קבוצת אלון השלימה הסדר חוב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל

החברה פרעה 400 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ותידרש למצוא משקיעים חדשים בתוך 3 חודשים ■ פתרה את המחלוקות גם מול בנק הפועלים ומס הכנסה, שיזכו לתשלומים של 85 מיליון שקל ו-87.5 מיליון שקל, בהתאמה

שרגא בירן / צילום: איל יצהר
שרגא בירן / צילום: איל יצהר

קבוצת ההחזקות אלון השלימה אתמול (ב') את הסדר החוב הענקי שלה, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, עם נושי האג"ח שלה. זאת לאחר שמוקדם יותר החודש אישר ביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד את תנאי ההסדר, ונתן לו תוקף של פסק דין.

כחלק מהשלמת ההסדר פרעה אתמול אלון חוב של 401 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, מתוכו 261 מיליון שקל בגין תשלומי קרן ועוד 140 מיליון שקל בגין תשלומי ריבית. לאחר התשלום עומדת יתרת החוב של קבוצת אלון למחזיקי האג"ח על 1.49 מיליארד שקל (קרן והצמדות), ולפי תנאי ההסדר תיפרס קרן החוב מחדש, ותיפרע בין השנים 2018 ל-2028.

קבוצת אלון, שבשליטת שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים, מחזיקה ב-80% ממניות חברת אלון חיפושי גז  (שמחזיקה 4% ממאגר תמר), ששוויין הבורסאי עומד על כ-780 מיליון שקל; ב-8% ממניות חברת תחנות התדלוק דור אלון , בשווי של כ-80 מיליון שקל; וכן בכ-9.5% ממניות חברת האנרגיה האמריקאית דלק US , בעלות שווי שוק של כ-160 מיליון דולר (550 מיליון שקל). כמו כן מחזיקה הקבוצה ב-29% מחברות התפעול של כבישי האגרה, ובראשם כביש 6.

כחלק מהשלמת ההסדר העבירו בעלי השליטה לידי קבוצת אלון סכום של 40 מיליון שקל, ואילו החברה פתרה את המחלוקות גם מול שני נושיה האחרים, בנק הפועלים ומס הכנסה, שיזכו לתשלומים של 85 מיליון שקל ו-87.5 מיליון שקל, בהתאמה. לדברי קבוצת אלון, השגת ההסכמות מול כל הגורמים הרלוונטיים נותנת את מרחב הביטחון הפיננסי הדרוש לצורך גיוס משקיעים בתקופה הקרובה.

הסדר החוב קובע עוד כי עד 1 באוקטובר תגייס קבוצת אלון לפחות 120 מיליון שקל ממשקיע אחד או יותר, באמצעות הנפקה פרטית או ציבורית של מניות. הערך הנכסי הנקי של החברה נע כיום בטווח של 200-300 מיליון שקל, כך שגיוס הון בהיקף המדובר ידרוש ממנה להקצות 28%-38% ממניותיה בעת ההנפקה (תלוי בשווי הנכסים במועד ההנפקה ובכוח המיקוח של החברה).

אם יושלם גיוס ההון במועד, תוכל קבוצת אלון לבחור בין פירעון של מלוא החוב למחזיקי האג"ח (שנראה לפי שעה לא ריאלי) לבין הקצאת 25% ממניותיה למחזיקי האג"ח. כך שבירן והקיבוצים ידוללו פעם נוספת, ויישארו עם החזקה של 60%-65% מקבוצת אלון.

לדברי מנכ"ל קבוצת אלון, אבי גפן, שמונה לתפקידו בפברואר השנה, החברה יוצאת כעת לדרך חדשה, ותתמקד מעתה בהשאת ערך למשקיעיה. "חשוב לזכור שבניגוד להסדרי חוב אחרים, בהסדר של קבוצת אלון אין 'תספורת' למחזיקי האג"ח והנושים, אלא התאמת תנאי החוב בצורה שתאפשר המשך פעילות ללא לחצים פיננסיים ותוך ניצול הזדמנויות עסקיות", ציין גפן.

גפן יידרש כעת לפעול במהירות על כדי שיספיק להשלים את גיוס סכום ההשקעה המינימלי עד המועד המוסכם, אם בדרך של מציאת משקיעים פרטים ואם בדרך של הכנת החברה להנפקת מניות לציבור. במקרה שגיוס ההון לא יתבצע במועד, כך קובע הסדר החוב, יועברו 100% ממניות קבוצת אלון לידי מחזיקי האג"ח, ובעלי המניות הקיימים יאבדו את מלוא השקעתם בה.

שרגא בירן / צילום: איל יצהר
 שרגא בירן / צילום: איל יצהר