הסכסוך בין רשות מקרקעי ישראל לקריית גת מגיע ליועמ"ש

מדובר בסכסוך בין רשות מקרקעי ישראל לקריית גת על רקע הסכם הגג הראשון שנחתם ב-2013 ■ ברמ"י טוענים כי העירייה "מפרה ברגל גסה את הסכם הגג", בעוד בעירייה כבר מכינים עתירה לבג"ץ נגד המדינה

קריית גת / צילום: אייל פישר
קריית גת / צילום: אייל פישר

החיכוך בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי עולה מדרגה, והכול בגלל הסכמי הגג. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פנתה אתמול (ג') למשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, בבקשה ליישוב סכסוך עם עיריית קריית גת על רקע הסכם הגג שנחתם בין המדינה לעירייה. ברמ"י כותבים לעו"ד קמיניץ כי הפנייה נעשית כניסיון אחרון ליישוב הסכסוך לפני שהאחרונה תפתח בהליך משפטי אל מול העירייה.

במכתב, עליו חתומה עו"ד רות אפריאט, היועצת המשפטית של מרחב עסקי ירושלים ברמ"י נכתב כי הפנייה נעשית "עקב הפרות חוזרות ונשנות של הסכם הגג על ידי העירייה, ולאחר שמוצו כל הניסיונות להגיע להבנות באופן ישיר מול העירייה". במקביל, בעיריית קריית גת כבר מודיעים כי הם מתכוונים להגיש עתירה לבג"ץ נגד המדינה ודוחים את הטענות.

מדובר במהלך חריג בו מאיימת רשות מקרקעי ישראל לפתוח בהליכים משפטיים נגד עירייה. במקביל, מדובר בבשורה רעה לאחת מתוכניות הדגל של שתי הממשלות האחרונות לפתרון משבר הדיור. נזכיר כי הסכמי הגג החלו להיחתם עוד בימי הממשלה הקודמת כאשר תכליתם הייתה לקדם תוכניות בינוי והקמת תשתיות בערים שונות וזאת במקביל להתחייבות המדינה להשקעה כספית ביישוב, בתשתיות וכד'.

הסכם הגג בקריית גת, אותו הסכם שכעת המכתב ששלחה רמ"י מעיד כי הוא אינו מתקדם כשורה, היה ההסכם הראשון שנחתם במתכונת זו בישראל, בסוף 2013. נציין כי אותו הסכם התייחס לבניית 6,442 יחידות דיור חדשות בעיר, רובן כבר שווקו ליזמים קבלנים או קבוצות רכישה בשנים האחרונות.

"עיריית קריית גת מפרה ברגל גסה את הסכם הגג עליו היא חתמה כמו גם הסכם נוסף שנחתם לאחריו, תוך שהיא הופכת את היזים שזכו במכרזי רמ"י לבני ערובה במטרה לדרוש כספים שאינם מגיעים לה", כך במכתב שנשלח לעו"ד קמיניץ מרמ"י. "בעוד רמ"י עמדה ועומדת בכל התחיבויותיה על פי הסכם הגג ואף הוסיפה תקציבים שונים לעירייה במסגרת הסכם נוסף שנחתם לאחר הסכם הגג - העירייה מפרה את התחייבויותיה על פי הסכמים בכל שמסרבת לחתום עם יזמים על הסכמים לפיתוח תשתיות ואף מונעת מהם לפתוח תיק רישוי, תוך שהיא עושה שימוש לרעה בסמכויותיה המנהליות. כן מערכת העירייה פרסום מכרז לביצוע עבודות פיתוח".

במכתב הארוך מפרטת רמ"י את הסכם הגג ואת הפרות העירייה לטענתה, ובסיום המכתב נכתב כי: "בטרם רמ"י תפתח בהליך משפטי נגד העירייה, פונה היא בהליך ליישוב הסכסוך במטרה לאכוף את העירייה לקיים את התחייבויותיה על פי ההסכם ובפרט לחתום על הסכמי תשתית עם ימזים שזכו במכרזים שפרסמה רמ"י ולהניע את הליכי הרישוי ולאפשר את מימוש ההסכמים עליהם חתומה העירייה. נודה לקביעת דיון מוקדם ככל הניתן שכן בכל יום מתעצמים הנזקים הנגרמים מהתנהלות העירייה".

