חברת ניכיון הצ'קים אורשי תנפיק אג"ח ב-70 מיליון ש' בבורסה

אורשי, שבשליטת משפחת לביא, מתכננת להשתמש בכספי הנפקת האג"ח לצורך הגדלת תיק הלקוחות וכן לפירעון הלוואות פרטיות בהיקף כולל של כ-9 מיליון שקל מגורמים הקשורים לבעלי החברה

יצחק לביא שי לביא וגלעד אלגור / צילומים: אתר החברה
יצחק לביא שי לביא וגלעד אלגור / צילומים: אתר החברה

חברת אשראי חוץ-בנקאי שישית עושה את דרכה לבורסה בתל אביב, והפעם מדובר בחברת אורשי ג.ש. (Or Shay G.S), המתכננת לגייס בקרוב כ-70 מיליון שקל באמצעות הנפקה של איגרות חוב, שצפויות להיות מדורגות.

את אורשי, הפועלת בתחום ניכיון צ'קים מסחריים לעסקים קטנים ובינוניים, ייסד ב-1982 יצחק לביא, וכיום יו"ר החברה הוא בנו, שי לביא, שהצטרף לפעילות החברה ב-1994. מנכ"ל החברה הוא גלעד אלגור, שהצטרף לאורשי ב-2009, ושותף בהחזקות בחברה. את ההנפקה מובילה חברת ווליו-בייס חיתום וניהול הנפקות, ומטיוטת התשקיף שפרסמה החברה הבוקר, עולה כי הריבית בגין האג"ח תשולם בשישה תשלומים חצי-שנתיים, בין 2017 ל-2020.

פעילותן של חברות האשראי החוץ-בנקאי מתרכזת בעיקר בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה, שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. באורשי מציינים כי "שוק מתן האשראי עבור עסקים קטנים ובינוניים כנגד ממסרים דחויים מאופיין במספר שחקנים מצומצם, המרכזים את מרבית הפעילות בתחום, שהתרחב בתקופה האחרונה".

באורשי מתכננים להשתמש בכספי ההנפקה לפירעון הלוואות פרטיות בריבית גבוהה מזו שלפיה מתוכנן גיוס האג"ח, וכן לצורך הגדלת תיק הלקוחות - שלגביו מוסיפים בחברה כי הוא בעל פיזור רחב של חברות ממגוון ענפי המשק.

עוד מציינים באורשי לגבי תמורת הגיוס כי בחלקה היא תשמש לפירעון שתי הלוואות בהיקף כולל של כ-6.5 מיליון שקל מגורמים הקשורים לשי לביא (אמו, דליה לביא, ודודו), בריבית שנתית של 5%, וכן לפירעון שלוש הלוואות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליון שקל, שהתקבלו מגורמים הקשורים למנכ"ל אלגור, בריבית דומה.

עוד בעניין הלוואות מגורמים קשורים, מטיוטת התשקיף עולה כי בתחילת 2017 הגיעה אורשי להסכמה עם חברה בבעלות היו"ר שי לביא ורעייתו, שלפיה מועד פירעון הלוואה שהעמידה לאורשי, שיתרתה 25 מיליון שקל, נקבע לתחילת 2022, והריבית השנתית עליה תעמוד על 8% - שתחולק לריבית שוטפת שנתית (שתשולם מדי חודש) של 3.5% וריבית נדחית של 4.5%, שתיצבר לקרן ההלוואה.

הרווח הנקי עלה ב-25% ב-2016

בסיכומה של 2016 עלו הכנסותיה של אורשי בכ-10%, והצטברו לסכום של כ-20 מיליון שקל, בעיקר בזכות "הגדלת מסגרות האשראי העומדות לרשות החברה, שאפשרו את הגדלת נפח הפעילות". הרווח הנקי השנתי של החברה גדל בשנה שעברה ב-25% ל-6.5 מיליון שקל.

לשם השוואה, חלוצת מגייסות ההון הציבוריות בענף האשראי החוץ-בנקאי - חברת אחים נאוי, שהצטרפה למסחר ב-2011 באמצעות מיזוג פעילותה לשלד בורסאי, אשר נחשבת כיום למובילת הפעילות מבין החברות הבורסאיות הפועלות בתחום - סיכמה את 2016 עם הכנסות בהיקף של כ-115 מיליון שקל ורווח נקי גבוה פי עשרה, של כ-65 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון הראשון של 2017, אורשי המשיכה לצמוח, והכנסותיה גדלו ב-6% ל-5 מיליון שקל, אבל הוצאותיה לחובות מסופקים ואבודים גדלו משמעותית, ועמדו על כ-550 אלף שקל (דומה לשנת 2016 כולה), בשל "הפרשה ספציפית שבוצעה ברבעון זה בגין חובות שזוהו כבעייתיים, ובהתאם למדיניות ההפרשה לחובות מסופקים של החברה". הרווח הנקי הרבעוני נחלש ב-15% ל-1.7 מיליון שקל.

