בעלי שמן הזרים לה עוד 55 מיליון שקל לפירעון חובות לבנקים

במסגרת השלמת הסדר החוב בחברה, ימחקו לה הבנקים חובות של 85 מיליון שקל ■ מניית שמן זינקה 250% מאז שנחתם בחברה הסדר החוב ב-2014

מוצרי "עץ הזית" / צילום: אתר החברה
מוצרי "עץ הזית" / צילום: אתר החברה

שלוש שנים לאחר שחברת שמן תעשיות  סיכמה על הסדר חוב בהיקף של קרוב ל-300 מיליון שקל מול הבנקים הפועלים, לאומי והבינלאומי, נכנס לתוקף השלב השני של ההסדר, שכולל הלוואת בעלים של 55 מיליון שקל שתשמש להחזר הלוואות לבנקים. אלו מצידם ימחקו לחברה הלוואות בהיקף של כ-85 מיליון שקל - שלוש שנים לאחר שכבר מחקו לה כ-65 מיליון שקל.

שמן תעשיות עדכנה הבוקר על החלטת בעל השליטה ויו"ר החברה, היהלומן הבלגי חיים ליאון פינק, לממש אופציה שניתנה לו במסגרת ההסדר, להעניק לחברה הלוואה בהיקף של 55 מיליון שקל, סכום שלפי החברה מיועד "לפירעון יתרת הלוואות סדרה ב' לבנקים המממנים, כחלק מביצוע שלב ב' של הסדר החוב".

במסגרת הסדר החוב עליו חתמה שמן תעשיות מול הבנקים בקיץ 2014, בהיקף של כ-290 מיליון שקל, נקבע כי הבנקים ימחקו לחברה כ-20% מהחוב, ועיקר הסכום הנותר (כ-177 מיליון שקל) ייפרס לתקופות של 3-7 שנים. מאז נחתם הסדר החוב קיבלו הבנקים על ההלוואות שיימחקו כעת ריביות גבוהות יחסית, וכן הם נהנים מעמלות פירעון מוקדם בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

בשלב הראשון של ההסדר, ב-2014, הזרים פינק 50 מיליון שקל לחברה, שבחלקם יועדו לפירעון חלק מהחוב ובחלקם לצרכי הון חוזר של החברה, ולהסבת מפעל החברה לשימוש בגז, ואילו שמן מצידה הקצתה לו ממניותיה. בשלב השני של ההסדר, תוך 3 שנים, ניתנה לפינק אופציה לשיקול דעתו הבלעדי להעניק לשמן הלוואה בהיקף המוזכר (55 מיליון שקל) לתקופה של 9 שנים, החל מסוף חודש יולי זה.

קרן ההלוואה שיעניק פינק לשמן תיפרע ב-60 תשלומים שווים החל מסוף אוגוסט 2021, והריבית עליה "תהיה הריבית הנמוכה ביותר מבין הריביות שיחייבו הבנקים על הלוואות סדרה ג' (בהיקף של 40 מיליון שקל ל-7 שנים, א' ל'). את ההלוואה מעניק פינק באמצעות השותפות המוגבלת הפרטית ממורנדום החזקות, בה הוא מחזיק בשותפות עם אחותו סילביה פינק וגיסו צבי רייזמן, שבאמצעותה הם מחזיקים יחד כיום ב-80.5% ממניות שמן תעשיות.

מניית שמן תעשיות נסחרת כיום בשווי שיא אחרי שזינקה מתחילת השנה בכ-55%, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-240 מיליון שקל ולהחזקות משפחת פינק שווי של כ-190 מיליון שקל. מאז שנחתם הסדר החוב בסוף אוגוסט 2014, משלימה המניה זינוק של כ-250%.

רוח גבית מהכנסת

שמן תעשיות נוסדה ב-1920 בלונדון והחזיקה במפעל ייצור השמן הראשון בארץ. ב-1970 היא עברה החברה לידי קונצרן כור, וב-1997 היא נרכשה על ידי משפחת פינק, יחד עם קבוצת משקיעים. מסוף 2008 מחזיק את השליטה בחברה חיים פינק.

לחברה שני תחומי פעילות עיקריים: רכש, ייצור ושיווק חומרי גלם של שמנים וגרעינים ללקוחות תעשייתיים ולמשק החי (חטיבת האגרו-מזון); וכן פיתוח ושיווק שמנים לשוק הקמעונאי והמוסדי (חטיבת המזון), הכוללים בין היתר שמן זית, שמן סויה, שמן חמניות ושמן קנולה. בין המותגים העיקריים שהיא משווקת ניתן למנות את "עץ הזית", "שמן", "מילומור" ו"מגד". פעילות הייצור שלה מתבצעת בחוף שמן שבחיפה, היא מעסיקה כ-160 עובדים ומנכ"ל החברה הוא איל בן סירה.

מוקדם יותר השבוע התקבלה החלטה המהווה חדשות חיוביות עבור שמן, כשוועדת הכספים של הכנסת החליטה כי "שיעור המכס החל על ייבוא כוספת סויה... ימשיך לחול לתקופה נוספת של 5 שנים", החלטה שמגנה על המוצרים המיוצרים בארץ, כמו במקרה של שמן.

בסיכום 2016 הכנסותיה של שמן צמחו בכ-8% ל-614 מיליון שקל והרווח הנקי שלה קפץ ב-85% ל-17 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הראשון השנה ההכנסות הוסיפו 3.5% ל-163 מיליון שקל, אולם הרווח הנקי נשחק ב-17% והתקרב ל-5 מיליון שקל.

שמן
 שמן