סקר: מיזוגים ורכישות בישראל ב-15.3 מיליארד ד' ברבעון ראשון

דוח של משרד עורכי הדין האמריקאי White and Case יחד עם חברת Mergermarket: "כל עוד ישראל תמשיך להיות מוקד לחדשנות טכנולוגית, היא תוסיף למשוך הון חיצוני שמחפש את היתרון היחסי בשוק הגלובלי"

עסקה עסקאות ידיים מיזוג לחיצת ידיים חתימת חוזה / צלם: פוטוס טו גו
עסקה עסקאות ידיים מיזוג לחיצת ידיים חתימת חוזה / צלם: פוטוס טו גו

חדשנות ופיתוחים טכנולוגיים יוצרים קרקע פורייה למיזוגים ורכישות בישראל ומושכים אליה כמות ניכרת של משקיעים. קצב המיזוגים והרכישות עולה בשנים האחרונות, וזאת במיוחד בתחום הסייבר. כך עולה מדוח של משרד עורכי הדין האמריקאי White and Case יחד עם חברת Mergermarket המתמחה באיסוף מידע בתחום זה. לשם יצירת הדוח רואיינו 66 מנהלים בכירים בחברות ישראליות וחברות השקעה פרטיות.

לדברי קולין דאימונד, שותף וראש הדסק הישראלי בווייט אנד קייס, "כל עוד ישראל תמשיך להיות מוקד לחדשנות טכנולוגית, היא תוסיף למשוך הון חיצוני שמחפש את היתרון היחסי בשוק הגלובאלי".

כלל העסקאות, הן על ידי משקיעים זרים והן מבית, הגיעו לערכי שיא בשנת 2016 עם 99 עסקאות בשווי 20 מיליארד דולר, והסימנים מצביעים על כך ש-2017 תהיה גם היא שנה חזקה - עם 19 עסקאות בשווי 15.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון בלבד (יצויין שעסקת הענק במובילאיי אחראית לחלק משמעותי מן הסכום הזה - 14.7 מיליארד דולר).

רובם המכריע (86%) של הנשאלים צופים כי הפעילות ב-2017 תישאר זהה או תצמח ביחס ל-2016. נתוני הרבעון הראשון של 2017 תומכים בדעה זו.

תחומים נוספים מלבד סייבר שזוהו כחמים הם מדעי החיים (ביומד) וטכנולוגיה פיננסית (פינטק). בעוד המשיבים טוענים כי רגולציה עדיין מהווה אתגר בישראל, ובמיוחד אכיפת ההגבלים העסקיים, חוק הריכוזיות של המדינה יצר הזדמנויות להון פרטי, וזאת מכיוון שרבות מחברות האחזקה הגדולות והקונגלומרטיות בישראל עתידות להתפרק.

למרות הפעילות הסינית העניפה בישראל, ארה"ב היא דיין הרוכשת הפעילה ב-2016 ו-2017. חברות וגורמים אמריקאים רכשו בתקופה זו 37 חברות או פעילויות ב-17.1 מיליארד דולר. כמובן שסין היא כוח עולה בתחום זה, עם 10 עסקאות בהקיף של 10.9 מיליארד דולר, כאשר לפני מספר שנים לא היוו הסינים רוכשים מובילים לטכנולוגיות ישראליות כלל.

באשר לרכישות על ידי רוכש ישראלי, ב-2016 נרשמו 25 כאלה, בשווי כולל של 2.2 מיליארד דולר, ירידה ניכרת לעומת 42 עסקאות ב-2015 בשווי כולל של 47.8 מיליארד דולר - אולם 29.6 מיליארד דולר מאלה מיוחסים לרכישת חברת אלרגן על ידי טבע. הממוצע לשנים 2009-2016 בנטרול אלרגן עומד על 27 עסקאות בשווי כולל של 3.8 מיליארד דולר, כך שב-2016 ניכרה ירידה. כותבי הדוח מציינים כי בשווקים הגלובליים נרשמה תנודתיות רבה בתחילת שנת 2016, מה שכנראה פגע בפעילות.

שוק היעד המוביל לרכישות על ידי חברת ישראליות היה גם הוא ארה"ב, עם 17 עסקאות בשווי 2.1 מיליארד דולר ב-2016 וברבעון הראשון של 2017. לאחריו בריטניה, עם חמש עסקאות בשווי 1.1 מיליארד דולר. בריטניה זוקפת לזכותה את העסקה הגדולה ביותר של התקופה - 1.1 מיליארד דולר, שווי הרכישה של חברת Ithaca Energy על ידי קבוצת דלק בפברואר 2017 - מהלך אשר העניק לדלק דריסת רגל באזור הים הצפוני.

מבחינת סקטורים, מרביתן של עסקאות הרכישה הגדולות שביצעו חברות ישראליות היו בסקטור התוכנה, כולל העסקה השנייה בגודלה בתקופת 15 החודשים המדוברת, רכישת חברת InContact האמריקאית, המספקת אפליקציות לניהול אנשי קשר, בסכום של 960 מיליון דולר על ידי נייס.

גם חברות ישראליות קטנות יותר התרחבו באמצעות רכישות, למשל CyberArk שרכשה את חברת Conjur האמריקאית תמורת 42 מיליון דולר בחודש מאי 2017. חברת פרוטרום, העוסקת בחומרי טעם וריח, ביצעה מספר משמעותי של עסקאות רכש בחמש השנים האחרונות, ביניהן יצרן חומרי הטעם Rene Laurent וחברת Unique Flavors הדרום אפריקאית ברבעון הראשון של שנת 2017.

למרות פעילות מאופקת יחסית ב-2016, התחזית לרכישות על ידי חברות ישראליות ב-2017 נראית מבטיחה. ברבעון הראשון של 2017 נרשמו 15 עסקאות יוצאות בהיקף של 1.9 מיליארד דולר, נתונים קרובים לאלה של השנה הקודמת כאשר נותרו עוד תשעה חודשים.

למעלה משני שליש מהנשאלים (67%) טוענים כי טכנולוגיה ומדיה הוא הסקטור המושך ביותר עבור רוכשי חברות ישראליות, כאשר 96% מתוכם הציבו ענף זה בין שלושת הראשונים. לפי נתוני מטה הסייבר הלאומי, ישראל היוותה יעד ל-20% מההשקעה החדשה העולמית באבטחת סייבר ב-2015, מה שהציב אותה במקום השני אחרי ארה"ב.

דיאמונד מציין כי ישראל חייבת את המומחיות שלה בתחום אבטחת הסייבר לצבא המתקדם שלה, ומזכיר את יחידה 8200, המשחררת אלפי צעירים המצוידים במיומנויות פריצה (האקינג) ברמה גבוהה ביותר בכל שנה, ורבים מהם מקימים חברות הזנק או מצטרפים לחברות קיימות. קבוצה זו מקימה בישראל גם את תעשיית הפינטק.

הישראלים שרואיינו בסקר הביעו אופטימיות לגבי העתיד העסקי בתחומם. 36% צופים שיהיו מעורבים ביותר עסקאות מיזוג ורכישה במהלך 12 החודשים הבאים לעומת 12 החודשים הקודמים (50% מאמינים שהמצב ישראל זהה ורק 14% צופים ירידה). יותר ממחצית הנשאלים צופים עלייה בתחרות על נכסים ישראלים במהלך 12 החודשים הקרובים. יותר מ- 80% צופים עלייה במספר הגופים הסינים המביעים עניין בחברות ישראליות.