהו, נפלתי לתוך כל המשבצות. אבל אני ממש לא היחיד, וממש לא היחיד שיכול להתאים". מורגנשטרן אמר את הדברים במסגרת פרק הבכורה של "עוד פודקאסט" - תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות, בשיתוף "גלובס".

- אז בכל זאת הפכת לאחד השותפים הצעירים ביותר בתעשיית ההון-סיכון בישראל?

"קודם כל, לא הייתי אומר שאני השותף הכי צעיר. אפילו ב-LightSpeed Ventures הגלובלית יש שותפים צעירים ממני. מעבר לכך, אני חושב שהיה לי הרבה מזל והתחברתי לאנשים טובים ונכונים שעזרו לי מאד לאורך הדרך. בנוסף, במהלך תקופת התואר השני שלי הייתי מעורב ביוזמות, עבדתי בקרן הון-סיכון, ועבדתי עם חברים לתואר שהיו מעורבים בחברות סטארט-אפ".

Lightspeed Ventures, אליה הצטרף מורגנשטרן לאחרונה, גייסה לא מכבר 1.2 מיליארד דולר ואת פעילותה בישראל הובילו עד כה שני שותפים - יוני חפץ ודודו גוסרסקי. לפני כן, עבד מורגנשטרן במשך כארבע שנים בקרן ההון-סיכון סקויה וייסד את חברת Worldclass.io (פלטפורמת למידה אונליין). מעבר לכך, הוא הספיק לעבוד ב-Boston Consulting Group, מחברות הייעוץ המובילות בעולם ולסיים לימודי MBA באוניברסיטת סטנפורד.

"אני לא כשרוני או חכם במיוחד", הוא אומר, "יש המון אנשים שהם יותר חכמים ומוכשרים ממני. ובכל זאת, אני חושב שהיה לי שילוב של המון מזל יחד עם עבודה קשה. מקצוע ההון-סיכון דורש עבודה קשה: אנחנו כל הזמן צריכים לדבר עם אנשים, לקרוא חומרים ולרדוף אחרי העסקה הבאה. זו עבודה עם מתח גבוה והמקצוע הוא בסוף גם מאד מדיד, וגם תלוי בהרבה מזל".

מורגנשטרן מסכם ואומר כי "בשורה התחתונה, משקיע בקרן-הון סיכון נמדד על פי כמה כסף הוא לקח מהמשקיעים שלו, וכמה כסף החזיר להם. משקיעים שיודעים להחזיר יותר מאשר לקחו, הם בסדר. כמו שאתם מבינים, ממרחק של 10-15 שנים, מקצוע ההשקעות הוא מאד מדיד וברור - בניגוד למה שאנשים חושבים".

ומהם התחומים שמורגנשטרן תופס כ"חמים" ביותר להשקעות הון-סיכון, ובהם כדאי לפעול? האזינו עכשיו לפודקאסט - וגלו.

■ "עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, מתארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות יתאפשר לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות.

■ הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת RISE TLV ובהנחיית תום בר-אב, מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Splash Ventures (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).