אמקור תשלם 8 מ' ש' ל-326 רוכשי דירות ב"מגדלי סנטרל פארק"

אמקור לא גילתה לחברי קבוצת הרכישה כי בכוונתה לחבר את החניון שלהם לחניוני מכבי-אסותא ומגדל אלקטרה ■ הבורר, השופט בדימוס בועז אוקון, פסק את הפיצוי לרוכשים בגין הפרת חובת הגילוי, על אף שקבע כי לא נגרם להם נזק כלכלי

המגדלים בשכונת ביצרון / צילום: תמר מצפי
המגדלים בשכונת ביצרון / צילום: תמר מצפי

חברת אמקור תפצה את 326 רוכשי הדירות בפרויקט "סנטרל פארק" בשכונת ביצרון בתל-אביב ב-8 מיליון שקל, בגין הפרה של חובת הגילוי במהלך שיווק הפרויקט - כך קבע לאחרונה השופט בדימוס בעז אוקון בהליך בוררות בין הצדדים.

הקרקע, בבעלות אמקור, הממוקמת בשדרות ההשכלה, הייתה מיועדת להקמת שני מגדלי מגורים, ונמכרה לקבוצת רכישה של 326 רוכשים. בהסכם בין הצדדים, מגדלי המגורים אמורים היו להימסר לרוכשים יחד עם 3 מפלסי חניה תת-קרקעית, אך בעת אכלוס הפרויקט הם גילו כי החניון כולל גם שתי קומות נוספות, 4-ו-5, שנבנו מתחת לחניוני המגורים ללא ידיעתם וחוברו לחניוני אסותא-מכבי ומגדל אלקטרה הסמוכים.

בנובמבר 2010 הגישו הרוכשים, באמצעות עורכות הדין אפרת רנד ושני סבג ממשרד מ.פירון ושות', תביעה לבוררות נגד אמקור, בטענה כי הסתירה מהם את עצם הקמת שתי קומות החניון וחיבור חניון המגורים לחניוני המשרדים. בפועל, הם טוענים, הם גילו כי מתחת לפרויקט המגורים הוקם ללא ידיעתם חניון ציבורי בן 1,800 חניות - עובדה שהביאה, לטענתם, לירידה בשיעור של 5% בערך דירותיהם בשל מטרדים ומטעמי ביטחון ובטיחות.

בהליך הבוררות נקבע כי אמקור הייתה רשאית על-פי תוכנית בניין העיר להקים את החניונים המסחריים מתחת לחניוני המגורים ולחבר אותם לחניוני אסותא ומגדל אלקטרה. בנוסף נקבע כי רוכשי הדירות לא הצליחו להוכיח ירידה בערך הדירות.

יחד עם זאת קבע אוקון כי אמקור הפרה את חובת הגילוי ואת חובת תום-הלב במשא-ומתן, ויצרה מצג-שווא רשלני בכך שלא גילתה לרוכשים על הקמת קומות החניון הנוספות וחיבורן לחניוני אסותא-מכבי ומגדל אלקטרה הנמצאים בסמיכות.

על אף שלא נפסקו פיצויים על נזקים בפועל, קבע אוקון כי הרוכשים זכאים לפיצויים בגין הפרה של חובת הגילוי. "תיאור הסביבה של הפרויקט, תוך דילוג על שאלת החניונים וחיבורם זה לזה, הוא בבחינת גילוי חלקי. למעשה, במעשי השיווק היה מקופל יסוד של העלמה אקטיבית. העלמה אקטיבית כזו היא בוטה ומקוממת, ויש בה כדי לעורר תסכול המצדיק מתן פיצוי, בלא קשר לאי-קיומו של נזק כלכלי", קבע אוקון, והוסיף כי "הפרת החובה היא בוטה במיוחד בהתחשב בקמפיין השיווקי שליווה את הפרויקט, ושבו לא ניתן גילוי מספיק דיו לסביבת הפרויקט".

הוא הדגיש כי חובת הגילוי קיימת גם אם לא התלווה לה נזק פיזי של ירידת ערך. "התחושה של פיזור אשליות מותירה טעם מר בפה, אפילו לא נלווה לה חיסרון כיס. הפגיעה בצרכן קיימת בשל עצם העובדה שהוא רכש דירה בלי לדעת את כל פרטיה. זוהי פגיעה באוטונומיה של הקונים".

אוקון קבע כי אמקור תפצה תוך 60 יום את רוכשי הדירות בסך של 5.7 מיליון שקל, סכום שיישא הפרשי הצמדה וריבית החל מיולי 2007, נוסף ל-623 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין - כלומר בפועל תשלם כ-8 מיליון שקל.