מספר יבואני טלפונים סלולריים נערכים להגשת תביעה נגד המדינה, בעקבות הפחתת המכס על יבוא סמארטפונים, ולאחר שהמדינה לא הסכימה להחזיר להם מיליוני שקלים ששילמו כמס קנייה.

לאחר משא-ומתן ארוך, ולאחר שהתברר כי המדינה לא מוכנה בשום פנים ואופן לפצותם על הנזק שנגרם להם, החליטו כמה יבואנים להתאגד ולהגיש תביעה נגד המדינה. אחד היבואנים אמר ל"גלובס" כי "פשוט לא נותרה ברירה אחרת, וזאת אחרי שהמדינה הסבה לנו נזק של מיליוני שקלים בהחלטה שרירותית, וכאשר הייתה דרך אחרת לעשות את זה ללא נזק אם רק היו חושבים עוד דקה".

אחת הרפורמות של שר האוצר משה כחלון במסגרת תוכנית "נטו משפחה" הייתה לבטל את מס הקנייה על יבוא טלפונים סלולריים. אלא שההחלטה התקבלה מהרגע להרגע, ומה שקרה הוא שיבואנים שייבאו סחורות במיליוני שקלים, ושילמו את מסי הקנייה כחוק, נאלצו לספוג את ההורדה במחיר דרך חברות הסלולר, שתבעו מהם להוריד את המחירים מיידית בהתאם לביטול מס הקנייה.

חברות הסלולר נאלצו לעשות זאת אחרי שלקוחות דרשו מהן להפחית את המכס על מכשירים באופן מיידי בהתאם להחלטת כחלון. בשל כך הפעילו החברות לחץ מקביל על היבואנים ודרשו מהם להוריד מחירים - או שיסתכנו בכך שמוצריהם לא יימכרו.

בצר להם, היבואנים פנו לשר האוצר כחלון וביקשו ממנו להכיר במלאי שהכניסו לארץ עד יום ההחלטה על הפחתת המיסוי, ככזה שנכנס לפני המועד הקובע, ובכך בעצם לקבל חלק מהתשלומים שכבר שילמו. משנענו בשלילה, החליטו למעשה לפנות להליך של תביעה.