"פער עצום ומקומם בין התחייבויות המדינה לעירייה לבין האופן בו נהגה המדינה"

כאמור, במקביל למכתב החריף של רמ"י למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גם בעיריית קריית גת לא שוקטים על השמרים ומקדמים עתירה מטעמם לבג"ץ באותו הנושא. מדובר בעתירה לבג"ץ שתוגש ככל הנראה בשבוע הבא, במסגרתה דורשת העירייה מהמדינה שתעמוד בהתחייבויותיה כלפי העיר.

בעתירתה טוענת העירייה כי כיוון שמדובר בהסכם הגג הראשון שנחתם וללא ניסיון מוקדם של המדינה ,הקצתה המדינה תקציבים חסרים בכל הנוגע להקמת מבני ציבור ומבני חינוך, פיתוח תשתיות והוצאות ניהול הפרוייקט ופיתוח התשתיות, בהשוואה להסכמים מאוחרים יותר שנחתמו עם עיריות אחרות.

"ברור כי היקף התקציב שהובטח לעירייה הינו ללא כל פרופורציה לסכומים הנדרשים להקמת מבני ציבור, תשתיות תחבורה, פארקים, חיזוק העיר הוותיקה ותקורות", טוענים בעיריית קריית גת, "הממשלה אינה מצליחה לעמוד בתנאי המשילות הבסיסיים, ולא רק שאינה מעדכנת את השתתפותה לסכומים הריאליים המקובלים כיום בהסכמי הגג, אלא שגם את מרבית הסכומים אליהם התחייבה היא אינה מעבירה. המשרדים השונים לא מעבירים את המימון הדרוש לטיפול בתחום אחריותם או שמעבירים באיחור ניכר - למשל תקציב משרד הרווחה לבניית מעונות ותקציב משרד החינוך לגני ילדים ובתי ספר. בעטיים של אלה עלול להיגרם מצב בו דיירים יתאכלסו ברובע מבלי שקיימות בו תשתיות מינימליות שישרתו אותם ואת ילדיהם".

במסגרת העתירה מפורטות בעיות שונות במסגרת הסכם הגג, בדומה למכתב שנשלח מרמ"י למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רק הפעם מדובר בטענות העירייה כנגד המדינה. בין היתר מדובר על איחור ניכר בבניית מחלפים בכניסה לשכונה החדשה כרמי גת והיעדר תקצוב מספק לבנייה לתשתיות חינוך, מבני ציבור ופארקים.

העירייה טוענת עוד כי: "עד כה עמדה העירייה בכל ההתחייבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגג להקמת כרמי גת ובהסכמי הפיתוח מול היזמים, לרבות לגבי ביצוע הפיתוח במועדים שסוכמו, היערכות הנדסית כולל רישוי בפרקי הזמן המתחייבים על-פי ההסכם, היערכות לקליטת תושבים ואכלוסם, קידום תכנון וביצוע מוסדות חינוך וציבור ועוד".

ראש העיר קרית גת, אבירם דהרי הוסיף ואמר: "התנהלות המדינה בכל הקשור להסכם הגג שנחתם עם קרית גת חריגה. קיים פער עצום ומקומם בין התחייבויות המדינה שניתנו לעירייה לבין האופן בו נהגה המדינה. קרית גת מתנהלת באחריות תקציבית ולא תיגרר לגרעונות ענק. תוספת אלפי דירות בעיר היא עול כבד על התקציב, אבל אנחנו ראינו שליחות בהצטרפות להסכם הגג, כיוון שזו תרומתנו לבניין הארץ וליישובה, בדיוק כפי שחלמו אבותינו. עשינו זאת מתוך ציונות נטו.

"קרית גת היתה הראשונה להתגייס ליוזמת הסכמי הגג, תוך שהעירייה ותושביה מפנים משאבים רבים להקמת 7,000 יחידות הדיור עליהן התחייבה בהסכם. לכל אורך הדרך נאלצנו להתגבר על קשיים שנבעו מכך שאנחנו היינו החלוצים בתחום, וכעת התחושה שהיא שלא רק שנשכבנו על הגדר שמעליה עברו מאז עיריות רבות - אלא שלבסוף המדינה הותירה אותנו מאחור".