משרדיה של אורשי (שבחלקם מושכרים כיום מבני הזוג יצחק ודליה לביא, מייסדי החברה, תמורת 108 אלף שקל בשנה) נמצאים כיום בתל אביב, ומשרד נוסף נמצא באור יהודה. החברה מנהלת משא ומתן לרכישת קומה של כ-400 מ"ר בבניין משרדים הנבנה כיום בבני ברק וצפוי להתאכלס ב-2020, בתמורה מוערכת של 4.5 מיליון שקל.

עלות התשלומים לשי לביא כיו"ר החברה הסתכמה בשנה שעברה ב-3.2 מיליון שקל. עיקר הסכום (2.3 מיליון שקל) הוא עלות הריבית בגין הלוואות בעלים שהוענקה לחברה, והשאר שכר (כ-780 אלף שקל). שכר דומה (כ-780 אלף שקל) קיבל ב-2016 המנכ"ל אלגור, ועלות העסקתו של יצחק לביא כמנהל פיתוח עסקי של החברה הסתכמה בכ-470 אלף שקל.

ענף ניכיון הצ'קים עבר שינוי תדמיתי

עם הצטרפותה של חברת אחים נאוי למסחר בבורסה בתל אביב ב-2011, ריחפו לא מעט סימני שאלה מעל אופי פעילות המימון החוץ-בנקאי, שעוררה חששות בקרב משקיעים, משום שנתפסה כ"שוק אפור". ואולם מאז, בתמיכת התוצאות העסקיות והשקיפות שהציגו אחים נאוי והחברות הבאות אחריה, תדמית הענף עברה שינוי, שאף עודדה בעלי עסקים דומים לשתף את הציבור בפעילותם, וכיום כבר חמש חברות בתחום נסחרות בבורסה באמצעות מניות.

עד היום חברות האשראי החוץ-בנקאי הבורסאיות הצטרפו למסחר באמצעות מיזוג לשלד בורסאי, וחלק גדול מהן הניבו תשואות נאות למשקיעים. כשנתיים לאחר הצטרפותה של אחים נאוי לבורסה, היתה זו אופל בלאנס, בראשותו של דני מזרחי, שהפכה לחברה ציבורית במהלך 2013. בהמשך, היו אלה חברת פנינסולה, שייסד המנכ"ל מיכה אבני (החברה נמצאת כיום בשליטת בית ההשקעות מיטב דש), וחברת אס.אר. אקורד של עדי צים, שנרשמו למסחר ב-2014.

בשנה שעברה הצטרפו צמד חברות אשראי חוץ-בנקאי נוספות לפעילות באמצעות הפלטפורמה הציבורית: חברת שוהם ביזנס, שנמצאת בשליטת היו"ר אלי נידם (שעדכנה אתמול כי היא בוחנת הנפקת מניות וכתבי אופציה לציבור), וחברת פי.אל.טי, שנמצאת בשליטת המנכ"ל שרון פלצ'י.

אחים נאוי היתה גם החלוצה בזירת גיוסי החוב הציבורי, ובשנה שעברה הפכה למגייסת האג"ח הראשונה מבין חברות הענף, עם הנפקה שביצעה בהיקף של כ-300 מיליון שקל. זאת, לאחר מאבק לא פשוט שהחברה ניהלה מול בנק ישראל, שטען כי הגיוס נעשה בניגוד לחוק הבנקאות.

כיום יש לאחים נאוי שתי סדרות אג"ח נסחרות בהיקף של כ-590 מיליון שקל בדירוג A של S&P מעלות, בתשואות של 2.7%-0.7%; לפנינסולה יש סדרת אג"ח בהיקף של 225 מיליון שקל בדירוג A של מעלות ובריבית של 1.4%; ולאופל בלאנס יש סדרת אג"ח בהיקף של כ-70 מיליון שקל המדורגת Baa1 על ידי מידרוג ונסחרת בתשואה של 2.5%.

למרות התרחבות הענף בבורסה, היקף פעילותן של החברות בענף עדיין שולי ביחס לפעילות האשראי של הבנקים. למרות הבולטות היחסית שלהן בשל היותן חברות בורסאיות, הן עדיין לא שחקניות משמעותיות בשוק זה ביחס לבנקים, המחזיקים תיק אשראי של כמה עשרות מיליארדי שקלים כל אחד, לעומת תיק אשראי בהיקף של 1-1.2 מיליארד שקל שיש לאחים נאוי, המובילה בענף, בשנים האחרונות.

אורשי
 אורשי