רוב עובדי ערוץ הכנסת לא ימשיכו לאחר המעבר לידי ערוץ 20

מנהל התפעול המיועד של הערוץ, יורם כהן, אמנם נועד עם כל עובדי הערוץ שמפעילה כיום חדשות 2, אך בימים האחרונים קיבלו רובם תשובות שליליות ■ תחת ערוץ 20, ערוץ הכנסת צפוי לשנות את פניו ולהתבסס יותר על הפקות חוץ ועל חברות הפקה חיצוניות

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

החלפת המפעילה של ערוץ הכנסת, מחדשות 2 לערוץ 20, שאמורה להתבצע בסוף החודש, נוגעת גם לגורלם של עשרות עיתונאים המועסקים כיום בערוץ. על-פי הערכות, מדובר ב-80-90 עובדים, רובם עיתונאים, כשכרגע נראה כי רובם המכריע לא ייקלט בערוץ במתכונתו החדשה.

עובדי ערוץ הכנסת במתכונתו הנוכחית מועסקים על-ידי חדשות 2, שהפעילה את הערוץ ב-13 השנים האחרונות. אמנם בתחילת השבוע פנתה חדשות 2 לבג"ץ בדרישה שיבטל את זכייתו של ערוץ 20 במכרז שקיימה מועצת הכבלים והלוויין, אך אם ההחלטה תיוותר על כנה, בחדשות 2 ייאלצו לפטר את כל עובדי הערוץ.

עם זאת, לאור העובדה שערוץ הכנסת עצמו ימשיך כמובן לפעול, ובאופן טבעי יזדקק לאנשי מקצוע שלפחות חלקם ימשיכו לבצע אותה העבודה, נעשו בתקופה האחרונה כמה מאמצים לדאוג לכך שכמה שיותר מעובדי הערוץ ימשיכו להיות מועסקים בו גם תחת המפעילה החדשה.

בסוף מאי יזם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מפגש בין נציגי העובדים לבין ראשי ערוץ הכנסת החדש, המנכ"ל מוטי שקלאר והעורך הראשי חגי גולן. אדלשטיין הפציר בראשי הערוץ לעשות מאמץ לקלוט כמה שיותר מהעובדים, וככל הידוע הפגישה התנהלה ברוח טובה וחיובית, כשבערוץ אכן הבטיחו לפעול בעניין.

לאחר המפגש הזה זימן מי שמונה למנהל התפעול בערוץ החדש, יורם כהן, לשעבר מנהל חטיבת החדשות בערוץ 1, את כל עובדי הערוץ וקיים איתם ראיונות.

אלא שבימים האחרונים החלו העובדים לקבל תשובות, וככל הידוע ברובם המוחלט של המקרים התשובות הן שליליות. על-פי חלק מהערכות, רק מספר קטן של עובדים, בין 10% ל-20% מהם, הגיעו לסיכום על המשך עבודתם בערוץ גם תחת המפעילה החדשה. חלק מכך נוגע גם לעובדה שכיום כל התוכניות בערוץ הכנסת מצולמות באולפני הערוץ בכנסת, בירושלים - בעוד שלפי התוכניות של ערוץ 20 חלק הארי של התוכניות יצולמו באולפנים ובאתרים אחרים ואף יופקו על-ידי חברות הפקה חיצוניות.

גורם בערוץ הכנסת החדש טען היום (ג') בהקשר זה כי עדיין מוקדם לסכם את מצבת העובדים, ונעשים מאמצים לקלוט כמה שיותר עובדים מכוח-האדם הנוכחי. יחד עם זאת, גם הוא ציין כי ההצעה במכרז כללה לא מעט פורמטים המצטלמים מחוץ לאולפן ערוץ הכנסת ומחוץ לכותלי הכנסת, ולדבריו, לצורך כך נדרשת גם עבודה עם חברות הפקה חיצוניות.

במקביל למאמצים שערך אדלשטיין, גם חברת הכנסת יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) ניסתה מספר פעמים בשבועות האחרונים להגיש הצעה דחופה לסדר היום שתדון במצבם של עובדי ערוץ הכנסת, אך עד כה ההצעה לא צלחה את נשיאות הכנסת.

"עקב השינויים הצפויים לבוא ובשל אחריותנו כחברי כנסת, על הכנסת לוודא שמירה על זכויותיהם של עובדי הערוץ ועתידם", נכתב בהצעה שאליה חברו בהמשך גם חברי הכנסת אורלי לוי-אבוקסיס, אורן חזן ומיכאל מלכיאלי.

מחר (ד') אמורה ועדת הכנסת לדון בערעור שהגישה ח"כ כהן-פארן, על כך שההצעה שהגישה נדחתה עד כה בכל פעם מחדש.

כאמור, בתחילת השבוע הגישה חברת החדשות של ערוץ 2 עתירה לבג"ץ כדי שזה יוציא צו על-תנאי וצו ביניים שיעצרו את העברת הערוץ לידיו של ערוץ 20. העברת המקל בין הערוצים אמורה להתבצע ב-27 ביולי. היום נקבע כי בג"ץ ידון בעתירה ב-19 ביולי.