ביקושים נמוכים בהנפקת תמר: גייסה רק 200 מיליון דולר

(עדכון): תוצאה מאכזבת להנפקת הענק של יצחק תשובה ■ עיקר הביקושים הגיעו מהשוק המקומי ■ התבטאות שטייניץ והמחירים התחרותיים בכריש-תנין פעלו לרעת ההנפקה

אחרי שהושלמה ההנפקה המוצלחת של אגרות החוב של תמר פטרוליום, מקבלת החברה כתף קרה מהמשקיעים.

תמר פטרוליום ניסתה היום לעבור לשלב הנפקת המניות ובשל העובדה שמדובר באחת ההנפקות הגדולות בשוק ההון, ציפו בחברה שיגיע גל של משקיעים זרים שירכשו את המניות.

בפועל מי שרכשו את המניות בהנפקה הם בעיקר המשקיעים המוסדיים הישראלים, שחשופים למאגר הגז תמר עד לשד עצמותיהם, בעוד משקיעים הזרים כמעט והדירו רגליהם מההנפקה.

חתמי ההנפקה פתחו מכרז מיוחד שנועד לקרוץ למשקיעים הזרים - שונה מהמכרז הישראלי השוויוני הרגיל. לא ניכנס לעובי הקורה של המכרז עצמו, אבל נושא התמחור של מאגר הגז תמר היה משמעותי בהנפקה. מאגר הגז תמר מתומחר היום במחירי שיא שמשקפים את שווי החוזה של חברת החשמל. לאחרונה הפתיע שר התשתיות יובל שטייניץ שאמר כי חברת החשמל תנצל את זכותה בחוזה מול תמר ותפתח את ההסכם כדי להוזיל את המחיר בו היא רוכש גז טבעי.

בנוסף על האמירה של שטייניץ, פעלה נגד ההנפקה העובדה שמאגרי כריש ותנין מציעים היום גז טבעי במחירים נמוכים מהמחיר של תמר - מה שהופך את השוק הזה לשוק של קונים, שלוחצים את המחירים כלפי מטה.

המשקיעים הזרים הבינו, כנראה, שבשונה מהנפקת האג"ח שמובטחת בהכנסות מתמר, התמחור של המניות משקף שווי גבוה - ולכן  לא הזרימו את הביקושים המספיקים כדי להשלים את מכירת מלוא מניות תמר פטרוליות שבבעלות דלק קידוחים.

ההנפקה נתפרה למידותיהם של המשקיעים הזרים, אך אלו מיאנו להגיע

הנפקת הענק המסקרנת של תמר פטרוליום זכתה לביקושים נאים ממשקיעים מקומיים שלמעשה כיסו את ההנפקה, אך המשקיעים מחו"ל מטפטפים והסכומים שמגיעים מעבר לים, לטענת החברה, הסתכמו בכ-50 מיליון דולר.

את השלב הישראלי של ההנפקה הובילה חברת החיתום לידר הנפקות שהשלימה את חלקה בעסקה כבר ביום חמישי, והסקרנות (הטבעית) הייתה מה יהיו היקפי הביקושים שיגיעו מחו"ל. את השלב בחו"ל מובילים JP מורגן ו-HSBC שככל הנראה אינם מספקים את הסחורה. יש לציין כי ההנפקה (שלב המניות שלה) נתפרה למידותיהם של המשקיעים הזרים שממאנים להגיע.

הנתון החשוב שאמור היה להיגזר משלב זה יהיה שוויו של מאגר תמר שכרגע נגזר רק משוויה של ישראמקו - כ-12 מיליארד דולר. בשל מיעוט המשקיעים הזרים בהנפקה קשה מאוד לקבוע שווי למאגרי הגז הישראלים, ולכן הציפייה של המשקיעים ה"כבדים" בשוק ההון הייתה שהמשקיעים הזרים שלהם יש ניסיון וידע רב יותר בתמחור של מאגרי גז ויתנו "קריאת כיוון" לשווי תמר ממנה ייגזר שוויה של כל תעשיית הגז הישראלית, אולם מאחר ואלה לא באו - הרי שהתמחור נצמד לשווי של תמר, הנגזר משוויה של ישראמקו כאמור.

גורם בכיר המעורה היטב בעסקה אמר ל"גלובס": "ההערכה שלנו הייתה שלא יבואו כלל משקיעים זרים להנפקה הזו, אז 50 מיליון דולר זה 50 מיליון דולר יותר מההערכות שלנו, ולכן לא הייתי אומר שזה כישלון".

אמירתו של הגורם הבכיר אינה מתיישבת עם העובדה כי הנפקת המניות נתפרה במיוחד למידותיהם של המשקיעים הזרים ולכן נקבע מנגנון של בוק (BOOK) - מנגנון מכרזי ששונה באופן מהותי מהמקובל בשוק ההון הישראלי ומאמץ למעשה את המנגנון האמריקאי.