צעד נוסף בהליך אישור הקמת השדה הסולארי בדימונה

התוכנית להקמת השדה, בשטח 6,000 דונם, אושרה פה אחד בוועדה לתשתיות לאומיות ■ השר שטייניץ: "נמשיך לקדם פרויקטים נוספים על מנת להגדיל את יצור החשמל מאנרגיות מתחדשות"

הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות אביגדור יצחקי , אישרה היום פה אחד את התוכנית להקצות 6,000 דונם בין דימונה לירוחם לצורך הקמת שדות סולאריים. במשרד האנרגיה אומרים כי התוכנית, תת"ל 82, תועבר להערות והשגות ועדות תכנון מחוזיות. שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר היום כי התוכנית היא "צעד חשוב להשגת מדיניות הממשלה בתחום האנרגיות המתחדשות".

האתר הסולארי החדש צפוי להיות מבין האתרים הסולאריים הגדולים בעולם, עם הספק מותקן של כ-500 מגה-ואט. כמות זאת יכולה להוות כ-20% מההיקף הכולל של חשמל מאנרגיה מתחדשת שלו מחויבת המדינה ב-2025. החלטת הממשלה בנושא זה, שהתקבלה לקראת ועידת פריז, קובעת כי החשמל המתחדש יהווה באמצע העשור הבא 13% מכלל החשמל המיוצר.

השטח שהוקצה בות"ל במסגרת התוכנית חופף לשטח בו פועלת חוות "צברי אורלי" על שטח של 1,200 דונם. מכיוון שפינוי החווה צפוי לעלות לפחות 60 מיליון שקל, ייתכן שהיא תמשיך לפעול בתוך המתחם הסולארי, ותגרע חלק מכושר הייצור שיותקן בה לבסוף.

בהודעת משרד האנרגיה מהיום נכתב כי שטח התוכנית "כולל בתוכו גם שטחי אש של מערכת הביטחון שיימסרו לטובת האתר הסולארי. על פי התכנית, ניתן יהיה להקים במתחם מספר תחנות כוח, שיופעלו על ידי יזמים שונים שייבחרו במכרזים המלווים על ידי וועדת המכרזים בראשות החשב הכללי במשרד האוצר, משרד האנרגיה ורשות החשמל. בנוסף, התכנית תאפשר מערך לאגירת אנרגיה, ובתחומה נשמרת רצועה למסילת הברזל דימונה-ירוחם, המקודמת על ידי חברת נתיבי ישראל".