"חוק הג'ובים" של דוד ביטן אושר בכנסת בקריאה טרומית

עפ"י החוק, שרים וראשי רשויות יורשו להתמנות לדירקטורים בחברות ממשלתיות מבלי להוכיח כישורים מיוחדים ■ ביטן: "שחיתות זה כשיאיר לפיד היה שר אוצר"

דוד ביטן / צילום: איל יצהר
דוד ביטן / צילום: איל יצהר

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את התיקון לחוק החברות הממשלתיות, המכונה גם "חוק הג'ובים", שיזם יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד). בעד התיקון לחוק הצביעו 41 חברי כנסת, לעומת 25 מתנגדים.

על פי התיקון לחוק, יבוטל סעיף 18 ג' שקובע כי מועמד לתפקיד דירקטור בחברה ממשלתית שיש לו זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר בממשלה, יחויב על מנת להציג "כישורים מיוחדים" הגוברים במשקלם על אותה זיקה לשר. ההצעה קובעת כי גם שרים לשעבר עם ותק של 3 שנים לפחות וראשי רשויות מקומיות המונות מעל 50 אלף תושבים, יורשו להתמנות כדירקטורים בחברות ממשלתיות ללא הצגת כישורים עודפים - זאת תוך עקיפת "נבחרת הדירקטורים" של רשות החברות, המהווה "בנק" מועמדים לדירקטורים שענו על שורה של קריטריונים ודרישות. ההצעה של ביטן ביקשה במקור לאפשר גם לחברי כנסת לשעבר להתמנות לדירקטורים בלי כישורים עודפים, אולם בעקבות התנגדותו של שר האוצר משה כחלון גובשה הפשרה בעניין, אשר זכתה גם לתמיכתו.

"לא משנה מה תאמרו או באיזה ציפוי מתוק תעטפו את החוק הזה, זהו 'חוק ג'ובים' שפוגע במנהל התקין ובאושיות של ניהול תקין", אמרה על כך במליאה חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד). "החוק הזה יתיר בחירה בדירקטורים שהם בעלי זיקה אישית עסקית ופוליטית לשרים, בחברות ממשלתיות שתפקידם לנהל מאות מיליונים ואפילו מיליארדים של שקלים. זוהי שחיתות. עד שהצלחנו להקים את נבחרת הדירקטורים והביא את החברות הממשלתיות מהפסד של 600 מיליון שקל לרווח של 2 מיליארד שקל, אתם הופכים עכשיו את החברות האלה לשלוחות של מעשי שחיתות", הוסיפה גרמן.

 

ח"כ ביטן, יוזם החוק, השיב: "אני אוהב את גרמן, אבל אצלה כל מלה שנייה זו שחיתות. אבל שחיתות זה כשיאיר לפיד היה שר אוצר והוא דאג לזה שאפשר יהיה לבחור עכשיו רק את אנשי 'יש עתיד', כי אין שם חברי מרכז ואין שם כלום. זו השחיתות האמיתית וזה התרגיל הגדול שעשיתם". לדברי ביטן, אין שום סיבה ששרים עם ניסיון וראשי ערים גדולות יידרשו להציג כישורים עודפים, יותר מאלה שאמורים להציג אחרים. "נשמע לכם סביר שראש עיריית ת"א רון חולדאי, שהוא כידוע חבר מפלגת העבודה, לא יוכל להיות דירקטור בחברה ממשלתית? כל הביקורת הזו דמגוגית שמטרתה להנציח את שלטון הפקידים", הוסיף ביטן.

סגן שר האוצר, יצחק כהן, הסביר כי ההצעה תצטרך לעבור מקצה "שיפוצים" בוועדת חוק חוקה ומשפט, במיוחד לאור הפסיקה שהטילה אחריות אישית על דירקטורים. "אני בטוח שההצעה תעבור בוועדה, אבל צריך יהיה להתאים אותה לפסיקה. אני בכלל לא יודע אם מבינים פה את המשמעות של האחריות האישית המוטלת על דירקטורים, ולכן כדאי לחשוב פעמיים לפני שהולכים על דברים גורפים בחוק הזה", אמר כהן.