האג"ח הקונצרניות העלו הילוך: 6.1 מיליארד שקל גויסו ביולי

מתחילת 2017 גייס סקטור הנדל"ן ב-185 הנפקות סכום של כ-21 מיליארד שקל - עלייה של 75% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ■ מידרוג: איכות האשראי של החוב הייתה גבוהה

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הנפקות איגרות החוב וניירות הערך המסחריים בשוק החוב הקונצרני הסתכמו בחודש יולי בכ-6.1 מיליארד שקל, עלייה של 35% לעומת חודש יוני ושל 56% לעומת חודש מאי השנה. עם זאת, לעומת חודש יוני אשתקד נרשמה ירידה של כ-15% בהיקף הגיוסים. כך עולה מסיכום שערכו כלכלני חברת מידרוג.

על רקע המשך סביבת הריבית האפסית, שומר השוק הקונצרני על רמת גיוסים גבוהה יחסית מתחילת השנה. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נרשם גידול של 13% בהיקף ההנפקות, לרמה של כ-44 מיליארד שקל. עיקר הגידול נרשם בהיקף הגיוסים של חברות הנדל"ן, לצד ירידה חדה בהיקף הגיוסים של המגזר הפיננסי.

במהלך יולי הנפיקו בשוק החוב המקומי 24 חברות (מתוכן 15 חברות נדל"ן), שביצעו 28 הנפקות. מתחילת השנה הנפיקו בשוק החוב המקומי כ-107 מנפיקים (מתוכם 68 חברות נדל"ן) שביצעו 185 הנפקות.

ההנפקה הבולטת החודש הייתה של תמר פטרוליום, חברה ייעודית שמחזיקה ב-9.25% ממאגר הגז "תמר", אשר הנפיקה אג"ח בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל. אחריה בפער ניכר ניצבות חברת ההחזקות אי.די.בי פתוח (643 מיליון שקל), חברת האנרגיה נאוויטס בקסקין של גדעון תדמור (472 מיליון שקל), שטראוס גרופ (403 מיליון שקל) ושלמה החזקות (374 מיליון שקל).

הנפקת האג"ח של תמר פטרוליום מצטרפת להנפקה גדולה נוספת השנה בסקטור הגז, של ישראמקו, שהשלימה בחודש מאי השנה גיוס ראשון של איגרות חוב בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל. בסך הכול, מאז תחילת השנה גייס מגזר הגז כ-4.9 מיליארד שקל בהנפקות חוב.

עלייה בהנפקות הלא מדורגות

במידרוג מציינים כי הנפקות של חברות מתחום הנדל"ן הסתכמו ביולי בכ-1.1 מיליארד שקל, צניחה של 70% לעומת יולי אשתקד. החודש לא נרשמו הנפקות בולטות בענף, למעט הנפקתה של אול-יר הולדינגס הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בניו-יורק, בהיקף של כ-300 מיליון שקל. עם זאת, מתחילת השנה גייס סקטור הנדל"ן כ-21 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח, עלייה של 75% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בין השאר על רקע חזרתן של חברות הנדל"ן האמריקאיות לשוק ההנפקות בבורסה המקומית.

כאמור, בהנפקות של המגזר הפיננסי נרשמה ירידה השנה, והחודש גויסו כ-320 מיליון שקל בהנפקה יחידה של כתבי התחייבות נדחים על-ידי הפניקס. מתחילת השנה גייס המגזר הפיננסי כ-6.1 מיליארד שקל (14% מסך ההנפקות השנה), ירידה של 58% לעומת התקופה המקבילה ב-2016.

לגבי איכות החוב מציינים כלכלני מידרוג, כי איכות האשראי של החוב שגויס במהלך יולי הייתה גבוהה, בעיקר עקב גיוס הענק של תמר פטרוליום. בד בבד, הסכום שגויס ללא דירוג עלה בחודש החולף והיווה כ-12.3% מסך היקף ההנפקות. מאז תחילת 2017, כ-10% מסך הסכום שגויס בוצע ללא דירוג. זאת לעומת 5% בלבד מסך הסכום שגויס בהנפקות בשנת 2016.

היקף ההנפקות בשוק הקונצרני
 היקף ההנפקות בשוק הקונצרני