צה"ל מבטיח: נוריד הפנסיה הממוצעת ל-12 אלף שקל עד 2023

לראיה הציג הצבא ירידה של 4.5% בקצבה לקצינים ב-2016 לעומת 2015 ■ המהלך החשוב להפחתה: הקדמת גיל הפרישה לקצינים מ-46 ל-42

בצה"ל טוענים כי יעמדו בהתחייבות להורדת קצבת הפנסיה הממוצעת מ-19 אלף שקל כיום ל-12 אלף עד שנת 2023. לראייה מציגים בצה"ל נתונים על ירידה של 4.5% בשנת 2016 בגובה קצבת הפנסיה הממוצעת המשולמת לקצינים.

על פי הנתונים שהציגה אתמול ראש מטה אגף כוח-אדם בצה"ל, תא"ל מירב קירשנר, לחברי הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון של הכנסת, עמדה קצבת הפנסיה הממוצעת ששולמה לקצינים בגמלאות על 19,200 שקל ב-2016 לעומת 20,100 שקלים ב-2015. במצגת לחברי הכנסת נכלל גם גרף המתאר את המתווה להורדת הגמלה ל-12 אלף שקל - רק שבגרף לא צוין תאריך היעד שבו תגיע הגמלה לגובה הזה.

על-פי סיכום בין מנכ"לי משרדי הביטחון והאוצר ממאי 2016, התחייב משרד הביטחון "לעשות את כל הפעולות הנדרשות כך שהחל משנת 2023 הפנסיה הממוצעת שתשולם לקצינים שיפרשו בכל שנה לא תעלה על 11,900 עד 12,000 שקל (הסכום צמוד למדד המחירים לצרכן)".

הדרישה להורדת גובה קצבת הפנסיה הוכנסה להסכם בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון בעקבות רשימת דרישות והערות שהציגו החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו והממונה על השכר באוצר קובי אמסלם, שהתלוננו על כך שלא שותפו במו"מ שקדם להסכם כחלון- יעלון שנחתם שנה קודם לכן. עבאדי בויאנג'ו התריעה כי אין בידיה נתונים לביצוע חישוב אקטוארי של פנסיית הגישור כך שאינה יכולה להעריך כמה מיליארדים צפויה הפנסיה לעלות לאוצר המדינה. פנסיית גישור הונהגה ב-2008 בעקבות המעבר בצה"ל מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת.

מדובר בפנסיה תקציבית המשולמת לפורשים מיום הפרישה מצה"ל ועד שגיל שהם מתחילים לקבל את הפנסיה הצוברת. באוצר ובמשרד מבקר המדינה יש רבים המטילים ספק ביכולתו של האוצר לוודא כי צה"ל אכן יפחית את גובה הגמלה ב-25% לעומת גובהה כיום.

בצה"ל לעומת זאת טוענים גם כיום כי היעד של הורדת הקצבה ב-25% לעומת רמתה כיום ניתן להשגה וזאת מארבע סיבות: הקדמת גיל הפרישה לקצינים מ-46 כיום ל-42 ב-2023, הגבלת גובה תוספת הרמטכ"ל לפנסיה לתקרה של 10% והורדת התוספת הממוצעת של הרמטכ"ל מ-9% כיום ל-7% בעתיד, ביטול תוספת קבועה של 6% לפנסיה (בגין שלוש שנות שירות חובה) ולמתגייסים אחרי 1998 וצמצום צבירת זכויות פנסיוניות לקצינים שאינם בשירות צבאי פעיל (למשל בלימודים) לעד 0.75% לשנה (לעומת 2% לשנה לקצינים בשירות פעיל).

הקדמת גיל הפרישה לקצינים היא המהלך החשוב ביותר להורדת שיעור הקצבה משום שהקצינים הפורשים בגיל צעיר יותר מספיקים לצבור פחות זכויות ואינם מגיעים לוותק של 25 שנות שירות המזכה אותם בקבלת מענק היובל (תוספת קבועה של משכורת 13). קצב צבירת הזכויות הפנסיוניות של אנשי הקבע לצורך חישוב פנסיית הגישור עומד כיום על 2% לשנה.

בדיון אתמול בוועדה הובאו נתוני האוצר, שלא דווקא עומדים בניגוד לנתוני הצבא, ולפיהם העלות הכוללת של הקצבאות לפורשי צה"ל נמצאת בעלייה (ראו טבלה).

תקציב גמלאות צבע קבע במיליוני שקלים
 תקציב גמלאות צבע קבע במיליוני שקלים