במקום בן-זקן: רדיו ירושלים צפוי לעבור לדוד אסטנג'לוב

מניות הרדיו הועברו לידי עו"ד אסטנג'לוב כנאמן מאז שג'קי בן-זקן הורשע בעבירות שיש עמן קלון ■ כעת הרשות השנייה קרובה לאשר את העברת הרדיו לבעלותו של אסטנג'לוב, למרות טענות על קרבה בינו לבן-זקן

לוגו רדיו ירושלים
לוגו רדיו ירושלים

רדיו ירושלים צפוי לעבור בקרוב לבעלותו של עו"ד דוד אסטנג'לוב - כך נודע ל"גלובס". בעליו הקודמים של הרדיו, איש העסקים ג'קי בן-זקן, הורשע במהלך 2015 במספר עבירות שיש עמן קלון, ובעקבות כך, באפריל 2016, הורתה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו להעביר את התחנה שבבעלותו לידי נאמן. מי שמונה לנאמן הוא עו"ד אסטנג'לוב, וכעת, כאמור, ברשות השנייה קרובים לאשר את העברת הבעלות על הרדיו לידיו.

אחת הסוגיות שעמדו על הפרק לקראת לאישור המהלך נגעה לשאלת הקרבה בין בן-זקן לאסטנג'לוב. מבחינה חוקית בן-זקן יכול להעביר את הרדיו לכל גורם עסקי אחר שעומד בתנאי הרשות השנייה, ובתנאי שבין השניים לא ממשיך להתקיים קשר, ושבן-זקן אכן לא יהיה מעורב עוד בפועל במה שנעשה בתחנה.

ברשות השנייה הבהירו כי ההחלטה להעביר את הרדיו לידי עו"ד אסטנג'לוב - שעדיין כפופה למספר תנאים - נעשתה רק לאחר הליך מסודר שבוצע על-ידה, שבו נבדקו הקשרים של השניים, גם באמצעות רואה חשבון. במסגרת הבדיקה נערכו תהליכים כדי לוודא כי תנותקנה זיקות שהיו יכולות להיות בין השניים, וכך, למשל, לאור העבודה שאסטנג'לוב כיהן כדירקטור באחת החברות של בן-זקן בהתנדבות, כחלק מהליכי האישור הורו לו ברשות להתפטר מהדירקטוריון. בן-זקן ואסטנג'לוב גם נדרשו לחתום על הצהרות שבהן התחייבו שבן-זקן לא ישפיע על ניהול התחנה, ושאסטנג'לוב לא יושפע ממנו.

למרות הדברים הללו, יש מי שמפקפק בחוסר הקשר שבין בן-זקן לאסטנג'לוב. עוד בינואר השנה פנה מנחם גלילי, עורך מקומון אשדודי בשם "השבוע באשדוד", שכותב רבות על ענייניו ועסקיו של בן-זקן, ליו"רית הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', והתריע על עצם העברת הרדיו לנאמנותו של עו"ד אסטנג'לוב.

גלילי טען במכתבו כי למרות העברת הרדיו לנאמנות, "בן-זקן יישאר תמיד בעל הבית, והוא ינהל את ענייני הרדיו מתאו בכלא חרמון, כפי שהוא מנהל מהכלא את קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד".

גם היום (ב') בשיחה עם "גלובס" טען גלילי כי בין השניים היו בעבר עסקים רבים, וכי אין לו ספק שברגע שבן-זקן ייצא מהכלא, ולא יהיה לו עוד קלון - הוא יחזיר את תחנת הרדיו לרשותו.

עו"ד אסטנג'לוב עצמו לא הכחיש היום בשיחה עם "גלובס" כי היו לו בעבר עסקים משותפים עם בן-זקן. "נשאלתי על-ידי בודק של הרשות על כל מיני פעילויות עסקיות שעשיתי עם ג'קי בעבר ובהווה, עניתי על השאלות למי שצריך לענות, ומעבר לזה אני לא מעוניין להרחיב. הם חשבו שהפעילויות הללו קשורות לעניין, שיכולה להיות לזה השפעה, וכנראה הבינו שלא".

בתשובה לשאלה האם כבעלים של הרדיו הוא עומד לבצע בו שינויים, השיב אסטנג'לוב כי "כרגע הכול הולך להישאר אותו דבר, ובעתיד נראה".

ג'קי בן-זקן הורשע במהלך 2015 בשתי פרשות שונות - פרשת הרצת מניות מנופים פיננסים, ופרשת פואד בן-אליעזר - שבגינן נגזר עליו עונש מאסר של 26 חודשים, שאותו התחיל לרצות בסוף 2016.

זמני הפרסום ברדיו האזורי: הצעת חוק

ועוד בענייניי הרדיו האזורי: ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו הנוגע לזמני הפרסומות ברדיו המקומי.

על-פי החוק כיום, מותר לתחנות לשדר עד 9 דקות פרסום בכל שעה, כשבפועל הרשות השנייה מאפשרת להן לעשות זאת לפי חישוב יומי, כלומר מקסימום של 216 דקות פרסום ביממה, לפי תמהיל שנקבע על-ידי התחנה.

כעת, על-פי הצעתו של ח"כ מיקי זוהר, שאושרה כאמור לקריאה שנייה ושלישית, ניתן יהיה לנייד את הפרסום ברמה החודשית, כך שהתחנות יוכלו לשדר בכל יום כמות גדולה יותר של פרסומות (ובתנאי שבכל חודש סך דקות הפרסום לא יחרוג מהמגבלה).

ח"כ זוהר נימק את הצעתו בכך ש"תחנות הרדיו האזורי קורסות תחת הנטל הכלכלי ומנסות לנייד את דקות הפרסום כדי להתקיים בכבוד".

יחד עם זאת, הרדיו האזורי הוא דווקא הסקטור היציב ביותר מבחינה כלכלית בשוק התקשורת המקומי, וככל הידוע רוב התחנות הפעולות בו מציגות מדי שנה רווחים או שומרות על פעילות מאוזנת.