גפני וביטן למשרד האוצר: הגדילו את המענק לערבה מיינס

השניים מאיימים להחריג אותה מהוראות המיסוי של ששינסקי 2 ■ במשרד האוצר טוענים: הליך חקיקת הבזק שגפני וביטן מקדמים מבזה את תקנון הכנסת; החברה מנצלת לרעה מענקים שכבר הובטחו, ויש לבטלם

יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) ויו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) מקדמים חקיקת בזק שתחריג את חברת ערבה מיינס מכללי המיסוי של חוק ששינסקי 2 הנוגעים להכנסות מאוצרות טבע, וזאת בעיקר כ"שוט" מול משרד האוצר שמסרב להגדיל את המענק שניתן לחברה ב-35 מיליון שקל נוספים.

באוצר מתחו ביקורת על הליך החקיקה ואמרו כי הוא מבזה את תקנון הכנסת. בנוסף, באוצר סבורים שהחברה מנצלת לרעה את המענקים שכבר הובטחו וסבורים שיש מקום לבטלם.

ביטן וגפני מנסים לגבש הצעת חוק שתעבור בקריאה טרומית כבר ביום רביעי הקרוב, כך שתיכנס ל"צנרת" לפני יציאתה של הכנסת לפגרת הקיץ. השניים מודעים לבעיות הרבות של חקיקה כזאת שהופכת הלכה למעשה את חוק ששינסקי 2 לחוק הנוגע לכימיקלים לישראל (כיל) בלבד ובכך מהווה "אכיפה סלקטיבית" שצפויה לזמן עתירה של כיל לבג"ץ - ואולם המטרה מבחינתם היא לא ההחרגה, אלא הגדלת המענק כפי שדורשת החברה. גם משרד ראש הממשלה התייצב לימין החברה ואף תקף את עמדתו של האוצר. לאחרונה, על רקע פרשת הצוללות, היה מי שהבחין בעובדה כי ערבה מיינס מיוצגת על ידי עו"ד דוד שמרון, עורך דינו, בן דודו ואיש סודו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ההתגייסות של חברי הכנסת

בפברואר האחרון פרסמנו כאן כיצד התגייסו חברי ועדת הכספים של הכנסת למען ערבה מיינס. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), למשל, רכן לעבר נציג ועד העובדים של החברה רגע לפני שהחל הדיון ולחש לו: "אתה צריך להזכיר שאתה חושש לגורל של 200 משפחות... תדבר חזק, אל תפחד". ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) הציע מחוץ לאולם למנכ"לית החברה קרלה גרנדוס: "תשכרו מסוק, זה לא יעלה הרבה כסף, ונביא חמישה ח"כים למכרה בתמנע שיפגשו את העובדים ויהיו כמו חיילים".

גרנדוס הבהירה מצדה כי ללא הגדלת המענק (ולשיטתה לא מדובר כלל בהגדלה אלא בהקצאת הסכום המלא שהובטח מראש), החברה לא תשקיע 200 מיליון דולר כפי שתכננה ואף תסגור את המפעל בארץ לטובת מפעל חדש בירדן.

המענק לחברה, נזכיר, הובטח לערבה מיינס כבר במהלך הדיונים על חוק ששינסקי 2, לאחר שהתברר כבר בהתחלה כי שינוי המיסוי יפגע מאוד בחברה משום שהרווחיות שלה שונה ותנודתית יותר מזו של כיל. הגורמים המשפטיים הזהירו מפני החרגת החברה, שתעורר עילה לטענה בגין אכיפה סלקטיבית, ולכן המליצו על מתווה של מענק כפיצוי. במקביל לשוט החקיקה של ביטן וגפני, גם ערבה מיינס מציגה שוט משלה בדמות ישיבת דירקטוריון שאמורה לכנס באוגוסט הקרוב החברה האם המקסיקנית "אהמסה", בה צפויה לכאורה להתקבל ההכרעה באשר למעבר לירדן.

בדיון שנערך בוועדת הכספים אמר היועמ"ש של האוצר, עו"ד אסי מסינג, כי ההצעה לחוקק חוק מיוחד עבור ערבה מיינס בדרך של הוספת הסתייגות להצעת חוק קיימת היא "ביזוי של הליך החקיקה ותקנון הכנסת". באוצר מציינים כי החברה זכתה ב-2009 במענק של משרד הכלכלה בסך של 150 מיליון שקל לצורך יצירת מקומות תעסוקה בנגב, אך טרם ניצלה אותו בתואנות שונות. באוצר לא מאמינים לדיווחי החברה כי היא מעסיקה 200 עובדים ומציינים כי במסגרת ששינסקי 2 זכתה ערבה מיינס בהטבות מס בשווי 670 מיליון שקל. "במקום להמשיך את ההתנהלות מול ערבה מיינס היה עדיף לבטל את זכייתה במענק ולחלק מחדש את הכסף", אמר ל"גלובס" גורם במשרד האוצר.