עונת החתונות: זו רשימת גני האירועים הפועלים ללא היתר בנייה

הרשימה כוללת 20 גני אירועים ברחבי הארץ ■ היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה תבצע בשבועות הקרובים מבצעי אכיפה לאיתור והפסקת פעילות גני אירועים הפועלים בניגוד לחוק

טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו
טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו

לקראת עונת החתונות, במשרד האוצר מפרסמים היום (ב') את רשימת גני האירועים הפועלים ללא היתר בנייה. מדובר ברשימה המונה 20 גני אירועים ברחבי הארץ. את הנתונים פרסמה היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה הפועלת תחת משרד האוצר.

ממשרד האוצר נמסר היום כי "בשבועות הקרובים תבצע היחידה מבצעי אכיפה לאיתור והפסקת פעילות גני אירועים הפועלים בניגוד לחוק התכנון והבנייה".

במסגרת הרשימה שפורסמה יוצאים במשרד האוצר גם עם המלצה לציבור הרחב לבדוק האם גני אירועים בהם הם מתכוונים לערוך אירוע אינם נמצאים ברשימה: "כדי להימנע מעוגמת-נפש, משרד האוצר ממליץ לוודא כי העסק פועל לפי חוק, ובמקרה של ספק יש לבצע בירור בוועדה המקומית הרלוונטית".

בנוסף מבקשים ביחידת האכיפה מהציבור הרחב לדווח על כל עסק הפועל בניגוד להוראות חוק התכנון והבנייה.

כאמור, הרשימה כוללת 20 גני אירועים שונים, אחד במחוז צפון, 3 במחוז חיפה, 9 במחוז המרכז, 3 במחוז תל-אביב ו-5 גני אירועים נוספים במחוז ירושלים. נציין כי מדובר במקומות בהם מציינת יחידת האכיפה כי הם פועלים ללא היתר.

במקביל, הרשימה אינה כוללת גני אירועים שפועלים מכוח אישור חורג, אישור המתחדש מעת לעת על-ידי הרשות המקומית. במקרה זה לא מדובר בהיתר בנייה, אם כי בסוגיה הקשורה לרישוי עסקים. נציין כי במקרה שגן האירועים פועל במסגרת זו, חשוב לבחון מתי פג אותו אישור זמני, האם הוגשה בקשה לחדש אותו או להאריכו, ומה סטטוס הבקשה. נתונים אלה ניתן לקבל מהנהלת גני האירועים, אך מומלץ גם לברר במקביל את המצב הרישוי מול הרשות המקומית הרלוונטית.

במקביל, לצד הרשימה והאזהרה שמפרסם היום משרד האוצר, יש גם מי שמייצג אולמות אירועים אחרים ומתריע כי ביורוקרטיה היא זו שמונעת מגני אירועים רבים לפעול בצורה חוקית. "אנו מייצגים למעלה מ-500 עסקים בתחום, אשר נאבקים באופן יומיומי ברגולציה דרקונית, מיסוי גבוה ודרישות שונות ומשונות", כך נמסר היום מהתאחדות בעלי האולמות וגני האירועים בישראל. "אין ויכוח על כך שאולמות וגנים ללא היתר לא צריכים לפעול, אבל ראוי שהמדינה תשקיע מאמצים לא רק ברדיפת בעלי האולמות אלא גם ביצירת הקלות רגולטוריות שיוזילו את המחירים לציבור, בהסדרת מתן היתרים - תהליך שנגרר לעתים במשך שנים ארוכות ובשיתוף-פעולה עם העוסקים בתעשיית השמחות.

"כארגון יציג בחרנו להקים מוקדם יותר השנה מוקד לפניות ציבור המיועד למי שנפגעו מסגירה פתאומית של גן או אולם ערב האירוע. דאגנו לכל מי שפנה אלינו למקום חלופי בלא עלות נוספת. זה חלק מלקיחת האחריות שלנו על הענף. חבל שמדינת ישראל בוחרת להתנער מאחריות ומעדיפה לתת לציבור לשלם את המחיר". 

נציין כי רשימה מלאה הכוללת גם גני אירועים ללא היתר אך גם כאלה הפועלים במסגרת אישור חורג, פורסמה בעבר באתר האינטרנט של משרד הפנים, אך בעקבות מעבר מינהל התכנון ויחידות נוספות למשרד האוצר ב-2015, היא איננה מופיעה יותר באתר משרד הפנים. בירור במשרד האוצר העלה כי ליחידת האכיפה עוד טרם נבנה אתר חדש, ולכן נכון לרגע זה לא ניתן למצוא את הרשימה המלאה. 

הרשימה כוללת 20 גני אירועים ברחבי הארץ. במחוז צפון מדובר ב"גני חוף גינוסר" בקיבוץ גנוסר. במחוז חיפה מדובר ב-3 גני אירועים: "יללת התנים" ו"פיין קלאב" בכרמל ובגן האירועים "ערוגות הבושם" בחדרה, בו על-פי יחידת האכיפה במשרד האוצר: "למבנה יש היתר למסעדה. ניתן צו איסור שימוש להפעלת אירועים".

במחוז המרכז הריכוז הגדול ביותר של גני אירועים שמופיעים בטבלה: "גבעת האירוסים" ו"גן הורדים" בראשון-לציון, "גני דלווינו" בפתח-תקווה, "גני כנען" בנען, "גרינפלד" בגעש, "מנגינות" באבן-יהודה, "נאות קדומים/צל הדומים" בנאות קדומים ו"שאטו 2000" בקריית עקרון, אשר על-פי הטבלה אין לגן זה היתר לשימוש חורג כגן אירועים.

במחוז תל-אביב מדובר ב-3 גני אירועים: "גדות" בתל-אביב, "ריברסייד" בתל-אביב ו"פיאף" בתל-אביב, לגביו נכתב בטבלת האוצר כי "אין היתר לגן אירועים, ולעסק קיים צו סגירה".

במחוז ירושלים ניתן למצוא 5 גני אירועים ברשימה: "הגן הקסום" ו"חוות דרך ארץ" שניהם במחסיה, "אחוזת גן עדן" ו"וילה ארטימיס" במושב שדות מיכה ו"ארץ קדם" בעג'ור.