E&Y מבקר 31% מהחברות הציבוריות; מהו שכר-הטרחה הממוצע?

הנתונים עולים מהדירוג לשנת 2017 של משרדי רואי החשבון המבקרים חברות ציבוריות, שאותו עורכת CofaceBdi, שניתח 569 דוחות שנתיים של חברות ציבוריות בישראל

ארבעת משרדי ראיית החשבון הגדולים בישראל שולטים בנתח של 75% מהחברות הנסחרות בבורסה בתל-אביב - כך עולה מדירוג רואי החשבון המבקרים חברות ציבוריות, שאותו עורכת CofaceBdi לשנת 2017. במסגרת הדירוג נותחו 569 דוחות שנתיים של החברות הציבוריות בישראל לשנת 2016. ב-CofaceBdi מציינים, כי במסגרת הדירוג קיימים משרדי ראיית חשבון נוספים שלא הוכללו בדירוג, המבקרים 1-3 חברות ציבוריות בשנה.

מהדירוג עולה, כי משרד קוסט פורר גבאי את קסירר (E&Y) ממשיך לשמור על מעמדו כמוביל בתחום הביקורת בקרב החברות הציבוריות בישראל, עם נתח של כ-31% מהחברות, לעומת 35% בשנת 2015. כ-29% מהחברות שרואי החשבון של המשרד ביקרו היו מתחומי ההיי-טק, 22% בתחום הנדל"ן ובינוי ו-17% מתחום הפיננסים. בין החברות שהמשרד מבקר נמצאות קבוצת דלק, אלקטרה, גזית גלוב, הפניקס אשטרום ומטריקס.

במקום השני מדורג בריטמן אלמגור זהר ושות' (דלויט) המחזיק בנתח של 17% מהחברות הציבוריות, ו-33% מהחברות שביקר המשרד היו בתחום הנדל"ן ובינוי, 19% בתחום ההיי-טק ו-13% בתחום התעשייה. המשרד מבקר, בין השאר, את בנק מזרחי טפחות, אל על, הוט ונייר חדרה.

במקום השלישי מדורג סומך חייקין (KPMG), המחזיק בנתח של 16% מהחברות הציבוריות המבוקרות. כ-27% מהחברות שאותן ביקר המשרד היו מתחום הפיננסים, 18% מתחום הנדל"ן והבינוי ו-14% מתחום התעשייה. המשרד מבקר, בין השאר, את קבוצת הראל, בזק, שיכון ובינוי, כיל והחברה לישראל.

קסלמן וקסלמן (PWC) מדורג רביעי, ומחזיק בנתח של 11% מהחברות הציבוריות המבוקרות. כ-40% מהחברות שרואי החשבון של המשרד מבקרים הן מתחומי ההיי-טק, 17% מתחום התעשייה ו-11% הן חברות השקעה והחזקות. המשרד מבקר, בין השאר, את פרוטרום, ישרוטל, דלתא גליל וקסטרו.

משרד זיו האפט (BDO) מדורג חמישי, ומחזיק בנתח של כ-9% מהחברות הציבוריות בישראל, ו-23% מהחברות שאותן הוא מבקר באות מתחום הנדל"ן והבינוי, 19% מתחומי התעשייה ו-19% מההיי-טק. המשרד מבקר, בין השאר, את מליסרון, התעשייה האווירית וקרסו מוטורס.

שחיקה בשכר-הטרחה הממוצע

מבדיקה מדגמית שביצעו ב-CofaceBdi בנוגע לשכר-הטרחה המשולם על-ידי החברות הציבוריות למשרדי רואי החשבון המבקרים, נראה כי בשנת 2016 חלה שחיקה קלה בשכר-הטרחה, לרמה של 169 שקל לשעה, לעומת 172 שקל לשעה בשנת 2015.

עם זאת, ניכרת שונות רבה בשכר-הטרחה. כך למשל, משרד קוסט פורר גבאי את קסירר גבה שכר-טרחה של כ-8.5 מיליון שקל מחברת אלקטרה, עבור ביקורת וסקירת דוחות 2016, והשכר לשעה עמד על 171 שקל לעומת 151 שקל ב-2015 (קרוב ל-50 אלף שעות עבודה).

סומך חייקין גבה מחברת שיכון ובינוי קרוב ל-7 מיליון שקל עבור ביקורת על דוחות 2016 בשכר של 207 שקל לשעה, עלייה של 1% לעומת 2015 (33.6 אלף שעות) ומנגד בזיו האפט ביצעו ביקורת לדוחות קרסו מוטורס בעלות של 142 שקל לשעת עבודה, ירידה של 8% לעומת 2015, ובסך הכל בעלות של כ-1.3 מיליון שקל.

מחוץ ל"חמשת הגדולים" ניכרת ירידה חדה בשכר-הטרחה הממוצע לשעה. כך למשל, בפאהן קנה ושות' גבו 304 אלף שקל עבור סקירת הדוחות של חברת הדלק טן, בעלות של 119 שקל לשעת עבודה, ובמשרד שטיינמץ עמינח ושות' גבו 71 שקל לשעת עבודה, ובסך הכל 70 אלף שקל עבור סקירת דוחות חברת אס.אר אקורד.

שינויים ושמירה על נתח שוק

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, מציינת כי "גם לאחר שינויים רבים בהרכב החברות המדווחות בבורסה, כניסתן של חברות חדשות ומחיקתן של אחרות, הרכב נתחי השוק ממשיך להיות יציב, כאשר חברות ראיית החשבון הגדולות, שמשתייכות לרשתות הגדולות בעולם של ראיית חשבון, חולשות על התחום כמעט ללא עוררין.

"מה שאנחנו כן רואים הוא שינוי משמעותי יותר בהרכב הלקוחות של המשרדים, כאשר בקרב המשרדים החולשים על השוק רואים משרדים שחלשו בעבר על ענפים מסוימים, כגון היי-טק, תעשייה או בינוי, וראו נגיסה בנתחי השוק שלהם בתחומים הללו, לטובת משרד רו"ח גדול אחר, ולהיפך".

במהלך השנה החולפת היו לא מעט שינויים בקרב הרכב הלקוחות במשרדי ראיית החשבון הגדולים, בין השאר מכיוון שלחלק מהחברות מדיניות פנימית, המחייבת מעבר של משרד ראיית חשבון אחת לכמה שנים, ונוסף על כך, חברות בינלאומיות, או שאחד מהבעלים שלהן היא חברה בינלאומית, מחויבות על-ידיהן לעבוד עם משרד מפירמות "ארבעת הגדולים", כך שיש לכך השפעה משמעותית על התחרות בענף.

בין המעברים הבולטים בין המשרדים השנה ניתן לציין את חברת דור אלון אנרגיה שעברה מקסלמן וקסלמן לזיו האפט, רכבת ישראל עברה מסומך חייקין לבריטמן אלמגור זהר, חברת החשמל עברה מבריטמן אלמגור זהר לסומך חייקין וקבוצת ברן עברה מבריטמן אלמגור זהר לליאון אורליצקי.

שכר הטרחה של רואי החשבון המבקרים (טבלה מדגמית)
 שכר הטרחה של רואי החשבון המבקרים (טבלה מדגמית)