עתירה: לחייב את הממשלה לפרסם מידע בנוגע לגז בישראל

העתירה הוגשה ע"י ארגון המשמר החברתי והתנועה לחופש המידע ■ "המידע הנוגע למשאבי הגז של ארצנו חייב להיות נגיש לציבור הרחב, ולא יכול להימכר אך ורק לבעלי ההון בעלי האינטרס העסקי"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

ארגון המשמר החברתי והתנועה לחופש המידע הגישו הבוקר (ה') עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים, המבקשת לחייב את הממשלה לפרסם את כל המידע הטכני הנוגע לגז הטבעי הישראלי. לדברי מנכ"לית המשמר החברתי, נירית מוסקוביץ', "לא סביר שמשקיעים ברחבי העולם יידעו מה קורה במאגרי הגז שלנו - בשעה שאנחנו, הציבור הישראלי, נישאר בעלטה".

העתירה הוגשה בעקבות כמה בקשות חופש מידע שהגיש המשמר החברתי בנושא הגז הטבעי, שנדחו כולן. בקשה ראשונה, שהוגשה בינואר 2016, נדחתה בטיעון של סוד מסחרי. בקשה נוספת, שהוגשה למשרד האנרגיה ביולי שנה שעברה, נדחתה בטענה כי הנתונים אינם מוכנים וממילא הם חסויים לפי חוק הנפט.

בינואר השנה הגיש עו"ד אילן יונש בקשה נוספת, ונענה כי אפשר לקנות את המידע תמורת 50 אלף דולר וחתימה על סודיות מסחרית. במארס הגיש עו"ד יונש בקשה נוספת, שדחייתה הובילה להחלטת הארגונים להגיש את העתירה, באמצעות יונש עצמו ועו"ד אפרת גלר ממשרדו (חי בר-אל, אילן יונש ושות').

"מתווה הגז התבצע בחוסר שקיפות, שהעלה את החשש שהוא נבנה באופן לא הוגן לטובת היזמים ולרעת הציבור", אומרת מוסקוביץ'. "המתווה מנציח שוק מונופוליסטי במחירים מופקעים ויוצר מצב שלחברת החשמל יותר זול לקנות גז מחו"ל מאשר בארץ".

לדברי מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר, "המידע הנוגע למשאבי הגז של ארצנו חייב להיות נגיש לציבור הרחב, ולא יכול להימכר אך ורק לבעלי ההון בעלי האינטרס העסקי. תשובת המדינה למשמר החברתי, הדורשת סכום אסטרונומי של 50 אלף דולר תמורת המידע והימנעות מפרסום, מציבה חסם בין הציבור למידע השייך לו".

עו"ד יונש מוסיף: "מתווה הגז רחוק מקונצנזוס ציבורי, בעוד שמשרד האנרגיה נחשד לא אחת במסירת מידע שגוי ומטעה. התקדים של הסתרת המידע על מאגרי הגז הוא בלתי סביר בצורה קיצונית ואף מסוכן. זהו מידע ציבורי העוסק בהון ענק ונכסים לאומיים אסטרטגיים, בהיקף ששום פרויקט כלכלי אחר לא מתקרב אליו".

רכז חופש המידע במשמר החברתי, ניצן מתן, מוסיף: "הממשלה ויתרה במתווה הגז על נכסים בהיקף עצום ששייכים לציבור ועל הביטחון הסביבתי והאנרגטי של מדינת ישראל. לבעלים, הציבור, מגיע לקבל את כל המידע על כך". 

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה במשרדנו. אם וכאשר תתקבל, תשובתנו תינתן בבית המשפט".