הישג לטראמפ: העליון ביטל את רוב המגבלות על צו ההגירה

בית המשפט אישר את מרבית חלקי תכנית הדגל של הנשיא, אחרי שצמצם את רוב ההגבלות שהטילו ערכאות נמוכות יותר על כניסת מהגרים משש מדינות מוסלמיות ■ הדיון על חוקיות המהלך יתקיים באוקטובר, אך עד אז רובו נכנס לתוקף

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית אישר היום (שני) את רוב חלקי צו ההגירה המרוכך של הנשיא דונלד טראמפ, אחרי שביטל את רוב ההגבלות שהטילו בתי משפט בערכאות נמוכות יותר על האיסור על כניסת מהגרים משש מדינות בעלות רוב מוסלמי. אלו אמורות להיכנס לתוקף בתוך 72 שעות. הדיון על חוקיות אחד המהלכים הראשונים שנקט טראמפ כנשיא יתקיים באוקטבר.

השופטים קיבלו ברובה את העתירה הדחופה של הממשל לאפשר את כניסתו של הצו לתוקף בזמן שהדיונים המשפטיים נמשכים. בית המשפט העליון פסק עוד כי הוא יאפשר באופן חלקי את האיסור על כניסת פליטים לשטחי ארצות הברית למשך 120 יום, פרט למקרים פרטניים.

בית המשפט קבע עוד כי הצו המרוכך, שהוצג ב-6 במרץ, ייכנס לתוקף ביחס "לאזרחים אזרחים שלהם אין שום קשר לאדם או לגוף כלשהו בארצות הברית". העליון קבע כי המגבלות של בתי המשפט הפדרליים היו נרחבות מדי כשכללו גם את ביטול האיסור על אזרחים זרים שלהם אין שום קשר לארצות הברית.

הצו, שהוקפא ב-16 במרץ, אסר על כניסת אזרחים מ סוריה , מ איראן , מתימן, מלוב, מסומליה ומסודאן, למשך 90 יום, בנוסף לאיסור הגורף על כניסה של פליטים למשך 120 יום. הממשל טוען כי כך יוכל לנקוט צעדי סינון יעילים יותר שימנעו מגורמי טרור להיכנס לשטחה של ארצות הברית.

הקפאת תכנית ההגירה של טראמפ בידי בתי משפט פדרליים בחודשים האחרונים גרמה לזעם רב בממשל, והנשיא תקף בחריפות את בתי המשפט.

שלושה מתוך חמשת השופטים השמרנים בעליון, בהם השופט ניל גורסאץ' שמונה בידי טראמפ, אמרו כי הם היו מאשרים את כל הצו במלואו. זאת הייתה הסוגיה המשפטית הראשונה של הממשל הנוכחי שנידונה בבית המשפט, שבו יש רוב של חמישה מול ארבעה לטובת השמרנים.

הוואי וקבוצת עותרים ממרילנד טוענים כי הצו מפר את תקנות ההגירה הפדרליות וכן את התיקון הראשון לחוקה, שאוסר על אפליית קבוצה מסוימת. בתי משפט פדרליים בווירג'יניה ובקליפורניה קיבלו את החלטותיהם של שופטים מחוזיים, ונגדן עתר ממשל טראמפ לעליון.

הצו המקורי נחתם ב-27 בינואר, שבוע אחרי השבעת טראמפ, ונחסם גם הוא על ידי בתי משפט פדרליים. הנוסח המרוכך שלו נועד להתגבר על הקשיים המשפטיים שיצר הצו המקורי, שכלל גם את עיראק , כמו גם איסור גורף על פליטים מסוריה ללא מגבלת זמן. כמו כן, בנוסח המרוכך הושמטה ההעדפה שניתנה למיעוטים נרדפים, שהתפרשה בידי המבקרים כהעדפה לקליטת נוצרים על פני מוסלמים.